Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de verklaringen van de minister betreffende een herziening van het federale luchthavenakkoord inzake de nachtvluchten
Actuele vraag over de verklaringen van de minister betreffende een herziening van het federale luchthavenakkoord inzake de nachtvluchten
Verslag
Verklaringen van de minister over een herziening van het federale luchthavenakkoord
De voorzitter : Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heren Van Hauthem, Bex en Van Rompuy tot mevrouw Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over de verklaringen van de minister betreffende een herziening van het federale luchthavenakkoord inzake de nachtvluchten.
Minister Dua het federale luchthavenakkoord over de nachtvluchten hier al verschillende keren verdedigd. Zij was de mening toegedaan dat het om een goed akkoord ging, dat niet werd uitgevoerd. Zij kondigde aan dat ze in de loop van januari op het Overlegcomité aan de hand van metingen van de Vlaamse administratie zou bewijzen dat het akkoord niet werd nageleefd.
Gisteren vernamen we plots dat de minister van mening is veranderd, een ommezwaai waar het Vlaams Blok verdeeld gelukkig mee is. De minister ziet plots in dat het akkoord niet goed is, maar dat zij zich heeft laten rollen in een politiek electoraal manoeuvre van de Franstaligen. Het is evident dat de concentratie van de nachtvluchten boven één corridor niet verzoenbaar is met de belofte dat de mensen die onder deze corridor wonen, niet meer last van de vluchten zullen ondervinden.
Het Vlaams Blok is niet onverdeeld gelukkig met de ommezwaai van de minister, omdat zij het debat over de spreiding van de nachtvluchten gekoppeld heeft aan het debat over het recht op bestaan van de nachtvluchten. Ook de actiegroepen in de noordrand van Brussel erkennen het primordiale belang van de werkgelegenheid in de luchthaven en vragen enkel om niet alleen de lusten maar ook de lasten te spreiden.
Wat zal minister Dua op het Overlegcomité gaan vertellen? Staat de hele Vlaamse regering achter de koppeling van beide dossiers? Werd de standpuntbepaling van minister Dua ingegeven door het feit dat de metingen van de Vlaamse administratie wetenschappelijk onbetrouwbaar blijken te zijn? Hoe zal minister Dua ervoor zorgen dat de lasten van de nachtvluchten zullen worden gespreid, gezien de weinig inschikkelijke houding van zowel de Brusselse als de federale regering?
Ik sta volledig achter de vraag van minister Dua om het federale luchthavenakkoord stop te zetten wegens niet-naleving. Ik steun haar ook als zij alle middelen gebruikt om de Brusselse regering onder druk te zetten. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zou in dit dossier toch enige redelijkheid aan de dag mogen leggen.
Een oplossing voor de lawaaihinder tengevolge van de geconcentreerde nachtvluchten impliceert nog niet dat de werkgelegenheid op de luchthaven daaronder moet lijden. We moeten integendeel nagaan op welke manieren die kan worden gestimuleerd. Zal er bijvoorbeeld werk worden gemaakt van verbindingen met het oosten?
Ik ben er trouwens van overtuigd dat praten met DHL ook tot oplossingen kan leiden. Op korte termijn kan ons dit een korte nachtrust opleveren, op lange termijn zouden we ervoor kunnen zorgen dat er tussen 23.00 uur en 4.00 uur geen vliegtuigen vliegen.
Vorig jaar al wees ik minister Dua er in een interpellatie op dat de ingebruikname van de route du Brabant Vlaanderen met een ondraaglijke geluidshinder zou opzadelen. Ik heb jammer genoeg gelijk gekregen. Federaal volksvertegenwoordiger Vanoost heeft al erkend dat de groenen zich vergist hebben, wat eigenlijk impliceert dat minister Dua een beleidsfout heeft gemaakt. De vraag is hoe we die fout kunnen rechtzetten.
Het maatschappelijke draagvlak voor het bestaan van de luchthaven is intussen volledig in mekaar gestuikt. Toen de Brusselse minister-president gisteren dan bovendien nog eens verklaarde dat de concentratie van de nachtvluchten enkel bespreekbaar is als ook wordt onderhandeld over de spreiding van de dagvluchten, was de paniek in de oostrand van Brussel compleet. Wat zal deze spreiding inhouden?
Is het juist dat de metingen van de Vlaamse administratie onbruikbaar zijn? Niet dat het er iets toe doet : het is evident dat vijftig vluchten boven je hoofd meer lawaai veroorzaken dan tien. Het is gewoon onbegrijpelijk dat minister Dua ooit in dit federale luchthavenakkoord heeft kunnen geloven.
Minister Dua dreigde ermee de geluidsnormen van het Vlaams Gewest af te stemmen op die van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Staat de hele Vlaamse regering achter dit standpunt? Het is duidelijk dat de federale ministers dit dossier maar laten sudderen. Hoe is het mogelijk dat groene minister Durant blijft ontkennen dat meer mensen te lijden hebben van het lawaai?
De minister heeft geblunderd ten koste van een regio, die ook op het gebied van de werkgelegenheid al zwaar getroffen is. De heer Dehaene heeft er enkel op gewezen dat er mogelijkheden zijn om te onderhandelen met DHL.
