Verslag vergadering Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Voorzitter, ik ga het heel kort houden.
Mijn vraag is eigenlijk of de zorgcontinuïteit in de sector voor mensen met een beperking gegarandeerd is. Ik neem aan dat u die intentie wel hebt, net zoals met de armoedeorganisaties, maar welke garantie hebben we daarvoor tijdens deze tweede golf?
Dat was heel kort. Het verraste me een beetje, collega.
Minister Beke heeft het woord.
Ik zal ook kort antwoorden.
Tijdens de tweede golf blijven we maximaal inzetten op continuïteit van hulp- en dienstverlening door diensten en voorzieningen. In de kaderrichtlijnen wordt vooral de nadruk gelegd op preventieve en hygiënische maatregelen en kan de hulp- en dienstverlening maar teruggeschroefd worden indien er geen andere mogelijkheid is, bijvoorbeeld door personeelsuitval of onvoldoende infrastructuur. Het grote verschil met de eerste golf is dat er toen in het begin onvoldoende beschermend materiaal en geen testcapaciteit voorhanden was. Vandaag is dat wel zo en zal ik alles in het werk stellen opdat het huidige zorgaanbod maximaal gecontinueerd wordt. We handhaven de huidige situatie maximaal.
Sommige voorzieningen zullen geconfronteerd worden met een uitbraak, en dan kan het wel zijn dat de hulp- en dienstverlening tijdelijk verminderd moeten worden om weer tot een veilige situatie te komen. Ook andere effecten kunnen ertoe leiden dat de werking en dienstverlening tijdelijk aangepast moet worden, bijvoorbeeld als leerlingen tijdelijk in quarantaine moeten gaan.
Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) werkt momenteel met verschillende geledingen van de sector aan een stappenplan. Ook als het gewone aanbod niet volledig kan worden ingevuld, moet dat plan ervoor zorgen dat toch een alternatieve ondersteuning wordt aangeboden. Mits de budgethouders in de aanwending worden ondersteund, biedt de reeds genomen beslissing om de budgethouders toe te staan het budget met maximaal 25,5 procent te overschrijden op dit vlak mogelijkheden. Dit objectief is natuurlijk mee afhankelijk van de nationale beslissingen. Indien de federale overheid beslist dat bepaalde activiteiten moeten stoppen, zal dat misschien repercussies hebben voor de organisatie en de ondersteuning.
Het VAPH blijft de toestand in de sector opvolgen en heeft weet van enkele voorzieningen die het aanbod tijdelijk hebben moeten terugschroeven of die het moeilijk hebben om de volledige dienstverlening te handhaven. In een aantal gevallen is de frequentie van de ondersteuning beperkt, maar blijft ze wel doorlopen of wordt in alternatieven voorzien. Het terugschroeven van de dienstregelingen en de dienstverlening is meestal het gevolg van een relatief hoog aantal besmettingen bij gebruikers en personeel, van een hoog aantal personeelsleden in quarantaine of van een overbezetting van het multifunctioneel centrum omdat de betrokkenen vanwege preventieve maatregelen tijdelijk niet naar school kunnen.
Het VAPH volgt de situatie op de voet op en neemt initiatieven om er in alle omstandigheden voor te zorgen dat de continuïteit van de ondersteuning van de individuele gebruikers en hun mantelzorgers zo veel mogelijk kan worden gegarandeerd. Indien de werking van de diensten en de voorzieningen tijdelijk moet worden teruggeschroefd, worden in samenwerking met onder meer de bijstandsorganisaties alternatieve oplossingen gezocht.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Minister, ik zal nu iets langer repliceren. Ik dank u in eerste instantie voor uw antwoord. U weet dat de zorgcontinuïteit een bezorgdheid is van heel deze commissie en ook van de ad-hoccommissie, want dit staat uitgebreid in de aanbevelingen die gisteren zijn goedgekeurd. Vooral aanbeveling 42, die specifiek betrekking heeft op de voorzieningen voor mensen met een beperking, is hiervoor belangrijk.
