Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is het ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 13 juli 1994 betreffende de herstructurering van de GIMV, Gimvindus, VMH, Mijnen en LIM en tot oprichting van het Limburgfonds en van de permanente werkgroep Limburg.
De algemene bespreking is geopend.
Dit ontwerp van decreet wil het aandeel van de Vlaamse Participatiemaatschappij in de GIMV terugbrengen tot 25 percent plus één stemgerechtigd aandeel. Het ontwerp werd grondig en langdurig besproken in de commissie voor Economie, Landbouw, Werkgelegenheid en Toerisme. Voor meer details verwijs ik naar het schriftelijke verslag.
De GIMW werd opgericht als een participatie- en investeringsmaatschappij voor Vlaanderen, maar breidde haar actieterrein al gauw uit tot Vlaanderen en de rest van de wereld. Toen institutionele beleggers beslisten in het kapitaal van de GIMV te investeren, moest de maatschappij zich als een volwaardige vennootschap gedragen.
Met dit ontwerp van decreet zetten we de strategie van de vorige regering voort en brengen we meer GIMV-aandelen op de markt. De vorige regering besliste immers 50 percent van het kapitaal over te dragen aan de markt, waardoor de Vlaamse Participatiemaatschappij (VPM) 70 percent van de aandelen in handen kreeg en 30 percent op de markt werd gegooid. De GIMV moest zich aan haar beursverplichtingen houden en als een volwaardig vennootschap optreden. Om een dividend uit te reiken moest de GIMV een aantal buyouts uitvoeren.
De raad van bestuur en het directiecomité van de GIMV hebben ervoor gekozen de inbreng van de VPM te laten dalen tot 25 percent plus één omdat de maatschappij zich internationaal wil profileren. De te grote sparticipatie van de overheid was een rem op de internationale plannen van GIMV. Omdat de GIMV Vlaanderen een goede dienst kan bewijzen door internationaal te gaan, moeten we deze rem wegnemen.
Toen de GIMW werd opgericht waren er in Vlaanderen zo goed als geen participatiemaatschappijen. Vandaag ondervinden de bedrijven gelukkig geen problemen meer om kapitaal te verwerven. Door de toegenomen concurrentie op de markt van participatiemaatschappijen, moet de GIMV de kans krijgen internationaal actief te worden. In het belang van het Vlaamse bedrijfsleven, moeten wij die ambitie steunen. (Applaus bij de VLD, de SP, AGALEV en VU&ID)
Minister Van Mechelen kan deze voormiddag om persoonlijke redenen onmogelijk aanwezig zijn. De afspraak was dan ook dat we dit ontwerp pas deze namiddag zouden bespreken, maar door de verrassend snelle manier waarop we de agenda behandelen kunnen we ons niet aan deze afspraak houden.
Ik heb er begrip voor dat de agenda wordt gewijzigd, omdat de minister niet aanwezig kan zijn om persoonlijke redenen. De CVP-fractie zal haar standpunt bij de stemming echter laten afhangen van de antwoorden van de minister. Daarom kunnen we het debat pas voortzetten als de minister aanwezig is. Of Vlaanderen nog over een autonome investeringsmaatschappij zal blijven beschikken hangt af van statutaire garanties met betrekking tot de raad van bestuur. De minister heeft in de commissie niet onvoldoende uitleg verschaft over de bescherming van de minderheidsparticipatie. Ik stel dan ook voor om de bespreking voort te zetten als de minister aanwezig is.
Bij de bespreking van ontwerpen en voorstellen van decreet moeten de bevoegde ministers aanwezig zijn. (Applaus bij de CVP en VU&ID)
Voor ontwerpen van decreet moeten de bevoegde ministers vanzelfsprekend aanwezig zijn. Voor voorstellen van decreet kunnen we erop aandringen dat ze aanwezig zijn, maar daarover discussie mogelijk.
Ook bij de bespreking van voorstellen van decreet moeten de bevoegde ministers aanwezig zijn. De ministers moeten immers zorgen voor de uitvoering. Bovendien zijn er belangrijke budgettaire gevolgen.
Ik stel voor om de vergadering te schorsen. Dan kunnen we nagaan of minister Stevaert hier spoedig kan aanwzig zijn.
Bij ontwerpen en voorstellen van decreet moeten de bevoegde ministers aanwezig zijn. We kunnen nu al wel de resoluties bespreken die op de agenda staan. Dat de parlementsleden verrast zijn door de snelheid waarmee de agenda wordt afgehandeld, is geen goed argument : iedereen wordt geacht aanwezig te zijn in de plenaire vergadering.
Dankzij de grondige besprekingen in de bevoegde commissis konden de behandelde ontwerpen van decreet zeer snel worden afgehandeld. Minister Van Mechelen heeft grondige persoonlijke redenen om hier deze voormiddag niet aanwezig te zijn. Met de andere ministers werd al contact opgenomen. Eventueel kan het parlement het voorstel van decreet houdende wijziging van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's, waarvoor ik mee bevoegd ben, bespreken.
De vergadering is geschorst tot minister Stevaert aanwezig is.
Gelet op het belang van deze bespreking stel ik voor om te wachten tot de minister aanwezig is.
We kunnen de bespreking van de ontwerpen van decreet uitstellen tot de bevoegde ministers aanwezig zijn. We kunnen de voorstellen van decreet nu al behandelen. Of kunnen we de vergadering maar beter schorsen? De ministers Stevaert en Van Mechelen kunnen pas deze namiddag aanwezig zijn.
De eerste agendapunten werden zeer snel afgehandeld. De sprekers hadden zich dan ook aan een andere timing verwacht. Ik stel voor om deze namiddag eerst het decreet over de GIMV te behandelen.
De bevoegde ministers moeten aanwezig zijn. De pers schrijft dat het Vlaams Parlement politiek gesproken niet bestaat en dat de oppositie niet op haar strepen staat. We hebben er dus alle reden toe om te eisen dat de bevoegde ministers aanwezig zijn.
We werden overrompeld door de snelle afhandeling van de agenda. Het is geen goede zaak om voorstellen van decreet te behandelen als de indieners niet aanwezig zijn.
- De vergadering wordt geschorst om 11.44 uur.
- De vergadering wordt hervat om 11.52 uur.
- De heer Norbert De Batselier, voorzitter, treedt als voorzitter op.