Verslag plenaire vergadering
Verslag
Tijdens de Bureauvergadering van vorige maandag heeft de heer Sannen gevraagd om ook minister-president Dewael uit te nodigen op het actualiteitsdebat over de afbakening van de kwetsbare gebieden. Zal hij dit debat bijwonen?
Eigenlijk hoeft dat niet. Maar we zullen contact opnemen met zijn kabinet zodat hij zelf kan oordelen of hij al dan niet komt.
Ik vrees dat de minister-president het niet zal halen. Hij heeft gisteren immers een uitnodiging verstuurd voor een persconferentie. Om elf uur stelt hij het nieuwe Vlaamse feestlied voor. Blijkbaar is dat veel belangrijker dan dit debat waar heel de landbouwsector naar uitkijkt. Ondanks het feit dat minister Dua verklaart dat zij door minister-president Dewael gestalkt wordt en ondanks het feit dat hij het dossier van de kwetsbare gebieden naar zich heeft toegetrokken, zal hij hier niet aanwezig zijn. De minister-president voert het debat blijkbaar enkel in de pers.
Minister-president Dewael was ontevreden over de manier waarop minister Dua het dossier van de kwetsbare gebieden behandelde en plaatste haar dan maar onder zijn voogdij. Hij stelt zelf een andere oplossing voor en verklaarde dat hij die zelf wel zou verdedigen tegen Europa. Desondanks is er twijfel over het Europese verdict. Minister Dua neemt in het interview afstand van het compromis : zij spreekt over een gehandicapte kaart. Zonder minister-president Dewael kunnen we dit debat dus gewoonweg niet aanvatten.
Minister Vera Dua verklaart dat ze zich niet uit de regering zal laten pesten. De VLD en Agalev zijn het volledig met elkaar oneens en blokkeren zo de Vlaamse regering. Ik vraag de vergadering gedurende tien minuten te schorsen zodat elke fractie zich kan beraden.
We schorsen de vergadering voor tien minuten, maar de andere fracties hoeven zich hier niet meer over uit te spreken. We zullen minister-president Dewael verwittigen. Gezien de discussies en de verklaringen in de pers, is het belangrijk dat de regering hier aanwezig is om daarover een uitspraak te doen.
- De vergadering wordt geschorst om 10.10 uur.
- De vergadering wordt hervat om 10.33 uur.
Ik heb om de aanwezigheid van de minister-president gevraagd, omdat ik wil weten of de Vlaamse regering nog wel bestaat. In mijn lange politieke carrière heb ik nooit meegemaakt dat ministers van eenzelfde regering zo openlijk ruzie maken in kranten en op de radio.
Minister Dua beschuldigt minister-president Dewael ervan haar te stalken en oppositie te voeren tegen haar beleid. Hij is volgens haar niet langer de coach van de Vlaamse regering, maar doet integendeel dagelijks uitspraken die indruisen tegen het regeerakkoord. Ze beweert dat ze uit zijn uitspraken kan afleiden welke drukkingsgroep hij de vorige dag heeft gezien. Ze zegt het beu te zijn dat decreten geblokkeerd worden, omdat er geen consensus kan worden gevonden in de regering.
Op de agenda van deze voormiddag staat het actualiteitsdebat over de kwetsbare gebieden, een dossier dat door minister-president Dewael uit handen werd genomen van minister Dua. Hoe kunnen wij een goed debat voeren, als we niet eens weten hoe de Vlaamse regering hierover denkt? Het is waarschijnlijk plezierig voor de minister-president om liedjes over pensen te gaan voorstellen, maar de boeren wachten op een uitspraak over de kwetsbare gebieden, net als de gemeenten wachten op een definitieve uitspraak over de toekomst van het RSV.
