Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Gilbert Van Baelen tot mevrouw Marleen Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over eventuele maatregelen ten aanzien van de duur van de examenperiodes, naar aanleiding van het evaluatierapport van de inspectiediensten omtrent het secundair onderwijs.
Via de pers heb ik kennis genomen van het jaarverslag van de inspectiediensten omtrent het secundair onderwijs. Daarbij viel me op dat elf tot twaalf percent van de lestijd gebruikt wordt voor proefwerken. In dat cijfer zijn de kleinere proefwerken nog niet mee opgenomen. De inspectiediensten vragen de discussie hierover opnieuw te openen.
Hoe kijkt de minister daartegenaan? Is het haar bedoeling om op korte termijn initiatieven te nemen?
Ook in het verleden was er discussie over de verhouding tussen de leertijd en de tijd die gebruikt wordt voor evaluaties en examens. Men beweert niet dat er te veel aandacht wordt besteed aan evaluatie, wel dat dat vrij veel tijd kost en dat er ter zake grote verschillen bestaan tussen de scholen. Zo wordt in de tweede graad vijf tot vijftien percent van de lestijd gebruikt voor evaluatie. Er zijn ook grote verschillen tussen de graden en tussen de verschillende onderwijsvormen. In het beroepsonderwijs besteedt men minder tijd aan evaluaties en examens dan in het ASO en in de eerste graad minder dan in de derde. In de tweede graad is de tijd voor evaluaties het grootst. Daar zijn er immers drie maal per jaar evaluaties.
De inspectie wil onderzoeken of de grote verschillen tussen de scholen verantwoord zijn en of het verantwoord is om tot vijftien percent van de lestijd daaraan te besteden.
… Dit onderwerp zal aan bod komen op het eerste overleg met de onderwijsinspectie. Wellicht moet er verder concreter onderzoek gebeuren. In afwachting van de resultaten van dat onderzoek moet de inspectie geval per geval richtlijnen geven. Elke school beslist immers autonoom hoe ze haar evaluaties inricht en hoeveel tijd ze daaraan besteedt. In afwachting van de resultaten van dat onderzoek zullen we die werkwijze dus handhaven.
Het incident is gesloten.