Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Martens tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming over de Financiering van het onderwijs.
Het probleem van de objectieve financiering van het onderwijs blijft ons achtervolgen. De gemaakte studie bevestigt in feite wat we allemaal al wisten. Momenteel stelt de minister zich minder weigerachtig op dan vroeger om daarover te praten. Bij vele directies van vrije basisscholen blijft er echter een wrang gevoel omdat zij menen dat de minister te vaak ontwijkende antwoorden formuleert.
Welke nieuwe informatie verwacht de minister nog van de rondetafelconferentie? Hoeveel bijkomende middelen denkt de minister te vinden bij de volgende begrotingsbesprekingen? De studie heeft het tenslotte niet alleen over de financiering van het basisonderwijs en de internaten maar ook over de wachtlijsten voor infrastructuur in het vrij gesubsidieerd en het technisch- en beroepsonderwijs. Hoe denkt de minister daaraan het hoofd te kunnen bieden?
Ik heb al een aantal keren geantwoord op deze vragen. Ik zie er dan ook de actualiteitswaarde niet van in.
De rondetafelconferentie heeft tot doel om samen met alle actoren te praten over een betere financiering van het onderwijs. In juni zou er duidelijkheid moeten bestaan over een basisfinanciering per leerling en niet meer per net. Tegen die tijd zou er ook meer duidelijkheid moeten komen over de behoeften van het basisonderwijs.
De besluiten over beide zaken zal ik duidelijk maken tijdens de begrotingsbesprekingen. Zeker voor het basisonderwijs zullen er in 2003 bijkomende middelen zijn. Dat alles heb ik trouwens al herhaaldelijk gezegd.
Ik vraag enkel om duidelijkheid en, Cato parafraserend, wil ik blijven stellen dat ik de mening ben toegedaan dat de studie over de objectiveerbare verschillen moet uitgevoerd worden.
Het incident is gesloten.