Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot opheffing van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming – Syntra Vlaanderen, tot regeling van de taken en bevoegdheden en tot wijziging van de naam Hermesfonds.
De algemene bespreking is geopend.
Collega’s, ik moet de vraag stellen. Er is niemand van de regering aanwezig. Wil iemand dat ik hen opvorder of kunnen we het zo laten? (Opmerkingen)
Er komen nog twee ontwerpen van decreet. Wil iemand dat er een lid van de regering aanwezig is, zoals het eigenlijk hoort? (Opmerkingen)
Ik stel de vraag. Nee, dus?
Mevrouw Claes heeft het woord.
Beste collega's, vandaag stemmen wij over een belangrijk ontwerp van decreet. Want het agentschap Syntra Vlaanderen zal vanaf 1 januari 2021 ophouden te bestaan.
In het Vlaamse regeerakkoord werden de krijtlijnen voor deze ingrijpende hervorming al bepaald. De werking wordt ingekanteld in drie overheidsentiteiten: het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) voor wat betreft de ondernemersvorming, VDAB voor wat betreft de leertijd en het Vlaams Partnerschap Duaal Leren wordt ondergebracht in het Departement Werk en Sociale Economie en het Departement Onderwijs en Vorming.
Structuren zijn nooit een doel op zich, maar een middel. De hervorming is een belangrijke stap in de vereenvoudiging van het overheidslandschap. Structuren kunnen immers heel veel energie vergen. Ze vergen ook heel veel middelen, en ik denk dat we die veel efficiënter kunnen inzetten. Daarom is die opheffing van Syntra Vlaanderen nodig, met de focus op, ten eerste, klantgerichtheid; ten tweede, efficiëntie; ten derde, transparantie en ten slotte, een duidelijke taakstelling.
Beste collega's, dit ontwerp van decreet is een beginpunt. Er moeten nog heel wat initiatieven worden genomen. Zo zullen er samenwerkingsovereenkomsten moeten worden gesloten en zullen er ook acht uitvoeringsbesluiten moeten worden aangepast. Onze fractie zal dit dan ook nauw opvolgen.
Deze hervorming gaat natuurlijk niet alleen over aanpassingen en vereenvoudigingen van structuren, maar ook over mensen. Want de komende maanden zullen 129 personeelsleden worden overgeheveld naar drie entiteiten. En ja, dat zal een aanpassing vragen voor deze mensen. Maar we moeten hun de nodige ondersteuning bieden en ervoor zorgen dat ze slim worden ingezet. Want net hun jarenlange ervaring, hun expertise mag niet verloren gaan. Het transitiecomité zal dit in goede banen leiden en dat zal vast goed verlopen.
Voor alle betrokkenen is de continuïteit van de dienstverlening heel belangrijk. Ook in die nieuwe structuur moet men kort op de bal blijven spelen en aandacht hebben voor de noden en de trends bij de ondernemers.
Ten slotte vraagt onze fractie ook aandacht voor het unieke karakter van duaal leren. We moeten die ongekwalificeerde uitstroom in het onderwijs aanpakken. Een diploma blijft een goede basis op de arbeidsmarkt en versterkt de positie. Dankzij het duaal leren stimuleren we net die jongeren die de schoolbanken moe zijn om toch te blijven leren en ervoor te zorgen dat ze een kwalificatie behalen. Dat gebeurt dan via praktijkervaringen. En zo kunnen zij de nodige theoretische kennis opbouwen. Duaal leren is net een waardevol instrument voor een betere aansluiting tussen onderwijs en de arbeidsmarkt en het is een belangrijke schakel tussen die onderwijsinstellingen en de bedrijfswereld.
We weten dat duaal leren altijd staat of valt met een goede begeleiding. Maar het is ook belangrijk dat we kwaliteitsvolle en duurzame leerwerkplekken hebben, met gemotiveerde en georganiseerde mentoren. Dat blijven uitdagingen die we moeten opvolgen.
Met dit ontwerp van decreet geven we alvast de aftrap van een nieuw verhaal. Het zit op het goede spoor en we hebben er alvast veel vertrouwen in dat de drie entiteiten, met hun 129 personeelsleden, alles in zich hebben om de bakens te verzetten. Ik dank u.
De heer Laeremans heeft het woord.
In de commissie hadden wij over dit ontwerp van decreet enkele vragen en bedenkingen, onder meer over organisatorische gevolgen, maar ook over de gevolgen van het project duaal leren, waarvan het werkplekgedeelte wordt ingekanteld in VDAB.