Ik eis een uitleg van de minister-president over de politieke crisis waarin de Vlaamse regering verkeert. De essentie van besturen is dat het parlement controle uitoefent op de beslissingen die worden genomen door een coherente regering. Van coherentie is er echter geen sprake meer. Minister-president Dewael is enkel nog bezig met politieke profilering. (Applaus bij CD&V, het VB en de leden van N-VA)
Men heeft me gemeld dat ik deze middag tijdens de actuele vragen dezelfde vraag van de heer Van Rompuy voorgeschoteld zal krijgen en ik heb de intentie er dan op te antwoorden.
Ik heb de actuele vragen nog niet goedgekeurd. Tot 11 uur kunnen de leden trouwens nog vragen indienen. De minister-president kan dus officieel nog niet over deze vragen beschikken. Zo lang het Parlement nog iets mag beslissen, bepaal ik nog altijd de manier waarop het werk hier wordt georganiseerd. (Applaus bij CD&V, het VB en de leden van N-VA)
Men heeft me op de hoogte gebracht van een voornemen van vraagstelling over deze problematiek van de heren Dewinter, Penris en Van Rompuy. Ik wil vermijden dat we twee keer over hetzelfde praten. Om 10 uur zou hier worden begonnen met het debat over de kwetsbare gebieden. De Vlaamse regering heeft daarover vrijdag een beslissing genomen, die minister Dua en ikzelf op een aansluitende persconferentie hebben voorgesteld. Wij hadden afgesproken dat minister Dua het actualiteitsdebat hier vandaag zou volgen, aangezien zij voor deze materie bevoegd is. De uitlatingen van minister Dua in de pers wil ik deze namiddag behandelen.
Ik oordeel als voorzitter over de ontvankelijkheid van ingediende actuele vragen. Ik kan vragen weigeren, omdat ze hier vanochtend al aan bod zijn gekomen. De diensten tonen hun goodwill door de ministers de ingediende vragen al te bezorgen, maar deze vragen worden vaak genoeg nog geweigerd.
Ik wou het Vlaams Parlement gewoon op het probleem wijzen.
Ik heb de minister-president daar niet voor nodig.
Ik zal het debat volgen.
Ik ben van mening dat het niet kan dat een discussie tussen leden van de regering enkel in de media wordt gevoerd. Zo'n debat moet hier plaatsvinden, en zowel regeringsleden als parlementsleden kunnen er een belangrijke bijdrage aan leveren. Ik zou de minister-president dan ook willen vragen een antwoord te geven op de vraag van de heer Van Rompuy.
Ik zou dat op het einde van het actualiteitsdebat willen doen.
Het is evident dat het parlement het eerste en het laatste woord krijgt. Het verwondert me echter dat de heer Van Rompuy hier een vraag stelt, die hij deze namiddag ook al wou stellen. Dit is een onduidelijke manier van werken. Dat neemt niet weg dat de ministers die verklaringen hebben afgelegd in de pers, zich moeten bezinnen over de rol van het parlement.
Eigenlijk had ik mijn vraag deze namiddag willen stellen, maar ik stel vast dat het debat nu al op gang wordt getrokken. We kunnen dit debat echter niet voeren voor we het standpunt van de regering kennen.
De minister van Leefmilieu heeft immers in de pers verklaard dat ze de bemoeienissen van de minister-president beu is. De regering is dus in een crisis terechtgekomen en is niet meer in staat een eensgezind standpunt in te nemen.
We lezen in de pers dat de minister van Leefmilieu geen vertrouwen meer heeft in de minister-president. Ze noemt hem zelfs een stalker. Nochtans moeten beide ministers samen dit dossier verdedigen tegenover Europa. We kunnen het debat over de kwetsbare gebieden niet voeren voor we de houding kennen van de Vlaamse regering in dit dossier.
De heer Dewael is een slecht minister-president. Hij bemoeit zich met dossiers waarmee hij niets te maken heeft en publiceert liedjes die negatief onthaald worden door de editorialist van een liberale krant. Mijn fractie staat zeker niet te trappelen om in de regeringsploeg te worden opgenomen.
