Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Holemans tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over gratis De Lijn-abonnementen voor werknemers via het derdebetalersysteem
Volgens een krant stelt u nu ook een netabonnement ter beschikking voor 25- tot 65-jarigen, met een eenheidstarief om door gans Vlaanderen te reizen. Ik ben daar uiteraard een voorstander van. Meer reizigers is goed, maar is De Lijn er klaar voor? Dit abonnement is vooral goed voor de buitengebieden, maar wat doet u voor de reizigers uit de stad? Heeft u ook extra-initiatieven om deze mensen uit de files te houden? Hoe staat het overigens met het voorstadsnet? En trams in vrije beddingen? Precies door het versneld uitbouwen van voorstedelijke tramnetten kunnen we de meeste autokilometers uitsparen, en dat is dan weer in het belang van de gezondheid.
Als veel mensen in Vlaanderen gebruik maken van het openbaar vervoer dan moeten wij dat inderdaad op een goede manier uitbouwen. De kusttram bijvoorbeeld heeft vorig jaar zeven miljoen mensen vervoerd, dat is een stijging met 75 procent; de jongste metingen, in mei 2001, tonen opnieuw een stijging met 33%. Wat velen als onmogelijk beschouwden wordt dus toch gerealiseerd. Bovendien heeft een onafhankelijk onderzoek uitgewezen dat niet alleen het aantal gebruikers stijgt, maar ook de tevredenheid. Dat komt onder meer omdat de frequentie van die tram is verhoogd: van één keer per uur naar één keer om de tien minuten. We willen nu naar een frequentie van acht of zelfs zeven minuten.
We zullen ook de capaciteit uitbreiden. In Antwerpen en Gent zullen we een nieuw en groter type tram gebruiken. Omdat we die moderne tramstellen al gebruiken aan de kust, zullen we daar met tussenkasten werken. Ik ben er vast van overtuigd dat we die stijging aankunnen.
Ondanks het gestegen aantal gratis gebruikers, zijn de ontvangsten van de Kusttram met 0,54 procent toegenomen, los van de derde betalers. Bovendien plannen we een blijvende vernieuwing van onze tarieven. Zo voeren we op 1 juli het busy-abonnement in. Voor 6.045 frank zal men gebruik kunnen maken van het volledigeVlaamse openbare vervoer. Het busy-abonnement vervangt het schoolabonnement, dat enkel gebruikt kon worden op het traject van thuis naar school. Met het busy-abonnement willen we vermijden dat voor naschoolse en weekendactiviteiten gebruik wordt gemaakt van de auto.
Op 1 juli 2002 voeren we het 25plus-extra abonnement in. Het is een revolutionair concept omdat De Lijn een commerciële afdeling zal oprichten die het abonnement actief probeert te verkopen aan bedrijven. Elk bedrijf krijgt de kans aan een lage prijs zo'n abonnement te kopen voor zijn werknemers. Het abonnement kan ook gebruikt worden voor recreatieve verplaatsingen. We mogen er immers niet van uitgaan dat files alleen maar het gevolg zijn van woon-werkverkeer. Bovendien, wie het openbaar vervoer alleen maar gebruikt om naar het werk te gaan, zal het op een bepaald moment ook tijdens zijn vrije tijd gebruiken. Het woord Extra betekent dat het abonnement doorgegeven kan worden en dat de houder steeds een partner mag meenemen.
De Kusttram is een goed voorbeeld omdat het past in mijn pleidooi om vrije trambeddingen te veralgemenen en omdat de Kustram vooral recreatief gebruikt wordt en toeristen er zo van kan overtuigen ook met het openbaar vervoer te gaan werken.
Het incident is gesloten.