Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Bex tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de onderzoeksopdracht van BIAC naar een locatie voor een nieuwe cargoluchthaven.
BIAC, de uitbater van de luchthaven van Zaventem, heeft aan een studiebureau en aan een mobiliteitsdeskundige de opdracht gegeven om uit te zoeken wat de meest aangewezen plaats is om een cargoluchthaven te bouwen. Het studiebureau kennen we van de studies voor het Gewestelijk Expresnet en voor Schaarbeek. De mobiliteitsdeskundige is de professor die de leiding had over de zoektocht naar een geschikte locatie voor de luchthaven van Zaventem.
Als de studie Zaventem als meest geschikte locatie aanduidt, rijst er een capaciteitsprobleem. Bovendien zou de L25 verlengd worden en gebruikt worden als startbaan, met de nodige problemen tot gevolg. We betreuren voorts dat het studiebureau onderzoekt hoe de luchthaven van Oostende omgebouwd kan worden tot cargoluchthaven. In hoeverre is de Vlaamse overheid bij deze studie betrokken?
We zijn officieel nog niet op de hoogte gesteld van de studie waarvoor BIAC de opdracht gegeven heeft. Als dat het geval zou zijn, dan bevindt die zich nog altijd in een embryonale fase.
Uw bekommernis is terecht. We dienen inderdaad zeer voorzichtig te zijn. U verwijst terecht naar het capaciteitsprobleem en naar Oostende. Er is wel een studie bezig over een betere multimodale ontsluiting van de luchthaven van Zaventem. Die gebeurt in samenwerking met Vlaams-Brabant en ook BIAC is erbij betrokken.
Deze studie bevindt zich inderdaad nog in een embryonale fase, maar dat maakt het mogelijk om tijdig een standpunt te bepalen.
Ik ben blij dat minister Stevaert voorstander is van een multimodale ontsluiting van de luchthaven van Zaventem. Het zou funest zijn alle cargo uit Zaventem weg te halen.
Het incident is gesloten.