Wij vragen dat het debat over de afbakening van de kwetsbare gebieden niet zou doorgaan. De minister-president moet reageren op de verklaringen van minister Dua in de pers, hij moet duidelijkheid brengen over het tijdsschema van de onopgeloste milieudossiers en hij moet antwoorden op de vraag of er nog een regeringsploeg is. Daarover moeten we debatteren en vervolgens moet er een vertrouwensstemming plaats vinden.
Het Vlaams Parlement vergadert al drie weken zonder agenda. Dit spoeddebat heb ik moeten afdwingen. Dit Parlement bestaat dus niet meer. De parlementsleden laten zich alleen nog dicteren wat de minister-president goed uitkomt.
Kan Spirit nog achter deze regering staan na de uitspraken van de heer Staes? Agalev haakt af en nu ook Spirit. Zelfs minister Anciaux zegt dat hij niet meer gelooft in het paars-groene project. De minister-president is alleen nog bezig met zijn eigen profilering. Men kan zich afvragen of hij nog een ploeg of een programma heeft. (Applaus bij CD&V, het VB en de leden van N-VA)
De waarschuwingen van de heer Staes waren niet alleen aan deze regering gericht. Ze sloegen ook op het beleid dat vroeger werd gevoerd. Misschien moeten we in functie van die waarschuwingen een deel van het werk overdoen.
Ik stel voor de vergadering tien minuten te schorsen zodat elke fractie zich kan beraden over de vraag of het debat al dan niet doorgaat. (Instemming)
- De vergadering wordt geschorst om 10.54 uur.
- De vergadering wordt hervat om 11.29 uur.
De minister-president heeft willen vermijden dat twee keer hetzelfde debat zou worden gevoerd. Namens de meerderheid, pleit ik ervoor dat hij nu eerst, in naam van de hele regering, een verklaring aflegt. Nadien kan het actualiteitsdebat over de afbakening van de kwetsbare gebieden gevoerd worden.
Het is begrijpelijk dat het parlement vragen stelt als een regeringslid het regeringsbeleid en de minister-president in vraag stelt. Ik wil dit debat dan ook niet ontlopen, maar wil enkel vermijden dat twee keer dezelfde discussie zou worden gevoerd.
De uitspraken van minister Dua in enkele kranten vind ik overtrokken. Ze gaan voor een deel voorbij aan het inhoudelijke debat. Ik heb steeds geprobeerd de uitvoering van het regeerakkoord centraal te stellen.
Het klopt dat de regering op het vlak van ruimtelijke ordening en leefmilieu nog knopen moet ontwarren. Dat is logisch, gezien de complexiteit van de problemen en van de regelgeving. Daarom heeft de regering me enkele weken geleden gevraagd om op bilaterale basis met de verschillende fracties in de regering te onderhandelen over de uitvoering van enkele moeilijke punten op het vlak van ruimtelijke ordening en leefmilieu. Ik wil dat er nog voor het zomerreces bepaalde knopen worden doorgehakt. Als coach van deze regering, heb ik de taak om daarop toe te zien.
De knelpunten inzake ruimtelijke ordening hebben betrekking op de zonevreemde bedrijven en de uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV). De evenwichten binnen het RSV blijven voor ons het uitgangspunt. De implementatie verloopt echter moeizaam bij gebrek aan deskundigen en als gevolg van de grote administratieve complexiteit. Er is geen sprake van onwil bij de minister van Ruimtelijke Ordening, die integendeel alle lof verdient. De afbakening van de natuurgebieden is zeer belangrijk. Ik ben echter tegelijk bezorgd over de haalbaarheid van de uitbreiding van het industriegebied met 7000 hectare. Ik wil beklemtonen dat woonuitbreidingsgebieden wel degelijk woonzones zijn. Als bepaalde processen bij de uitvoering van het RSV vertraging oplopen, moet een voorafname van bepaalde van deze gebieden overwogen worden.
