Verslag plenaire vergadering
Verslag
De voorzitter : Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie van mevrouw Grouwels en de heren Demeulenaere, Suykens, Ramon, De Cock en Van Dijck tot besluit van de op 2 oktober 2003 door de heer Lootens-Stael in commissie gehouden interpellatie tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de toepassing van het gelijke-onderwijskansendecreet in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.
Deze met redenen omklede motie werd ondertekend door alle democratische partijen van de meerderheid en de oppositie. Zij vraagt aan de Vlaamse regering aandacht te besteden aan de resolutie die momenteel voorbereid wordt en nog moet besproken worden in de commissie. De ad-hocwerkgroep Onderwijs die dit voorstel van resolutie realiseert, werd opgericht naar aanleiding van mijn voorstel van resolutie over de problematiek van kinderen en hun ouders van allochtone afkomst in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel en het voorstel van resolutie van de N-VA betreffende het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Het gezamenlijke voorstel wil tegemoetkomen aan concrete knelpunten in het Brussels Nederlandstalig onderwijs.
De met redenen omklede motie wil de aandacht van het Parlement vestigen op het belang van de gezamenlijke resolutietekst. De motie is een signaal dat de noodkreet van Nederlandstalige ouders in Brussel betreffende de inschrijvingsproblematiek niet in dovemansoren valt. In tegenstelling tot de motie die net verworpen werd, benadrukt deze motie dat het om een veel ruimere problematiek gaat. Ook kwaliteitsbewaking is een belangrijk aspect. Wij hopen dat het Brusseldecreet dat door minister Vanderpoorten werd aangekondigd, hierop een gepast antwoord zal bieden.
Wij hebben zopas kunnen vaststellen dat alle fracties behalve het Vlaams Blok een motie wegstemden die de Vlaamse regering vroeg voor het einde van dit jaar een oplossing aan te reiken voor de problemen van het Brusselse Nederlandstalig onderwijs. Deze politieke partijen willen blijkbaar geen oplossing. Wij zullen de betrokkenen daarvan op de hoogte brengen.
Er wordt bovendien een merkwaardige tactiek gehanteerd, aangezien men de Vlaamse regering vraagt een resolutie uit te voeren die niet bestaat. Het Vlaams Blok werd bij voorbaat uitgesloten om het voorstel te ondertekenen.
Het Vlaams Blok zal deze motie daarom niet goedkeuren.
In de schoot van de commissie Onderwijs werd begin juli een ad-hocwerkgroep geïnstalleerd met alle fracties van dit parlement. De werkzaamheden van deze werkgroep werden echter doorkruist door interpellaties. Er werd gekozen af te wachten tot een gemeenschappelijk document klaar was en binnen de commissie Onderwijs kon worden behandeld. Momenteel ligt dat document klaar om besproken te worden in de commissie. Op dat ogenblik moet eenieder zijn verantwoordelijkheid nemen.
- De met redenen omklede motie wordt met 96 stemmen bij 22 onthoudingen aangenomen.