Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over het advies van de auditeur van de Raad van State inzake de omzendbrief met betrekking tot de toepassing van de taalwetgeving in de faciliteitengemeenten
Actuele vraag over het advies van de auditeur van de Raad van State inzake de omzendbrief met betrekking tot de toepassing van de taalwetgeving in de faciliteitengemeenten
Actuele vraag over het advies van de auditeur van de Raad van State inzake de omzendbrief met betrekking tot de toepassing van de taalwetgeving in de faciliteitengemeenten
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heren Van Vaerenbergh, Van Hauthem, Vermeiren en Van Rompuy tot de heer Sauwens, Vlaams minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Ambtenarenzaken en Sport, over het advies van de auditeur-generaal van de Raad van State inzake de omzendbrief met betrekking tot de toepassing van de taalwetgeving in de faciliteitengemeenten.
Uit de vorige vragen blijkt dat er geen precieze afbakening tussen de Vlaamse en de federale bevoegdheden bestaat. Een duidelijk voorbeeld daarvan zijn de faciliteiten en de interpretatie ervan. Twee jaar geleden heeft de toenmalige minister van Binnenlandse Aangelegenheden in een circulaire een interpretatie gegeven van de faciliteiten in de Randgemeenten. Hij werd daarin gesteund door toenmalig minister-president Van den Brande en toenmalig minister Martens. Ik stel vast dat we door de ondoorzichtige verdeling van de bevoegdheden inzake de taalwetgeving geconfronteerd worden met de recuperatie van Franstaligen in Vlaanderen. Ze wordt ook uitgebreid tot de rechtbanken.
Volgens het advies van de auditeur-generaal van de Raad van State is de interpretatie van de Vlaamse regering verkeerd. Wat is de houding van de Vlaamse regering terzake? Nu gaat het om de politieke wil om een einde te maken aan de politieke inbreuken. De juridische uitspraken van de Raad van State volgen later. Nu is een politiek antwoord gewenst. (Applaus bij VU&ID)
In de circulaire van de Vlaamse regering wordt een standpunt ingenomen over de toepassing van de faciliteiten. Het advies van de auditeur-generaal van de Raad van State stelt dat die geen interpretatie inhoudt maar een wijziging van de wet wat een tweederde meerderheid vereist. Als de Raad van State dat advies volgt, krijgen de faciliteitengemeenten de facto een tweetalig statuut. De Franstalige politici triomferen, omdat het afgelopen is met de circulaires. Daarop moet een politieke reactie van de Vlaamse regering volgen. Men kan zich niet verschuilen achter de stelling dat er nog geen arrest van de Raad van State is. De suggestie van de minister-president in het journaal deze middag om de faciliteitenregeling naar de Costa te verwijzen, volstaat niet. Dat betekent immers dat de hele regeling opnieuw in de doofpot wordt gestopt. Wat is het statuut van de circulaires? De Vlaamse regering moet duidelijk stellen dat ze achter de restrictieve toepassing van de faciliteiten staat. Als in de Costa het dossier van de faciliteiten besproken wordt, rijst de vraag wat het standpunt van de Vlaamse regering is.
Ik verwijs naar het regeerakkoord van de vorige meerderheid waarin staat dat ze werk gaat maken van de regionalisering van de gemeente- en de provinciewet. Op dat vlak is er nog geen vooruitgang geboekt. Dat moet dringend gebeuren. Ondertussen is er het advies van de Raad van State : wat is de houding van de Vlaamse regering terzake?
Enkele maanden geleden werd gesteld dat er geen communautaire problemen meer waren in dit land. Het conflictmodel was vervangen door een overlegmodel. Momenteel domineren de Franstalige politici de federale overheid. Ik stel vast dat op de Costa de Vlaamse eisen in de koelkast beland zijn, bijvoorbeeld de regionalisering van de provincie- en de gemeentewet. De Vlaamse minister van Buitenlandse Handel is niet alleen door de minister-president teruggefloten maar ook door de federale minister Michel en premier Verhofstadt.
De Franstaligen juichen dat de faciliteitengemeenten eindelijk als tweetalig erkend worden. Ons standpunt is nog altijd hetzelfde : de faciliteiten zijn een uitzondering; ze zijn uitdovend en dienen altijd op aanvraag verleend te worden. We gaan niet akkoord met het standpunt van de auditeur-generaal van de Raad van State. De Vlaamse regering dient in haar antwoord duidelijk te stellen dat ze de principes van de circulaires handhaaft. Het Vlaams Parlement heeft het standpunt goedgekeurd dat Vlaanderen ook bevoegd wordt voor de organisatie van het administratief toezicht in de Randgemeenten en op het taalgebruik in de gemeenten met een speciaal taalstatuut. Het probleem werd in de Costa afgevoerd. Het zal niet besproken worden voor de gemeenteraadsverkiezingen. Zal u de Vlaamse belangen eindelijk verdedigen?