Het is essentieel om in de drie dossiers vooruitgang te boeken : de afbakening van bijkomende natuurgebieden, het aanbod van voldoende bouwgrond en de creatie van bijkomende industrieterreinen. Tegelijk moet het evenwicht in de regering gerespecteerd worden. Minister Dua is in de voorbije maanden gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor een aantal milieudossiers. Het betreft onder meer de VEN-afbakening, de versnelde sanering van vervuilde terreinen, het dossier over het integraal waterbeheer en het probleem van de financiering van het leefmilieubeleid.
Het is mijn taak om de verschillende ministers gesprekken te voeren over die onderwerpen. Dat veroorzaakt zenuwachtigheid. Ik vind het niet erg dat de discussie publiek gevoerd wordt. Ik ben bereid om met het parlement samen te werken.
De heren Van Rompuy en De Winter hebben geen enkele reden zo hard van stapel te lopen. Ik ga graag in op de uitdaging om een debat te voeren. Ik kijk vooral uit naar het debat over leefmilieu. De bescheiden poging van CD&V om economie en ecologie met elkaar te verzoenen in het dossier over de luchthaven van Deurne heeft alvast tot een kakofonie geleid. (Applaus bij de VLD, sp·a en AGALEV)
Woorden hebben in de politiek nog betekenis en kunnen niet zomaar weggeveegd worden door een verklaring van enkele minuten. De minister-president vindt dat de media de hele zaak opblazen. Minister Dua heeft van zich afgebeten en stelt dat de minister-president haar verhindert om met oplossingen naar het parlement te komen omdat er geen eensgezindheid in de regering bestaat.
De minister-president is zijn gezag kwijt. Er is in de Vlaamse regering een zeer moeilijk debat gevoerd over het RSV, maar we zijn erin geslaagd om het goed te keuren. Het is niet correct om te stellen dat er op een ondemocratische manier over het plan beslist is. Heel Vlaanderen is bij de discussie betrokken. Het gaat evenwel over enkele moeilijke dossiers die heel wat inspanningen vergen. Dat kost tijd.
Het is niet eenvoudig om na de verklaring van de minister-president zomaar over te gaan tot de orde van de dag.
De minister-president is zijn gezag kwijt. Hij vat de beschuldiging van stalken licht op, maar pesten op het werk is strafbaar. De open debatcultuur is ontaard in een scheldcultuur. De oppositie zit volgens minister Dua in de regering zelf. De groenen worden inderdaad in de hoek gedreven door de VLD. Nochtans wil die de huidige coalitie tot 2009 voortzetten. Er is dus een stembusakkoord. De catchwedstrijd tussen de ministers is doorgestoken kaart en een poging van de minister-president om onder meer de boeren, de grondeigenaars en de immobiliënkantoren te sussen, en te verzoenen met de paars-groene coalitie.
De minister-president verklaart dat er niets aan de hand is en dat de regering goed werk levert. Ondertussen geeft hij commentaar bij het voetbal en zingt hij Vlaanderen Boven. Tot dergelijk potsierlijk niveau is de politiek verworden. Er is geen paars-groen project meer. De minister-president coacht de regering niet en is zelfs niet meer geïnteresseerd in haar werkzaamheden. Hij bereidt verkiezingen voor. Tal van transfers maken onduidelijk wie deze regering nog steunt.
CD&V eist dat de minister-president een serieuze verklaring geeft over de verhoudingen binnen de Vlaamse regering en het verdere regeerprogramma en dat er een vertrouwensstemming komt. Tot dan weigeren wij te debatteren over het ernstige probleem van de kwetsbare gebieden. Het voorliggende plan zal trouwens toch niet aanvaard worden door Europa. Als de heer Geysels zijn taak als partijvoorzitter ernstig neemt, neemt hij nu het woord en herhaalt de woorden van minister Dua. Debatteren in de media is te gemakkelijk Daar is immers geen tegenspraak mogelijk. (Applaus bij CD&V, het VB en VU&ID)
De minister-president geeft als een conferencier een overzicht van de problemen maar hij biedt geen oplossingen. Hij doet of er geen vuiltje aan de lucht is en of de uitlatingen van een gefrustreerde minister Dua geen belang hebben.
