Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Brouns heeft het woord.
Tot in 2016 werd op de website van de federale politie een publiek toegankelijke interactieve ongevallenkaart actueel gehouden die gevaarlijke plaatsen in het verkeer in Vlaanderen zichtbaar maakte. In de periode 2014-2016 werden er meer dan 52.000 verkeersongevallen geactualiseerd, waarbij een onderscheid werd gemaakt op basis van belangrijke parameters zoals het uur van de dag, de ernst van het ongeval, de toestand van de weg, en dergelijke. De interactieve ongevallenkaart was een samenwerking tussen de federale politie en de Vlaamse Regering. In 2016 werd dit proefproject stopgezet.
Een dergelijk project visualiseert echter zeer relevante informatie om een performant verkeersveiligheidsbeleid te onderhouden, zowel op lokaal, provinciaal, Vlaams als federaal niveau. Voor verkeersrenovaties en wegenwerken die de goedkeuring van de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PVC) vereisen, moeten gemeentes dergelijke informatie opdiepen ter staving van hun dossiers. Het toegankelijk maken van statistische gegevens over verkeersongevallen kan gemeenten hierbij sterk helpen.
Ik heb volgende vragen. Kunt u vertellen waarom uw voorgangers de interactieve ongevallenkaart hebben stopgezet? Is er een evaluatie van het proefproject voorafgegaan aan de stopzetting? Zo ja, welke waren de conclusies? Wat is uw visie op het verzamelen en delen van relevante gegevens betreffende verkeersongevallen op een interactieve manier? Bent u bereid een soortgelijk proefproject uit te werken of soortgelijke acties te ondernemen om te komen tot een interactieve ongevallenkaart van Vlaanderen? Die bestaat vandaag immers niet.
Minister Peeters heeft het woord.
De interactieve ongevallenkaart kwam tot stand uit een samenwerking tussen de federale politie en Informatie Vlaanderen, nu het agentschap Digitaal Vlaanderen. Het was een proefproject in het kader van het Europese Open TransportNet-project. Het is niet zo dat mijn voorganger het project heeft stopgezet. Het project heeft immers een vervolg gekregen, met name via het Europese Horizon 2020-project PoliVisu. Binnen dit project heeft Digitaal Vlaanderen ook voor meer recente jaren de kaart up-to-date gehouden, op basis van een gebruikersovereenkomst met de federale politie, via de website https://accidentsflanders.innoconnect.net. Daar vind je nog wel een aantal van die cijfers terug. De federale politie heeft echter deze recentere data niet meer op haar eigen website geplaatst. Vandaar dat u denkt dat alles is stopgezet. Zij zijn toekomstgericht aan het uitzoeken hoe ze de informatie niet enkel voor Vlaanderen maar voor heel België ter beschikking kunnen stellen. Een echte evaluatie is er dus ook niet geweest. Het was een proefproject en men kijkt nu hoe het kan worden voortgezet.
Uiteraard is het verzamelen en delen van relevante gegevens over verkeersongevallen belangrijk om onderbouwd beleid te voeren. Dit alles dient wel te gebeuren binnen de voorwaarden van de gebruikersovereenkomsten en GDPR-richtlijnen (General Data Protection Regulation).
Vandaar dat we er in eerste instantie voor kiezen om het beleid te onderbouwen op basis van de officiële ongevallencijfers die we ter beschikking krijgen. We krijgen ook tussentijdse cijfers. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) stelt de gelokaliseerde ongevallen ook ter beschikking via het geoloket om ze voor diverse beleidsitems te kunnen gebruiken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de gevaarlijke punten, de verkeersveiligheidsinspecties, trajectcontroles enzovoort. We gebruiken de ongevalleninformatie om het beleid verder uit te bouwen.
Dit is in een notendop het antwoord op uw vraag. Toekomstgericht blijven we natuurlijk ook opvolgen wat de federale politie doet met hun eigen ongevallenstatistieken.
De heer Brouns heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord.
We worden als lokale overheid en als alle andere overheden veel meer aangesproken op een datagedreven beleid. Zeker wat het verkeersveiligheidsbeleid betreft, zijn cijfers uitermate belangrijk. Met de digitale mogelijkheden van vandaag moet het perfect mogelijk zijn om een onlinedashboard, een onlineplatform, een interactieve ongevallenkaart zoals in het verleden heeft bestaan, te maken, wat een meerwaarde kan zijn.
U verwijst terecht naar de verschillende bestaande databanken, maar men moet toch vaak zelf actief op zoek gaan naar de gegevens. Voor het digitaal ontsluiten van alle belangrijke verkeersongevallendata moeten we toch nog meer dan vandaag de handen in elkaar slaan, provinciaal, maar ook met de federale politie, met de lokale besturen, uiteraard met MOW en de Vlaamse overheid.
Vorige week hebben we het nog gehad over de Europese aanrijdingsformulieren waarbij er toch wel een heel groot aantal data niet bekend zijn.
Ik wil toch nog eens benadrukken dat we veel actiever en proactiever moeten inzetten om data rond verkeersongevallen maximaal en zo transparant mogelijk te ontsluiten.
Ik noteer de antwoorden op mijn vragen. Ik heb voorlopig geen verdere vragen. Ik denk dat mijn punt duidelijk is.
De vraag om uitleg is afgehandeld.