Verslag vergadering Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën, Begroting en Justitie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer De Roo heeft het woord.
Minister-president, op woensdag 26 januari kampte My e-box met technische storingen. Bezoekers hadden urenlang toegangsproblemen en konden niet inloggen op het portaal. Hierbij kregen gebruikers de melding dat het platform verstoord was. Om een verdere belasting van het systeem te voorkomen, werd zelfs de online wachtrij uitzonderlijk geactiveerd – aldus een melding op het platform.
De toedracht van deze technische storingen is onduidelijk. Op sociale media gingen stemmen op dat het zou gaan over een nieuwe cyberaanval, dat het een gevolg was van phishingactiviteiten enzovoort. Deze bezorgdheden geven een deuk in het vertrouwen van de Vlaming in het gebruik van My e-box en de onlineplatformen van de digitale overheid.
Het is natuurlijk niet mijn bedoeling, minister-president, om elke keer als er een technisch probleem bij een e-box is u daarover te interpelleren. Maar het is natuurlijk zo dat digitalisering een zeer belangrijk onderdeel is van de relance. We hebben een stijging gezien van heel wat gebruikers voor de e-box en het is belangrijk dat zij het vertrouwen behouden. We zullen de komende jaren nog meer digitaal werken en Vlamingen moeten proberen te overtuigen om voor de dienstverlening van de digitale overheid te kiezen. Daarom heb ik hierover een aantal vragen.
Hebt u contact opgenomen met uw bevoegde federale collega, staatssecretaris voor Digitalisering Michel, over dit voorval?
Kunt u de ware toedracht van de technische storingen toelichten? Wanneer is het probleem gestart en wanneer waren de storingen opgelost?
Hoe zullen dergelijke problemen in de toekomst worden aangepakt?
Op welke manier wilt u het vertrouwen van de Vlaming in de digitale overheid herstellen bij dit en bij toekomstige voorvallen? Plant u hierrond een communicatiestrategie op te maken?
Minister-president Jambon heeft het woord.
Mijnheer De Roo, ik heb naar aanleiding van deze technische storing op My e-box geen contact opgenomen met mijn bevoegde federale collega. Het betreft hier een probleem van operationele aard dat door mijn administratie – het agentschap Digitaal Vlaanderen – opgevolgd wordt in samenwerking met de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning (BOSA). Ik denk niet dat zo’n technische storing noopt tot een politiek contact. De overheidsdiensten nemen dit samen op.
Mijn administratie werd door de federale overheidsdienst BOSA van bij de start van de technische storing op de hoogte gebracht. De oorsprong lag bij de Federal Authentication Service (FAS) die de veilige toegang tot de e-boxtoepassing voor de burgers regelt. Door dit probleem konden slechts een beperkt aantal gebruikers gelijktijdig aanmelden op de toepassing en heeft de federale overheidsdienst BOSA beslist om een wachtrij op te zetten.
De technische storing heeft zich voorgedaan van dinsdag 25 januari 2022 om 13 uur tot woensdag 26 januari 2022 om 12 uur. Dat is bijna de klok rond.
Ik kan geen verdere toelichting geven bij de technische oorzaak van de storing of de uiteindelijke oplossing ervan. Het verstrekken van gedetailleerde informatie hierover is de bevoegdheid en de verantwoordelijkheid van de federale overheidsdienst BOSA.
De verantwoordelijkheid voor de technische component waar de storing optrad, ligt bij de federale overheidsdienst BOSA. Mijn administratie heeft dus geen directe mogelijkheid om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden.
Het agentschap Digitaal Vlaanderen vraagt wel aan de federale overheidsdienst BOSA om duidelijke operationele garanties over de beschikbaarheid van de componenten in beheer bij de federale overheid.
Het is belangrijk dat de Vlaming vertrouwen heeft in de digitale overheid die we in Vlaanderen uitbouwen. Tijdige en duidelijke communicatie bij technische problemen zorgt daar mee voor. Dat maakt alvast onderdeel uit van het communicatieplan van mijn administratie, in geval een storing zou optreden. Ik voorzie geen specifieke bijkomende communicatie naar aanleiding van dit incident, aangezien de bevoegdheid en de verantwoordelijkheid hiervan bij de federale overheidsdienst BOSA ligt.
De heer De Roo heeft het woord.
Ik begrijp dat dit voorval geen aanleiding gaf tot een politiek contact. Maar natuurlijk, wanneer er regelmatig zulke voorvallen zijn, zou het wel eens kunnen dat een politiek contact wel eens nuttig kan zijn. Een contact kan erop aandringen dat bij initiatieven waar Vlaanderen een beroep op doet ze op een goede manier worden nageleefd met zo weinig mogelijk en liefst geen technische storingen. Ik denk dat de burger zich ook niet afvraagt waar de bevoegdheid precies zit – of ze nu op het federale niveau zit zoals in dit geval of ergens anders – maar dat hij vooral een goede en correcte dienstverlening wil. Als de burger overstapt op digitale dienstverlening moet hij daar natuurlijk ook op kunnen rekenen.
Ik begrijp ook dat u geen apart communicatieplan daarrond opmaakt of geen aparte communicatiestrategie. Ik begrijp die inschatting in het kader van de bevoegdheidsverdeling. Maar ik denk dat het zeker nuttig is om er bij storingen op andere bevoegdheidsniveaus, in dit geval het federale niveau, op aan te dringen dat men goed communiceert en dat uw administratie, op het moment dat ze van storingen op de hoogte wordt gebracht, goed opvolgt dat er goede communicatie gaat naar de eindgebruiker, de burger die gebruikmaakt van de digitale overheid.
Ik heb geen bijkomende vragen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.