Ik heb de indruk dat de heer Van Rompuy alle vragen tegelijkertijd wil stellen. Ik zal me in mijn antwoord beperken tot de vragen die werden gesteld naar aanleiding van het advies van de auditeur-generaal van de Raad van State.
Namens de hele Vlaamse regering en na overleg met de minister-president kan ik antwoorden dat het de bedoeling is de restrictieve interpretatie van de faciliteiten te handhaven. Deze gemeenten blijven behoren bij Vlaanderen, de faciliteiten hebben een uitdovend karakter en we wensen dat te handhaven binnen het huidige wettelijke kader. De circulaires blijven onverkort van kracht. Ik heb de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant de opdracht gegeven de burgemeesters daarvan op de hoogte te brengen. Ik sta ook achter de mededeling van de heer Leo Peeters aan de pers. Tot een arrest ons eventueel voor een andere situatie plaatst, zullen onze maatregelen gebaseerd zijn op deze algemene basisstellingen.
Vanavond zal ik overleg plegen met advocaat Van Orshoven die het standpunt van de Vlaamse regering in deze zaak verdedigt. Bij een eerste lezing blijven de juridische argumenten van onze raadsman volledig overeind. Nu moeten we onze argumentatie verder ontwikkelen voor de Raad van State. We zullen hierover geen politieke beslissing nemen. Omdat we nog altijd in een rechtsstaat leven, is het de Raad van State die moet beslissen. Het is dus absoluut niet zeker dat deze circulaires zullen vernietigd worden.
Ik heb het standpunt in de commissie voor Staatshervorming en Algemene Zaken mee helpen vormgeven. Ook met de nieuwe Vlaamse regering zullen we deze standpunten blijven verdedigen. (Applaus)
Ik verheug me over het antwoord van minister Sauwens. De faciliteiten zijn niet automatisch, ze vereisen een uitdrukkelijk verzoek en zijn dus niet repititief en het standpunt van gewezen minister Peeters blijft de basis. Deze heeft nu aan de media bekendgemaakt dat zijn fractie ervan uitgaat dat deze circulaires onverkort blijven gelden. Ik hoop dat het standpunt van de minister-president even krachtig zal zijn.
Het antwoord van de minister verwondert me niet. Hij kan zich namelijk nog verstoppen achter het feit dat het tot nu toe slechts om een advies gaat. Als het arrest er eenmaal is, dan kan men zijn houding opnieuw bepalen. De Franstaligen redeneren anders : niet juridisch, maar politiek. Dat blijkt onder meer uit het feit dat ze met de subsidiëring van Carrefour keer op keer het territorialiteitsbeginsel aan hun laars lappen. Wanneer er besluiten van de faciliteitengemeenten vernietigd werden, dan gebeurde dat op op basis van de wet en niet op basis van de circulaires. Men voelt zich dus niet juridisch zeker. Ik zou ook willen weten met welk standpunt de Vlaamse regering naar de Costa gaat. Op deze vraag hebben we geen antwoord gekregen. De Costa is eigenlijk een doofpot geworden voor alle zaken waarvoor niet meteen een oplossing is. De kern van het probleem is de faciliteitenregeling als dusdanig. Daarvoor houd ik mijn hart vast.
Ik stel vast dat de Vlaamse regering een eensgezind antwoord heeft gegeven : de circulaires worden onverkort toegepast. De meerderheid in het Vlaams Parlement zegt dat er een politieke oplossing moet komen voor de faciliteiten. Ik doe hier een oproep om dit waar te maken, wat ook de beslissing zal zijn van de Raad van State.
Ik wil het vertrouwen van mijn fractie in deze regering bevestigen. De heer Van Rompuy zegt dat deze regering het nu maar moet doen. In het verleden hebben we andere zaken gezien. Soms werd er in de regeerverklaring geschreven dat er moest werk gemaakt worden van onder meer een defederalisering van de gemeente- en de provinciewet. Ik heb terzake trouwens zelf voorstellen geformuleerd, maar de toenmalige regering maakte daar geen werk van. Wie heeft de faciliteiten trouwens in de grondwet ingeschreven? Ik ga er dan ook vanuit dat deze regering het zal doen en dat ze het beter zal dan vroegere regeringen.
Het incident is gesloten.