Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Aan de orde is het ontwerp van decreet betreffende de eindtermen, de ontwikkelingsdoelen en de basiscompetenties in het secundair onderwijs, waarvan het opschrift door de commissie werd gewijzigd als volgt : ontwerp van decreet betreffende de eindtermen, de ontwikkelingsdoelen en de specifieke eindtermen in het voltijds gewoon en buitengewoon secundair onderwijs.
De algemene bespreking is geopend.
(verslaggever)
De Commissie voor Onderwijs heeft het voorliggende ontwerp van decreet behandeld op 19 april en 6 december 2001. Het gaat om een fundamenteel decreet waarin enkele belangrijke begrippen zoals eindterm en ontwikkelingsdoel worden omschreven. Het ontwerp is absoluut noodzakelijk voor de kwaliteitsbewaking van het secundair onderwijs. Het heeft lang op zich laten wachten, omdat alle belanghebbenden erbij betrokken moesten worden. De minister wilde immers een zo breed mogelijke maatschappelijke steun.
De discussie over het principe van eindtermen was er een van believers en non-believers. Tijdens de besprekingen werd ook aandacht besteed aan de gevolgde procedure. Het zou logisch geweest zijn als eerst dit themadecreet was goedgekeurd en pas daarna de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs.
Het ontwerp van decreet werd met 8 stemmen bij 4 onthoudingen aangenomen. (Applaus)
Het was niet gemakkelijk om dit ontwerp van decreet af te werken. Er werd overlegd met het onderwijsveld en het bedrijfsleven. Het kwam erop aan om rekening te houden met de opmerkingen van de Raad van State en tegelijk een en ander werkbaar te houden.
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet betreffende de eindtermen, de ontwikkelingsdoelen en de specifieke eindtermen in het voltijds gewoon en buitengewoon secundair onderwijs.
- De artikelen worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.