Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
We hebben het de afgelopen jaren al een aantal keer gehad over ventilatie op bussen, vooral in het kader van de coronapandemie, die op dit moment gelukkig nog niet heropflakkert. Indertijd bleek dat op bepaalde types bussen van De Lijn geen goede ventilatie aanwezig was. Dakramen zouden ook automatisch gesloten worden als de ruitenwissers worden aangezet. We hebben daar toen verschillende vragen over gesteld. Volgens de woordvoerder van De Lijn zou de ondersteunende software op de bussen van De Lijn aangepast worden, zodat die twee zaken niet meer met elkaar in conflict zouden komen. In de commissie van 9 december 2021 liet u ook weten dat de problemen zouden zijn opgelost en dat op een 1400-tal bussen in eigen beheer de software aangepast zou zijn. Tijdens de commissie van 13 januari 2022 kwamen we hierop terug, omdat we nog steeds signalen kregen dat dit nog niet zo zou zijn en dat er nog altijd bussen zijn waarvan de dakluiken sluiten als de klimaatregeling wordt aangezet. U zou hierover terugkoppelen met De Lijn, zodat ze er zeker voor zorgen dat er overal de mogelijkheid is dat die luiken openblijven en niet automatisch sluiten bij regenweer.
Ondertussen zijn we tien maanden verder, maar we krijgen nog steeds signalen van chauffeurs van De Lijn dat die dakluiken nog steeds sluiten in overvolle bussen bij slecht weer, waardoor er geen ventilatie mogelijk is. We achten het daarom wenselijk en nodig om hier vragen over te stellen, want ventilatie op bussen is belangrijk.
Bent u ervan op de hoogte dat er nog steeds bussen van De Lijn rondrijden waarbij de ventilatie niet optimaal functioneert bij regenweer? Hoe komt het dat dit zo lang moet duren? Welke maatregelen kunnen er genomen worden?
Hoe zit het met de klimaatregeling die nog niet werd aangepast op bussen van onderaannemers? Hoe zult u ervoor zorgen dat ook bij die bussen optimaal geventileerd kan worden?
Minister Peeters heeft het woord.
Ventilatie op bussen is hier inderdaad al meermaals aan bod gekomen. Ik verneem hier van u dat u door een aantal chauffeurs gecontacteerd bent met de mededeling dat dit nog niet in orde was. Ik denk dat die mensen dan het best ook De Lijn zelf of hun oversten contacteren, om te vragen het nodige te doen. U kunt van mij niet verlangen dat we de tweeduizend bussen die we hebben rondrijden, zelf gaan controleren. Onze boodschap is in elk geval heel duidelijk: een goede ventilatie is belangrijk, niet alleen in tijden van de covidpandemie, maar om elk mogelijk virus tegen te gaan. Wat dat betreft is het zaak om maximaal te ventileren, en De Lijn geeft ook aan dat maximaal te willen doen, al wil De Lijn natuurlijk ook voorkomen dat reizigers bij regenval in de regen zitten omdat het via het dakvenster binnenregent.
Men heeft me laten weten dat de softwareaanpassing is gebeurd, zodat er geen automatische koppeling meer is tussen de interne ventilatie en het openen van de dakluiken of vensters. Alle bussen zouden op dat vlak al geruime tijd zijn aangepast.
Belangrijk is dat er ook zonder het openen van de dakluiken, uitgebreide ventilatie moet zijn. Als het regent moet de klimatisatie optimaal zijn, zodat er voldoende verse lucht binnenkomt, ook als de dakluiken gesloten zijn.
Hetzelfde wordt opgelegd bij de exploitanten. Ook zij krijgen de boodschap dat de klimatisatie een absolutie vereiste is, onder dezelfde normen als bij de bussen van De Lijn zelf.
De aanvoer van verse lucht via de klimatisatie is sowieso belangrijk, aangezien de elektrische bussen niet langer uitgerust zijn met dakluiken. Ook daar ligt de focus op een goede ventilatie.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Ik heb er uiteraard alle begrip voor dat u niet kunt weten hoe de ventilatie op alle bussen van De Lijn werkt. U bevestigt nu opnieuw dat het softwareprobleem opgelost zou zijn. Wel, de melding komt van een chauffeur van De Lijn, dus ik denk dat de bezorgdheid terecht is. Die chauffeur meldt dat hij met een overvolle harmonicabus rijdt. In de huidige tijden, met de winter voor de deur, is het essentieel, niet alleen met oog op corona, maar ook op mensen met een slecht immuunsysteem, dat de bussen goed geventileerd en verlucht worden. We moeten ervoor zorgen dat er geen technische problemen zijn die dat in de weg zouden staan. We volgen het samen met u verder op.
De vraag om uitleg is afgehandeld.