Vanuit Onderwijs waren we toch wel wat bezorgd over de expertise van VDAB. We hadden schrik dat werkgevers dat via VDAB zouden zien als een soort kweekvijver van snel inzetbare werkkrachten. Dan kom je tot een soort groenpluk, en dat willen we toch vermijden. Ook de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) had daar waarschuwingen voor gegeven.
Minister Crevits heeft ons daarover wel wat gerustgesteld en een aantal garanties gegeven. We gaan dit ontwerp van decreet dan ook goedkeuren omdat we het project duaal leren zeker niets in de weg willen leggen. We willen het alle kansen geven omdat het Vlaams Belang oprecht gelooft in het potentieel van duaal leren.
We geven onze goedkeuring, maar we gaan de effecten ervan wel verder blijven opvolgen. We verwachten dat de regering dat ook zeker gaat doen. Als er in de toekomst nog ruimte is voor verbetering of als we zouden zien dat er zaken mank lopen, dan moet de regering hier zeker op inspelen, want ‘the proof of the pudding is in the eating’.
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
Dit is een belangrijke stap in de uitvoering van het regeerakkoord. Ik verwijs daarom graag naar de tussenkomst van collega Bothuyne in de commissie tijdens de bespreking. Daar had hij het onder andere over de bijzondere inzet van heel veel mensen op het terrein in het centraal agentschap voor duaal leren en de ondernemingsvorming.
Het snel inspelen op de noden van kmo's en ondernemers inzake opleidingsnoden en vorming, was kenmerkend voor Syntra Vlaanderen en het Syntranetwerk. Bij dit ontwerp van decreet was er de oproep om te behouden wat goed is bij het verdelen van de taken en de bevoegdheden. De focus moet ook blijven liggen op de continuïteit van de dienstverlening. De talrijke competente personeelsleden moeten worden gekoesterd.
Wat de lerende houding betreft, is de Vlaming niet de beste leerling van de klas. Er is veel werk aan de winkel. We stellen dan ook voor dat de afstemming van de ondernemersopleiding en het volwassenenonderwijs an sich een must is. We hopen dat de beheersovereenkomsten zekerheid bieden voor de werking, de middelen en de opdracht. We kijken uit naar de initiatieven die volgen inzake de open calls, de gesloten calls en de beheersovereenkomsten. Er werd al verwezen naar de ongekwalificeerde uitstroom, een werk van Werk en Onderwijs samen. Het diploma blijft heel belangrijk.
Ik eindig graag met de woorden van minister Crevits, die aangaf dat ze een positief sentiment voelde over de hervorming. Dat positief sentiment is wel gekoppeld aan de zorg voor het personeel, het behoud van het goede en de wens dat deze traditie een versterking is.
De heer Daniëls heeft het woord.
Collega's, ik wil hier nog even bij stilstaan en ik verwijs naar de inspanningen die collega Ronse en ikzelf in de vorige legislatuur hebben gedaan rond de Syntra-opleiding, de leertijd en de ondernemersopleiding. Dat zijn belangrijke zaken, en ik wil hier nog eens benadrukken: het is niet omdat dit ontwerp van decreet er nu is, dat die opleidingen plots zouden verdwijnen, integendeel zelfs. Nog meer dan vroeger moeten we benadrukken dat die opleidingen heel specifiek een bepaald publiek, een bepaald profiel aanspreken.
Ik heb ooit de gelegenheid gehad om samen met collega Ronse de zoveelste meester-slager die vanuit de leertijd was doorgegroeid, te weten slagen. Het was een leerling waarvan iedereen zich afvroeg: wat gaan we daarmee aanvangen? Maar die leerling had die job kunnen bereiken. Dat was onder andere door opleidingen in het Syntranetwerk. Het is belangrijk dat die niet verdwijnen.
Het duaal leren en de duale opleidingen gaan ook niet weg. Ik wil dat expliciet zeggen omdat ik soms hoor dat dit met dit ontwerp van decreet allemaal zal verdwijnen. In de duale opleidingen zitten natuurlijk de sectoren, de scholen en een aantal koepelinstanties. Ik wil zeer expliciet benadrukken dat die goede zaken met dit ontwerp van decreet verder blijven bestaan.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2019-20, nr. 283/1)
– Er zijn geen opmerkingen bij de artikelen 1 tot en met 82.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemmingen over de artikelen en over het ontwerp van decreet houden.