De minister-president leidt deze regering niet, maar is gewoon één van de ruziemakers. De huidige moddercatch is een gevolg van de onnatuurlijke paars-groene coalitie. De breuken binnen de regering komen nu aan de oppervlakte.
De lijst van onenigheden tussen VLD en Agalev is lang : het verdrag van Kyoto, de ozonconcentratie, het RSV, de woonuitbreidingsgebieden, de luchthaven van Deurne, de onroerende voorheffing in steden, goedkope bouwgrond, de kwetsbare gebieden enzovoort. Tussen Agalev en VLD is een wapenwedloop aan de gang. Sp·a kiest daarbij steeds voor die partij die het meeste biedt.
De ideologische tegenstellingen binnen deze onnatuurlijke coalitie zijn onoverbrugbaar. Wat we vandaag meemaken, is niet meer en niet minder dan het failliet van de paars-groene meerderheid. Het zal nooit tot een ideologisch vergelijk komen tussen de VLD en Agalev. Paars-groen ontmaskert zichzelf. Of zal minister-president Dewael deze publieke breuk aangrijpen om zijn afscheid van de Vlaamse regering aan te kondigen? Na de federale verkiezingen wordt hij toch minister van Justitie.
Deze regering boert achteruit. Bespaar ons dit lot en ontbind deze regering. Want dit interview is geen akkefietje : minister Dua is heel rationeel en laat zich zelden verleiden door de media. Zij wordt al drie jaar lang geboycot door haar minister-president en komt daar nu pas mee naar buiten. Ik zie maar twee mogelijkheden. Ofwel trekt minister-president Dewael de gepaste conclusies uit dit incident en ontbindt deze regering. Ofwel trekt Agalev de gepaste conclusies uit dit incident en stapt het uit de regering.
De meerderheid in dit parlement is dit alles overigens al lang beu. Getuige daarvan de talrijke afwezigen. De meerderheid dient haar vertrouwen in deze regering opnieuw te bevestigen, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit lukt gezien de grote ideologische verschillen.
Op vraag van de heer Van Rompuy heeft minister-president Dewael hier een verklaring afgelegd en een overzicht gegeven van de meningsverschillen binnen de meerderheid. Ik heb aandacht geluisterd naar de reactie van de heren Van Rompuy en Dewinter en wat ik daarin gemist heb, is het inhoudelijke. Zij, en niemand anders, leggen de nadruk op de komende verkiezingen. Ze nemen hun wensen voor werkelijkheid.
Op voorstel van Agalev of de sp·a zijn in de loop van deze kabinetsperiode al enkele decreten verfijnd. Zowel CD&V als het Vlaams Blok hebben ons daarin steeds gesteund.
Ook Spirit heeft in een aantal dossiers een wezenlijke bijdrage geleverd.
U hebt daarin gelijk.
Er is nog steeds samenspraak binnen deze regering, al wordt dit in de pers vaak anders voorgesteld. Men mag de regering echter niet verwijten de discussies openlijk te voeren. Vroeger gebeurde alles binnenskamers en ik weet niet of dat de voorkeur moet genieten.
De heer Van Rompuy heeft om de aanwezigheid en een verklaring van minister-president Dewael gevraagd en die ook gekregen. Ik stel voor over te gaan tot de orde van de dag.
Ik ben de verwijzingen naar het verleden beu. We dragen nu al drie jaar het boetekleed. De discussie moet trouwens niet in de pers worden gevoerd, de regering moet onderlinge afspraken maken en zich daaraan houden.
