Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Claes heeft het woord.
Minister, bij het stelsel van duaal leren verwerft een leerling vaardigheden in de school en op de werkvloer. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden zoals gepast communiceren, feedback vragen en met deadlines werken, ze doen werkervaring op en bouwen een netwerk uit dat het makkelijker maakt om later een job te vinden. De ondernemingen die leerlingen in een duaal traject aanwerven, hebben er een gemotiveerde werkkracht bij die ze de knepen van het vak aanleren. De onderneming toont maatschappelijk engagement en krijgt bepaalde fiscale voordelen. Op het einde van elk schooljaar kan de onderneming een beroep doen op een stagebonus.
De Vlaamse Regering besliste op vrijdag 12 februari 2021 dat ondernemingen die een leerwerkplek aanbieden, eenmalig een aanvullende stagebonus ontvangen. Deze verhoogde bonus moet ondernemingen aanmoedigen om, ondanks de coronacrisis, toch voldoende werkplekken ter beschikking te stellen en begeleiding te voorzien.
Welke moeilijkheden heeft het systeem van duaal leren in 2020 ondervonden? Welke impact heeft de coronacrisis op de uitvoering van de overeenkomsten in het duaal leren en het aantal leerwerkplekken? Hoe verloopt de praktische uitwerking en toekenning van de eenmalige en aanvullende stagebonus? Op welke manier zal de aanvullende stagebonus werkgevers overtuigen om een stage aan te bieden?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega Claes, duaal leren heeft in 2020 absoluut moeilijkheden ondervonden. Dat zal u niet ontgaan zijn. We zullen daar ook een evaluatie over maken. Ik heb nog maar gisteren samengezeten in een gezamenlijke beleidsraad Onderwijs en Werk om te kijken op welke manier we ook het duaal leren schwung kunnen geven in de komende periode.
De praktische uitwerking en de toekenning van de eenmalige stagebonus is nu nog maar net goedgekeurd. Dat dossier moet nu operationeel gemaakt worden. Ik hoop dat dit zo snel mogelijk zal gebeuren. Dan zullen wij een heel gepersonaliseerde communicatie richting werkgevers voeren om hen toch te stimuleren om de stap naar stage te zetten.
De uitvoering wordt dus nu nog maar in de steigers gezet.
Mevrouw Claes heeft het woord.
Minister, ik hoor alvast dat deze vraag redelijk snel is gekomen en dat u nog bezig bent met de uitvoering.
U sprak ook over een evaluatie. Wat is de bedoeling? Is het de bedoeling om snel de evaluatie te kunnen doen of iets om binnen een bepaalde termijn af te ronden? Al doende leren leerlingen en bouwen ze ervaring op. Die stages zijn ook belangrijk om het werkveld te leren kennen en kennis in de praktijk om te zetten. De maatregelen om het coronavirus terug te dringen, wegen ook door op de werkvloer. Het verandert de manier van werken, de bedrijvigheid op de werkvloer. Dat heeft ook gevolgen voor het duaal leren, en ook de stages in het algemeen hebben daar gevolgen van ondervonden.
In een opleiding is de stage het hoogtepunt, de kers op de taart. Door de coronacrisis is die vaak ook in mineur verlopen. We zien verschillende gevolgen. De plaatsen zijn schaars en het is moeilijk om een stageplaats te vinden. Sommige stages verlopen ook helemaal anders in vergelijking met voorgaande jaren. Veel personeelsleden werken van thuis. Ook stagiairs werken veel meer van thuis, waardoor ze minder de voordelen van een stage kunnen ervaren en minder leermogelijkheden hebben.
Hoe ervaart VDAB het dat heel wat stagiairs van thuis een stage volgen? Hoe gaat men daarmee om? Op welke manier heeft het een impact op de opleiding en beoordeling van studenten?
Minister Crevits heeft het woord.
We hebben absoluut de vinger aan de pols gehouden bij de sectorale partnerschappen en ook bij het Vlaams Partnerschap Duaal Leren. We hebben gevraagd dat werkplektekorten gesignaleerd konden worden. We zien dat de zoektocht naar werkplekken voor scholen en leerlingen iets moeilijker verliep, maar dat er soms ook bij werkgevers een beetje onduidelijkheid was, bijvoorbeeld of een onderneming nog leerwerkplekken mocht aanbieden als een deel van de eigen werknemers in tijdelijke werkloosheid zat. Er waren dus heel veel vragen, ook bij de werkgevers. Het is geen kwade trouw of angst, maar soms gewoon onduidelijkheid.
We hebben heel veel doelgroepencommunicatie moeten doen. Samen met minister Weyts zijn er ook tijdelijke coronanooddecreten gekomen waarin een beetje flexibiliteit is geboden. Het was echt een heel moeilijk jaar. De stagebonus als relancemaatregel moet ondernemingen nu overtuigen door ze een financieel duwtje in de rug te geven om zo te kiezen voor jongeren, voor stages en voor duaal leren.
We zijn bijna klaar met de voorbereidingen om het dan voluit toe te passen. Er komen ook addenda – als ik me niet vergis – bij de sectorconvenanten. We willen met de Vlaamse Regering laten zien dat we absoluut geloven in leren en werken als startpunt voor een duurzame loopbaan.
Ik heb geen signalen vanuit VDAB specifiek daarover gekregen. Voor de evaluatie van duaal leren staat de school samen met de onderneming in. Zij komen tot een conclusie.
Mocht u ondernemers kennen die met vragen zitten, dan kunt u hen wijzen op een Q&A waarin is opgelijst wat wel en niet kan. U kunt die gerust krijgen, ook wat de kwalificaties betreft.
Mevrouw Claes heeft het woord.
In duaal leren gaat het vaak over meer kwetsbare jongeren. Met een geslaagde stage zal ook een nieuwe wereld opengaan. We mogen hen zeker niet loslaten, ondanks de coronacrisis en de moeilijkheden die ermee gepaard gaan.
Ik hoop alvast dat we met deze eenmalige, aanvullende stagebonus voldoende werkgevers kunnen aanmoedigen om voldoende leerplaatsen aan te bieden.
De vraag om uitleg is afgehandeld.