Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie.
De heer Van Rooy heeft het woord.
In 2025, dus over drie jaar, zullen er volgens het Nederlandse kenniscentrum voor het opladen van elektrische voertuigen, ElaadNL, duizenden buurten in Nederland zijn waar geen laadpalen meer kunnen worden geplaatst, en dat vanwege het feit dat de groeiende vraag naar elektrische voertuigen voor overbelasting op het stroomnet dreigt te zorgen. Dat klinkt ons natuurlijk bekend in de oren. De enige oplossing die ElaadNL daarvoor ziet, is het slim opladen van wagens. Elektrische wagens zouden dan via slimme laadpalen opgeladen kunnen worden wanneer er verder weinig stroom wordt gebruikt, bijvoorbeeld ’s nachts.
Wij lopen meestal achter op Nederland, toch zeker ook wat betreft dat soort technologie en vooruitgang. Verwacht u ook in Vlaanderen dergelijke problemen met het stroomnet, minister? Zo ja, tegen wanneer zouden die opduiken en wat plant u ertegen te ondernemen? Zo neen, denkt u dat wij die problemen niet zullen hebben? En waarop baseert u zich om te denken dat het in Vlaanderen niet zover zal komen?
Hoe staat u ten aanzien van het uitrollen van slimme laadpalen om te verhinderen dat er zich een overbelasting op het stroomnet voordoet? Ik neem aan dat daar al een deel van wordt uitgerold, maar een groot deel van de laadpalen zal allicht niet slim zijn. Hoe ziet u dat de komende jaren en decennia?
Minister Demir heeft het woord.
Zoals besproken in de commissievergadering van 15 juni, loopt er momenteel een openbare consultatie over het investeringsplan 2023-2032 van Fluvius. Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA), de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) en Fluvius hebben voor dat plan samengewerkt. Ook alle stakeholders en partners zitten mee in het verhaal, om de verschillende assumpties omtrent aantallen elektrische voertuigen, PV-installaties (photovoltaic), warmtepompen enzovoort die voor het investeringsplan werden gebruikt, vast te leggen. De gemaakte assumpties werden telkens ook afgetoetst aan het vooropgestelde beleid en de visie die Vlaanderen naar voren schuift voor de toekomst.
Ik vind het goed dat Fluvius, zoals het decreet voorziet, een plan heeft gemaakt voor de volgende tien jaar, waarbij een ambitieus investeringsplan naar voren wordt geschoven. Uit dat plan blijkt dat er in de nabije toekomst geen problematische verzadiging optreedt op het net, zoals in Nederland nu wel al het geval is.
Fluvius zal de komende jaren wel nog forse investeringen uitvoeren in het laagspanningsnet om netcongestie te vermijden. Richting 2032 wil Fluvius bijkomend 4 miljard euro investeren in het elektriciteitsnet. Daarvan zal ongeveer 3 miljard euro integraal naar de versterking van het laagspanningsnet gaan. Daarnaast zal er natuurlijk ook maximaal ingezet worden op mitigerende maatregelen, zoals slim laden, thuisbatterijen en de uitrol van de digitale meter.
Naast de noodzakelijke investeringen in bijkomende netinfrastructuur zal slim laden inderdaad cruciaal zijn. Personenvoertuigen en lichte vracht zullen zowel thuis, op het werk als op het openbaar domein opladen. Slim laden gaat er mee voor kunnen zorgen dat de vermogenspieken binnen een huishouden kunnen worden beperkt. Indien dat niet zou gebeuren, zouden nog veel meer netinvesteringen nodig zijn en zouden de noodzakelijke investeringskosten verder oplopen. Zoals al aangegeven, kan dankzij de uitrol van de digitale meter, flexibiliteitsdiensten, thuisbatterijen en slim laden de investeringsbehoefte worden beperkt. Een net dat slim wordt gebruikt, hoeft immers minder groot gedimensioneerd te worden. Bovendien kan ook veel meer hernieuwbare energie in onze netten worden geïntegreerd als die wagens worden geladen op momenten dat er veel hernieuwbare energie aanwezig is, bijvoorbeeld met zonnestroom op de middag.
Het VEKA volgt daarom de ontwikkelingen rond slim laden van nabij op via allerhande lopende projecten en onderzoekstrajecten. In het Flexibiliteitsplan 2025 zal daar ook de nodige aandacht aan worden besteed. Dat zal een cruciaal onderdeel vormen van het Flexibiliteitsplan 2025.
De heer Van Rooy heeft het woord.
Dank u wel voor uw antwoorden, minister.
De vraag om uitleg is afgehandeld.