Verslag plenaire vergadering
Verslag
ONTWERP VAN DECREET
Wijziging decreten ruimtelijke ordening
Algemene bespreking
De voorzitter : Aan de orde is het ontwerp van decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996.
De algmene bespreking is geopend.
Ik verwijs naar het schriftelijke verslag.
Dit ontwerp van decreet koppelt de regularisatieprocedure los van de procedure voor het vergelijk. Een vergelijk is totnogtoe een noodzakelijke voorwaarde voor regularisatie, maar is enkel mogelijk voor vergunde woningen die niet zonevreemd zijn. Door deze regeling worden heel wat dossiers geblokkeerd.
Momenteel worden mensen die zich in de regel willen stellen, verplicht om zich aan te geven in het kader van bouwovertredingen die soms tientallen jaren geleden hebben plaatsgevonden.
Het begrip ruimtelijke draagkracht moet duidelijk worden omschreven in uitvoeringsbesluiten. Nu bepalen de buitendiensten zelf de inhoud. Dat leidt tot willekeur.
In kwetsbare gebieden mogen alleen instandhoudingswerken plaatsvinden. Eigenaars in kwetsbare gebieden moeten een aantal basisrechten krijgen : ze moeten hun woning kunnen uitbreiden binnen het bestaande volume.
U verwijst naar bepalingen die vorig jaar bij consensus zijn aanvaard. Voor zonevreemde woningen in niet-kwetsbare gebieden zijn we zeer ver gegaan. Voor zonevreemde woningen in kwetsbare gebieden hebben we echter geen decretale basis willen bieden voor verbouwing en uitbreiding. Deze woningen mogen enkel in stand gehouden worden. Er bestaan echter wel bepaalde mogelijkheden in het kader van de gemeentelijke structuurplannen.
Op het terrein doen zich weinig problemen voor. De administratie levert uitstekend werk. In één provincie werden de regels wel zeer strikt toegepast; we hebben daar contact opgenomen met de bevoegde personen opdat het decreet in heel Vlaanderen eenvormig toegepast zou worden. De Vlaamse regering is niet van plan om nog verdere stappen te zetten in het dossier van de zonevreemde woningen in kwetsbare gebieden.
De huidige regeling leidt tot regelrechte drama's. De consensus waaraan de minister refereert was een consensus zonder de oppositie. Eindelijk worden teksten aangepast die eigenlijk klinkklare juridische onzin zijn.
Het is dus de bedoeling van ons amendement de uitbreiding van een woning niet decretaal te regelen, maar daarvoor te verwijzen naar de gemeentelijke planologie. Dit decreet maakt een interne verbouwing onmogelijk. Juridisch is een regularisatie mogelijk, maar de facto niet, want alleen instandhoudingswerken worden toegestaan.
Ons tweede amendement betreft de tijdslimiet voor het indienen van een regularisatieaanvraag door de eigenaars van zonevreemde gebouwen. Vorig jaar werd beslist dat regularisatieaanvragen gedurende een jaar zouden kunnen worden ingediend. Deze termijn werd verlengd tot 31 januari 2003. In feite is dat zinloos. De overheid zou blij moeten zijn dat mensen in orde willen zijn met de bestaande wetgeving. Vaak kunnen eigenaars echter geen regularisatieaanvraag indienen omdat ze gewoon niet weten dat er een overtreding is gebeurd. Onlangs deed iemand de ontdekking dat zijn ouders in 1976 hun woning in spiegelbeeld hadden gebouwd en ook enkele meters verder achteruit dan toegestaan was. Nu kan hij geen vergunning krijgen voor een verbouwing omdat het aanvragen van een regularisatie het risico inhoudt dat de woning zal moeten worden afgebroken. Daarom stellen wij voor dat men de tijdslimiet laat vallen en dat men bouwovertredingen van eigenaars buiten de woonzone gelijkstelt met die van eigenaars binnen de woonzone. Uiteindelijk gaat het om de regularisatie van bouwmisdrijven die met de huidige wetgeving vergunbaar zijn. (Applaus bij CD&V).
Dit decreet is noodzakelijk. Men dient een onderscheid te maken tussen de vergunningsprocedure en het vervolgingsbeleid en daarom moet de taak van de stedenbouwkundige inspectie worden losgekoppeld van de vergunningen. Op dit ogenblik treedt dezelfde administratie twee keer op en dan nog in de verkeerde volgorde, namelijk eerst de inspectie en dan pas de stedenbouwkundige ambtenaar.
Voor de vergunning moet de administratie Ruimtelijke Ordening een advies geven. Bij een regularisatie gaat het om een bouwmisdrijf en dat heeft twee aspecten : het oprichten van een gebouw zonder vergunning en het in stand houden van en gebouw zonder vergunning. Dat behoort tot de taak van de stedenbouwkundige inspectie, die in samenspraak met het parket kan vervolgen.
Er werden twee amendementen ingediend. Het eerste is een amendement op het decreet van 13 juli 2001. We blijven er echter bij dat het probleem van de zonevreemdheid essentieel verschillend is in prioritaire en in niet-prioritaire gebieden. Het amendement gaat daartegen in.
