Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Van Goethem tot de heer Dewael, minister-president van de Vlaamse regering, over de participatie van het Vlaams Gewest in de financiering van DAT-plus.
De minister-president formuleerde tijdens het weekend bedenkingen bij de Vlaamse investeringen in DAT-plus. Als men het voorbije parcours van de DAT-constructie bekijkt, hoeft dat niet te verbazen.
De heren Lippens en Davignon doen alsof ze alles onder controle hebben, maar dat is niet werkelijk het geval. Zo bestaat een deel van het startkapitaal alleen boekhoudkundig. Bij de 295 miljoen euro die men nodig heeft, rekent men immers ook 100 miljoen euro uit een tamelijk onbekende bron. Het gaat om schulden van Sabena aan SIC, die in aandelen worden omgezet. Daardoor wordt SIC een van de hoofdaandeelhouders.
De Vlaamse overheid zal als kleine aandeelhouder niets meer te zeggen hebben over de gewenste beursgang. Dat alles maakt de ommekeer die maandag in de houding van de minister-president kwam, onbegrijpelijk.
Wat is er precies gebeurd dat die wending rechtvaardigt?
Zaventem biedt dezer dagen een desolate aanblik. Alle luchtvaartgebonden activiteiten branden op een laag pitje en de sociaal-economische cijfers over Vlaams-Brabant zijn onrustwekkend.
De Vlaamse regering wil haar verantwoordelijkheid nemen. Dat was vanaf het begin zo en dat is nog steeds het geval. Wij verbinden ons evenwel niet onvoorwaardelijk. De Vlaamse regering heeft van meet af aan voorwaarden geformuleerd, die achteraf door het Vlaams Parlement nog werden gepreciseerd en zelfs licht verscherpt. Het is mijn taak en die van minister Van Mechelen om permanent te controleren of de DAT-constructie aan die eisen blijft voldoen.
De houding van de Vlaamse regering getuigt van continuïteit. Ik verklaarde zaterdag alleen dat de inbreng van de gezamenlijke overheden niet de meerderheid van het kapitaal mag uitmaken. Bij de voorstelling van het businessplan bleek maandag dat de overheidsinbreng nog kleiner is dan aanvankelijk verwacht. Dat plan wordt thans op onze vraag onderzocht door specialisten van PMV.
Onze inbreng zal in elk geval tijdelijk en eenmalig zijn. Het Vlaams Gewest zal de nieuwe maatschappij effectief verlaten op termijn. Men zal ook geen tweede keer op ons een beroep kunnen doen. De Vlaamse regering volgt het dossier van dag tot dag op. Als een van de voorwaarden niet langer vervuld is, zal ik dat ook publiek verklaren.
Hoe komt de nieuwe maatschappij aan voldoende startkapitaal? En hoe ziet het uitstapscenario er concreet uit?
Wanneer we zullen uitstappen kan ik nu nog niet zeggen, de nieuwe maatschappij is nog niet eens opgestart.
Het bedrag van 100 miljoen euro zal door de schuldeisers opnieuw geïnvesteerd worden. Het is nog enkel wachten op het fiat van bepaalde instanties. Al het kapitaal dat bijkomend nodig is, moet van privé-investeerders.
Het incident is gesloten.