Wie het boetekleed aantrekt, doet dat niet zomaar. De geschiedenis heeft haar rechten.
De uitlatingen in de pers van verschillende regeringsleden wijzen op een vertrouwensbreuk binnen de Vlaamse regering. Wij vragen daarom dat de vergadering wordt geschorst tot de minister-president hier het vertrouwen komt vragen van het Vlaams Parlement, op grond van een uitgebreide verklaring waar de hele regering achterstaat. Voor onze partij is er tot dan geen Vlaamse regering meer en zullen we niet deelnemen aan debatten, stemmingen of actuele vragen. Ik doe een beroep op de voorzitter om de minister-president tot handelen aan te zetten. Naar de reactie van Agalev hebben we trouwens het raden : zij huldigen zich in stilzwijgen.
Ik sluit me volledig aan bij de heer Van Rompuy. Een eendrachtige en solidaire oppositie kan resultaten boeken, dat heeft het gelijkekansendecreet aangetoond. Het Vlaams Blok volgt met enthousiasme de strategie van CD&V. Aangezien er geen Vlaamse regering meer is, zullen we vandaag niet deelnemen aan de debatten. Niet alleen functioneert de Vlaamse regering niet meer en is nogmaals eens gebleken dat de maatschappelijke visies van Agalev en VLD niet verzoenbaar is, maar weer is de bevolking de speelbal geworden van de incompetentie van de paars-groene coalitie. En dat is het Vlaams Blok meer dan beu.
Wij zullen niet meer deelnemen aan de parlementaire werkzaamheden tot het moment waarop de meerderheid, na een duidelijke verklaring, een motie houdende de vertrouwenskwestie ter stemming voorlegt. Ofwel moet de regering opstappen. Ik raad Agalev in elk geval aan de juiste conclusies te trekken en uit de Vlaamse regering te stappen.
Minister-president Dewael is op mijn vraag naar de parlementaire vergadering gekomen. Ik veronderstel dat hij zijn verklaring namens de Vlaamse regering heeft afgelegd.
Artikel 79 van het Reglement voorziet trouwens in de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden een motie van wantrouwen in te dienen. De oppositie kan altijd gebruik maken van deze mogelijkheid. Ik wijs hen erop dat een politiek van de lege stoel een negatie betekent van de waarde van het parlement. Het is immers de taak van een parlement de regering te controleren. Een dergelijke staking zou trouwens lang kunnen duren, tenzij het om een symbolische geste gaat.
Ik heb de lijst van de actuele vragen van deze middag gelezen en zie dat de verklaringen in de pers daar niet meer aan bod komen. Natuurlijk heb ik mijn verklaring namens en in overleg met de Vlaamse regering afgelegd.
Wat het debat over de kwetsbare gebieden betreft, heb ik al gewezen op de beslissing van de Vlaamse regering hierover van vorige vrijdag. Minister Dua zal het debat namens de regering bijwonen en zal namens diezelfde regering antwoorden verstrekken op eventuele vragen.
De oppositie stelt zich zeer kwetsbaar op door afwezig te blijven bij parlementaire werkzaamheden.
Deze namiddag om 14.00 uur zullen we beginnen met het actualiteitsdebat. Elke fractie krijgt tien minuten spreektijd. Daarna komen de actuele vragen aan bod.
De verklaring van de minister-president klaart de situatie niet volledig op. Wij blijven bij ons voornemen om vandaag niet deel te nemen aan debatten of stemmingen.
Ik vind het ongehoord dat de meerderheidsfractie Agalev zich hier vandaag niet laat horen.
Hiermede zijn wij aan het einde gekomen van onze werkzaamheden voor deze voormiddag.
Wij komen opnieuw bijeen om 14.00 uur om onze werkzaamheden voort te zetten. (Instemming)
- De vergadering wordt gesloten om 12.27 uur.