Het tweede amendement betreft de termijn van een jaar waarin regularisatieaanvragen kunnen worden ingediend. Deze termijn, die inging op 13 augustus, werd verlengd tot 31 januari 2003, waardoor de nuttige duur van de regularisatieperiode meteen een jaar bedroeg. De principes van het decreet werden dus gerespecteerd. We kunnen echter niet instemmen met een verdere verlenging, want dat zou een aanzet zijn tot het plegen van nieuwe bouwovertredingen. We willen vermijden dat kleine bouwovertredingen ertoe leiden dat het hele gebouw in een niet-vergunde situatie terechtkomt. (Applaus)
Het Vlaams Blok verheugt zich omdat CD&V zijn standpunt overneemt. Op dit ogenblik wenst deze fractie namelijk een voorstel goedgekeurd te krijgen dat ze enkele weken geleden nog verworpen heeft. Toen hebben we voorgesteld dat een woning die in kwetsbaar gebied is gelegen en die door overmacht is vernield, opnieuw zou mogen worden opgebouwd. Ook ons voorstel een verjaringstermijn in te voeren werd door alle partijen verworpen, maar nu gaat CD&V het voorstel overschrijven en het zelf indienen. Dat is voor ons geen probleem, we zullen het voorstel mee goedkeuren.
Het amendement rond de kwetsbare gebieden is precies dezelfde tekst als het amendement dat we vorig jaar in juli ter stemming hebben voorgelegd. We hebben het dus niet gekopieerd van het Vlaams Blok. We hebben ook niet tegen het voorstel over de invoering van een verjaringstermijn gestemd, we hebben ons onthouden. We zijn immers niet gekant tegen een verjaringstermijn, maar wel tegen de simplistische uitbuiting van deze zaak door het Vlaams Blok.
De voorbije jaren hebben we geprobeerd het probleem van de zonevreemde woningen en in mindere mate dat van de zonevreemde bedrijven, decretaal aan te pakken. Bij de bespreking van het decreet Zonevreemde woningen heb ik de aandacht van de minister gevestigd op het feit dat er in de ene provincie een stringentere houding wordt aangenomen dan in de andere. Wanneer een bestaand gebouw vergunbaar is in het kader van de nieuwe wetgeving, maar er niettemin geen vergunning wordt toegekend, dan komt de procedure van het handhavingsbeleid op gang. Dan komt men terecht in een vicieuze cirkel. Vermits er geen vergunning werd toegekend, beslist de stedenbouwkundige inspecteur geen vergelijk toe te staan. De betrokkene gaat in beroep, maar de minister kan in een dergelijke situatie niets doen. We hebben geprobeerd daaraan te verhelpen.
Het amendement van de heer Kindermans wil tegemoetkomen aan de verzuchtingen van mensen die zonder vergunning verbouwingen hebben gedaan die op basis van de huidige wetgeving wel voor een vergunning in aanmerking komen. Wij zijn van mening dat dergelijke verbouwingen altijd regulariseerbaar moeten zijn.
De commissie had vroeger al besloten tot een amnestiemaatregel gedurende 365 dagen voor mensen die vorig jaar in een zonevreemde woning zonder vergunning verbouwingen hebben gedaan die volgens de soepelere regelgeving wel vergunbaar zijn. Deze mensen zouden tot 13 augustus 2002 over de mogelijkheid beschikken om hun situatie te regulariseren. Maar deze beslissing stuitte op praktische problemen. Een certificaat van vergelijk kan immers maar worden vrekregen na het opstellen van een proces-verbaal, wat impliceert dat ook de strafrechterlijke procedure wordt opgestart.
Dit ontwerp van decreet wil hieraan tegemoetkomen. De essentie ervan is net de loskoppeling van de regularisatieprocedure van de procedure om tot een vergelijk te komen. De commissie heeft nu de beslissing genomen om van de amnestiemaatregel ambtshalve een recht op regularisatie van een bouwovertreding te maken. Dit neemt niet weg dat zware misdrijven nog steeds het voorwerp kunnen uitmaken van een strafprocedure, zoals werd afgesproken in de commissie voor Vervolgingsbeleid. De periode waarin die amnestie geldt, werd ook verlengd tot 1 februari 2003.
Ik zal hier een uitgebreide informatiecampagne over opzetten. Na het verstrijken van deze periode zal elk geval weer worden gewikt en gewogen. De vier vorige ontwerpen van decreet over dit onderwerp werden steeds unaniem goedgekeurd. We moeten wel duidelijk maken dat het nu gedaan moet zijn. De regels voor het handhavingsbeleid staan vast, de ruimtelijke ordening mag niet blijvend worden misbruikt. Ik deel het standpunt van het Vlaams Blok in geen geval.
Ik wijs erop dat het vorige decreet niet unaniem werd goedgekeurd in de commissie. Kan de minister het verschil in behandeling verantwoorden tussen bouwovertredingen die voor regularisatie in aanmerking komen in zonevreemde woningen en die in woningen in woonzones?
Een bouwmisdrijf dat in aanmerking komt voor regularisatie, wordt daarom nog niet automatisch geregulariseerd.
De meerderheid heeft in dit dossier al heel wat bochten genomen en ik voorspel dat er nog heel wat zullen volgen.
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet houdende wijziging van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996.
- De stemming over het amendement tot invoeging van een nieuw artikel 2bis wordt aangehouden.
- De stemming over het amendement op artikel 8 wordt aangehouden.
- De overige artikelen worden zonder opmerkingen aangenomen.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.