Verslag plenaire vergadering
Voorstel van resolutie betreffende de problematiek van de weekendverblijven
Verzoekschrift betreffende het horen van de v.z.w. Nationaal Komitee Weekendverblijven over de problematiek van de weekendverblijven
Verslag
VOORSTEL VAN RESOLUTIE EN VERZOEKSCHRIFT
Problematiek van de weekendverblijven
Bespreking
De voorzitter : Aan de orde zijn het voorstel van resolutie van de heren Lachaert en Tobback, mevrouw Vertriest en de heer Lauwers betreffende de problematiek van de weekendverblijven en het verzoekschrift van de heer Lode Lambrechts c.s. betreffende de problematiek van de weekendverblijven, die door de commissie in samenhang zijn behandeld.
De bespreking is geopend.
Dit voorstel van resolutie zal niets veranderen aan de problematiek van de weekendverblijven. Het enige dat verandert, is dat de verantwoordelijkheid bij de gemeenten gelegd wordt. Die kunnen ervoor zorgen dat gegroepeerde weekendverblijven geregulariseerd worden door er woon- of recreatiezones van te maken. De voorwaarden zijn evenwel dat de clusters van weekendverblijven grenzen aan een woongebied en dat de omgezette gebieden elders in de gemeente gecompenseerd worden. Het structuurplan bepaalt hoeveel woningen een gemeente mag tellen en de vraag rijst welke gemeenten bereid zijn om de quota op te gebruiken voor de regularisatie van weekendverblijven. De afbraakpolitiek wordt gewoon voortgezet.
Illegale weekendverblijven in kwetsbare gebieden kunnen onmiddellijk afgebroken worden. Huizen in bosrijke gebieden kunnen niet geregulariseerd worden. Wat er precies bedoeld wordt met bosrijk gebied, is niet duidelijk. Bijna elk weekendhuis staat in een bosrijke omgeving zodat de overgrote meerderheid van de weekendverblijven nooit geregulariseerd kan worden en tot afbraak is gedoemd. Illegale weekendverblijven in niet-kwetsbare gebieden met permanente bewoning moeten ook worden afgebroken. De Vlaamse regering heeft zich daar echter uitzonderlijk tolerant opgesteld : de afbraak kan tot vijf jaar uitgesteld worden om sociale redenen.
Het handhavingsbeleid voor zogenaamde illegale weekendverblijven wordt voortgezet. De bewoners worden met dwangsommen tot afbraak gedwongen met sociale en menselijke drama's als gevolg. In het voorstel van resolutie wordt er voorts nergens rekening mee gehouden dat sommige weekendverblijven volledig legaal gebouwd zijn, met name voor er sprake is van gewestplannen. Over de verjaringstermijn wordt er niet gerept ondanks de verkiezingsbeloften van de VLD. Die is duidelijk gezwicht voor Agalev. De partij heeft een bocht van 180 graden gemaakt en heeft zijn kiezers bedrogen. Het Vlaams Blok zal dit asociaal en ondemocratisch voorstel van resolutie niet goedkeuren. Ik ben benieuwd wat de VLD zal doen. (Applaus bij het VB)
Ik dank het parlement dat het voorstel van resolutie dat door de CVP is opgesteld naar aanleiding van het verzoekschrift, ter stemming wordt voorgelegd. Het probleem is niet eenvoudig en kent een belangrijke historiek.
We kunnen ons niet vinden in het voorstel van resolutie van de meerderheid dat geen echt antwoord biedt op de vragen van de indieners van het verzoekschrift. Het betrokken voorstel van resolutie geeft aan de gemeenten de opdracht om een oplossing te bieden voor de weekendverblijven in het kader van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. Het gaat evenwel om een vals doorschuiven van verantwoordelijkheden. Het voorstel van resolutie biedt geen oplossing voor de weekendverblijven die geen cluster vormen of die in bepaalde gebieden zijn gelegen. Bovendien moeten de extra woningen onder de telling vallen. Omdat het over veel woningen gaat, lijkt het uitgesloten dat die in de quota passen. Wat de handhaving betreft worden er geen uitzonderingen gemaakt voor de hoofdwoning of de eerste woning. Ik denk dat men zich vergalloppeerd heeft. Als men het voorstel van resolutie naar de letter interpreteert, is de boodschap duidelijk : alles moet weg.
Ons voorstel van resolutie is duidelijk : we vragen dat er tegen begin juli uitgebreide en gedetailleerde beleidslijnen uitgeschreven worden. De regering moet die verantwoordelijkheid opnemen. De vraag rijst of het in de zones voor verblijfsrecreatie een verschil uitmaakt of men er twee dan wel zeven dagen woont. We stellen voor om dergelijke zones maximaal voor permanente recreatie te gebruiken.
Ik denk dat de resolutie van de CVP niet verafstaat van de resolutie van de meerderheid. Misschien is die van de meerderheid wel iets nauwkeuriger. Daar is het uitgangspunt immers dat er een planologische oplossing moet gegeven worden wanneer dat mogelijk is, in welke zone ook.