De minister heeft zonder dossierkennis onderhandeld over het concentratiemodel. Ze heeft geïmproviseerd. Sp·a is hypocriet. Wat is de houding van de fracties en de Vlaamse regering? Heeft de minister namens de regering gesproken? Wat is het doel van de minister? Wat bedoelt ze met het overnemen van de Brusselse normen? Ik ben bezorg over de maatschappelijke steun voor de luchthaven
Ik heb vorig jaar zelf gemeld dat de voorwaarden van het akkoord niet vervuld waren. Pas na de veranderingen kan men meten en nagaan of de voorwaarden vervuld zijn. Het is duidelijk dat er nog steeds hinder is en dat het ongenoegen en het ongeduld stijgen. De Vlaamse regering wil een oplossing.
Door een motie van het Vlaams Parlement kreeg de Vlaamse regering de opdracht om de spreiding van de nachtvluchten te bepleiten. Ondertussen zijn er tal van verklaringen geweest. Een aantal belangrijke leden van de Brusselse regering verklaarden dat hun normen niet zullen veranderen. Dat is een ultimatum, wat gesprekken onmogelijk maakt. In antwoord daarop heb ik gedreigd om dezelfde normen als Brussel in te voeren. Het akkoord vraagt immers een harmonisering van de normen. De Brusselse regering heeft begrepen dat er dan een patstelling ontstaat en versoepelt haar standpunt. Ik hoop dat we volgende week als loyale partners tot een oplossing komen.
Dat antwoord maakt me niet veel wijzer. De motie is dubbelzinnig want vraagt om het akkoord over de concentratie uit te voeren en toch de spreiding te bepleiten. Minister Dua zet de zaken op hun kop. Zij was het die zich akkoord verklaarde met het luchthavenakkoord. De Brusselse regering vraagt geen herziening, want zij heeft de buit al binnen. En de federale minister heeft ingestemd met het akkoord.
Nu vindt Dua het akkoord plots slecht. Haar dreigement heeft de onrust verhoogd. Het is duidelijk dat de meerderheidspartijen improviseren en dat er geen eensgezindheid is. Minister Vanhengel werd ingehaald als de ideale verbindingsfiguur tussen de twee regeringen. Nu blijkt dat men inderdaad geen twee heren kan dienen.
Het is logisch dat de Vlaamse regering een oplossing wil, maar de minister maakt niet duidelijk of de volledige Vlaamse regering de nachtvluchten in vraag stelt. Ik hoop dat men de spreiding van de vluchten daarvan loskoppelt. Minister Dua heeft geblunderd en staat nu met de rug tegen de muur.
Ik steun de minister bij de opzegging van het akkoord. Ik dring erop aan dat er een duidelijke definitie van hinder komt vooraleer er onderhandeld wordt. Ik heb geen antwoord gekregen over mijn vragen over het alternatief en de gesprekken met DHL.
De normen van het Brusselse Gewest dateren van 1998, het concentratiemodel van 2002. Zij staan dus los van elkaar. De minister heeft geblunderd. Het overnemen van de Brusselse normen zal geen oplossing brengen. Dat dreigement gelooft niemand. Er moet onderhandeld worden met minister Durant over de concentratie van de nachtvluchten. Zij moet overtuigd worden van de voordelen van een spreiding. Wat is anders de relevantie van de groenen nog? (Protest bij AGALEV)
Agalev is in de federale en Vlaamse regering gestapt om de kwaliteit van het leven te verbeteren. Momenteel waant men zich echter in een soort van dioxinesfeer.
In feite heeft men zich laten rollen door minister Durant. Ik hou mijn hart al vast voor de oplossing die de komende weken zal naarvoor geschoven worden. Het zal een draak van een oplossing zijn. In ieder geval kan men niets aanvangen met de huidige metingen.
De mensen hebben het intussen wel begrepen. De Vlaamse regering is het volledig oneens over dit dossier en faalt ten koste van de gezondheid en het welzijn van de bevolking.
Uit de motie blijkt duidelijk wat er moet gebeuren. De regering geeft gevolg aan de vraag van het parlement om tot een oplossing te komen.
Het federale akkoord werd oorspronkelijk gesloten zonder de gewesten. Gelukkig volgde er achteraf overleg zodat wij een aanvullend akkoord konden bedingen. In dit bijkomende akkoord werden een aantal voorwaarden gestipuleerd zodat men, indien nodig, de federale overheid ter verantwoording kan roepen.
Beide dossiers staan niet los van elkaar. In ieder geval zou het fout zijn om de vluchten in twee te verdelen. Dat is geen goede spreiding.
Indien men vanuit de federale regering zou bepalen dat er andere routes moeten gevolgd worden, wordt automatisch ook het Brussels Gewest betrokken in heel deze problematiek. Als het Brussels Gewest zijn normen echter handhaaft, zullen er nooit nachtvluchten boven de hoofdstad komen. Elke vlucht houdt dan immers een overtreding in. Er moet dus ook over de normen zelf gesproken worden.
Ten slotte wil ik niet vooruitlopen op de besprekingen die volgende week zullen plaatsvinden. Daarom ging ik nog niet in op het alternatief van de heer Bex. Maar alleszins zal er ook onderhandeld worden met DHL, om tot een verschuiving van de vluchten te komen, waardoor alle bewoners een aantal uur kunnen slapen.
Het incident is gesloten.
- De vergadering wordt geschorst om 15.50 uur.