Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer De Cock tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de Vlaamse cijfergegevens in het rapport van de Europese Commissie betreffende de kwaliteit van het onderwijs.
Vorige week las ik in De Standaard dat er een vergelijkend rapport van de Europese Commissie uit is over de kwaliteit van het onderwijs. Daaruit blijkt dat Belgische jongeren slecht scoren voor verdraagzaamheid en voor hun houding tegenover de studie van vreemde talen. Het verbaast me daarbij dat er voor wetenschappen en wiskunde uitgesplitste cijfers zijn voor de Franse en de Vlaamse Gemeenschap, maar dat er voor de andere disciplines alleen Belgische cijfers beschikbaar zijn. Voor wetenschappen en wiskunde scoren de Vlaamse leerlingen hoog. Ik weet ook uit mijn praktijkervaring dat het vreemdetalenonderricht in Vlaanderen op een hoog niveau staat.
Wanneer zullen er voor alle disciplines uitgesplitste cijfers beschikbaar zijn, zodat we in de Europese statistieken niet ondergedompeld hoeven te zijn in de Belgische medicatie?
In het rapport van de Europese Commissie heeft men aandacht voor zestien indicatoren waarvan er zeven uitgesplitst zijn voor Vlaanderen en Wallonië en negen niet. De Europese Commissie gebruikt in eerste instantie cijfers van de lidstaten. Alleen wanneer de cijfers van de verschillende gemeenschappen te ver uit elkaar liggen, gebruikt men ook die van de gemeenschappen.
De vraag om ook de andere indicatoren op te splitsen naar de gemeenschappen bereikte men ook vanuit het departement Onderwijs. Men is daar echter nog niet op ingegaan. De heer De Cock weet wellicht dat er ook Vlaamse onderwijsindicatoren zijn. Dat werk is verschenen voor 1998 en voor 1999. Over enkele maanden zullen ook de cijfers voor 2000 beschikbaar zijn. We zullen vanuit het departement de vraag herhalen om meer dan alleen die zeven indicatoren op Vlaanderen te richten.
Het Franstalige en het Nederlandstalige onderwijs handelen al geruime tijd autonoom. Het is dan ook logisch dat we beschikken over uitgesplitste cijfers.
Het incident is gesloten.