De bevoegdheid van de gemeente is alleen mogelijk via het opnemen in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. Dat is het gevolg van de goedkeuring die de CVP gegeven heeft aan het decreet op de ruimtelijke ordening. Voor de permanente bewoning is er een dubbele benadering. Alleen de … kunnen in de ruimtebalans van de woonzone opgenomen worden en worden bij voorkeur omgevormd in woonzone. Dat is een correcte benadering die de rechtszekerheid bevordert. Als dat niet mogelijk is, moet er een sociale begeleiding komen om de bewoners op een andere plaats te huisvesten. Het gaat dus niet over alle weekendverblijven. De gemeenten die mensen permanent hebben ingeschreven moeten hun verantwoordelijkheid opnemen. Criteria die gebaseerd zijn op de vraag of ze er twee of zeven dagen wonen, zijn niet controleerbaar. Dat zijn trouwens geen stedenbouwkundige criteria. Bij de handhaving moet er een onderscheid worden gemaakt tussen kwetsbare en niet-kwetsbare gebieden. Dat onderscheid vinden we terug in het KB van 28 december 1972. Er zal werk worden gemaakt van de verjaringsproblematiek, maar dat is een bevoegdheid van het federale niveau. Daarbij gaat het niet alleen om de verjaring van de voortdurende misdrijven, maar ook om de verjaring van definitieve gerechtelijke uitspraken? Daarvan zal werk worden gemaakt, want dat was een belofte van de VLD aan haar kiezers. (Applaus bij de VLD en de SP)
We hebben geprobeerd de moeilijke oefening te maken om op een korte periode op te lossen wat historisch verkeerd gegroeid is. De vier belangrijkste criteria die daarbij gehanteerd werden, zijn de ruimtelijke kwaliteit, het ecologisch herstel, de sociale problematiek en het geven van een duidelijk signaal voor de handhaving. De CVP had het met betrekking tot de natuurlijke en de bosstructuren over een verschil tussen de feitelijkheid en de gewestplannen. Wat nu illegaal is mag echter geen hypotheek vormen voor deze natuurlijke en bosstructuren.
Conform met het decreet op de ruimtelijke ordening schuiven we dat terug naar de gemeenten. De gemeenten die in het verleden laks zijn geweest, moeten daar nu voor boeten. (Applaus bij Agalev en bij VU&ID)
Er is geen goede kant te krijgen aan deze dossiers. In het verleden zijn burgemeesters, burgers en ook het Vlaams Gewest in de fout gegaan. Daarom is clementie nodig, maar wel binnen een goede ruimtelijke ordening Om een regeling uit te werken in functie van de ouderdom van de overtreding hebben we niet gevolgd. We menen dat het moet gaan om een goede ruimtelijke ordening.
Voor 1974 waren er geen gewestplannen en konden er dus ook geen overtredingen zijn. Wat doet u daarmee?
Men moet nagaan of een regularisatie mogelijk is. We hebben echter niet de
Noem een kat een kat : alles zal afgebroken worden.
U verkoopt populistische onzin. U legt de mogelijkheden van de structuurplannen bewust anders uit. Het is trouwens ook schandelijk dat u zegt dat bouwmisdrijven niet verjaren en moord wel.
De heer Coens moet weten dat er geen sprake is van het doorschuiven van dit probleem naar de gemeenten, maar van het laten van de verantwoordelijkheid waar ze is. De gemeenten moeten nagaan of er een planmatige oplossing mogelijk is. Zo niet moeten ze meewerken aan de handhaving en mee zoeken naar een sociale oplossing.
Er wordt nog te veel geredeneerd in termen van gewestplannen en te weinig in termen van structuurplannen. Het is mogelijk dat er binnen aangrenzende gemeenten overlappingen zijn. De provinciale structuurplannen houden daarmee nu soms al rekening.
Ik heb geen probleem met de behandeling van deze dossiers door de gemeenten in gemeentelijke structuurplannen. Dat ligt in de lijn van het decreet. Het opstellen van de gemeentelijke structuurplannen gebeurt in overleg met hel wat partners. Daarom pleiten we voor duidelijke beleidslijnen voor de opmaak ervan. Regulariseringen in kwetsbare gebieden zijn uitgesloten. Naar de letter geïnterpreteerd betekent dit dat de gemeenten helemaal niets kunnen doen. Zo is het moeilijk om een redelijke oplossing te geven aan de problemen.
Dergelijke oplossingen moeten worden uitgewerkt in het kader van de structuurplannen, die hiërarchisch opgebouwd zijn. Binnen deze hiërarchie hebben de gemeenten mogelijkheden. De indieners van het verzoekschrift moeten begrijpen dat sociale problemen die het gevolg zijn van een slechte ruimtelijke ordening niet kunnen opgelost worden door nog meer slechte ruimtelijke ordening. We kunnen niet tegemoet komen aan alle verzuchtingen van …. We hebben wel een instrument gecreëerd waarmee veel kan opgelost worden. We nodigen hen uit om aan hun achterban objectief te informeren en om overleg tussen de verblijvers, de gemeenten en de provincies te stimuleren.
De bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie houden.