Uw antwoord stelt me niet helemaal gerust. Ik zal uitleggen wat ik bedoel. U kunt er persoonlijk niets aan doen, maar u kunt hier de komende weken misschien rekening mee houden. Zoals u hebt bevestigd, heeft het VAPH nog geen algemene richtlijn uitgestuurd over hoe de zorgcontinuïteit tijdens deze tweede golf moet worden gegarandeerd. U hebt over een stappenplan gesproken. Ik ben blij dat dit plan wordt gemaakt, maar het is wel vijf voor twaalf of zelfs vijf na twaalf. Hierover moet met de voorzieningen worden gecommuniceerd.
Ik heb weet van een aantal voorzieningen die wegens personeelsuitval in een situatie zitten waarin ze minstens gedeeltelijk niet meer in de zorg kunnen voorzien. Ze hebben geen richtlijnen over de manier waarop ze dan verplicht zijn of worden begeleid om zorg aan huis aan te bieden. In deze fase had ik gewild dat de voorzieningen een aantal weken geleden al een instapklare procedure zou zijn gegeven.
Ik ben blij dat u het element hebt aangehaald dat er nog maatregelen zullen volgen. We weten dat we nu al in een gedeeltelijke lockdown zitten, maar de kans bestaat dat er nog strengere maatregelen volgen, ook voor een aantal zorginstellingen. Ten aanzien van onze voorzieningen voor mensen met een beperking moeten we hierop anticiperen. Als er verregaandere maatregelen komen, moeten we ervoor zorgen dat de zorg voor de mensen thuis vanaf de eerste dag gegarandeerd blijft. We kennen de schrijnende verhalen. We hebben ze in de commissie gehoord. Dat is een enorme fout geweest. Ik voel me zelf ook schuldig. We moeten eerlijk zijn. Ik heb tijdens de eerste weken van de eerste golf niet in deze commissie gesteld dat we ervoor moeten zorgen dat de zorg blijft bestaan. Ik heb dat pas na vier tot zes weken gezegd. We mogen diezelfde fout nu niet meer maken.
Om die reden ben ik bezorgd, want de procedures, de richtlijnen, het stappenplan of hoe u het ook wilt noemen, zijn nog niet naar alle voorzieningen gestuurd. Dat moet echt vandaag of morgen gebeuren, want de noodzaak is groot.
De heer Anaf heeft het woord.
Ik wou eigenlijk vooral collega Vande Reyde heel erg bijtreden. We delen allemaal deze bekommernis, die ook heel prominent in de aanbevelingen van de coronacommissie stond. Hij stelde een aantal vragen die ik ook wou stellen. Daarom had ik mijn handje teruggetrokken. Maar ik volg hem helemaal.
Minister Beke heeft het woord.
Dat is natuurlijk ook een absolute bezorgdheid van ons. Daarom is het ook goed dat het in de corona-aanbevelingen staat. Wij hebben zelf ook al een focusgroep samengeroepen om een aantal plannen verder uit te werken. Die worden door het VAPH ondersteund. Het VAPH ondersteunt de voorzieningen die daaromtrent in nood zijn.
Dat is ook de reden waarom we die verhoging naar 25,5 procent hebben doorgevoerd: om de zorg te kunnen voortzetten en garanderen.
De heer Vande Reyde heeft het woord.
Die 25,5 procent is goed. Ik heb daar zelf om gevraagd. Maar het is niet voldoende. Het was in de eerste golf ook zo dat als er geen zorg voorhanden is, de mensen thuis niet worden geholpen. Het gaat echt wel over de zorgcontinuïteit van voorzieningen. Dat is het allerbelangrijkste op dit moment.
Ik val een beetje in herhaling, maar gezien de toename van de personeelsuitval is dat toch echt wel een punt dat nu moet worden aangepakt. En niet enkel voor voorzieningen die nu in nood komen, maar ook de komende weken. Ik geef het u op een blaadje: die personeelsuitval zal nog stijgen de komende weken. Het gaat om mensen die misschien zelf in quarantaine moeten of in isolatie omdat ze contact hebben gehad met een besmet persoon. Dat probleem zal de komende weken alleen maar groter worden, en dan gaat het niet volstaan om enkel de voorzieningen die zichzelf aanmelden te helpen; dan moeten er algemene procedures, stappenplannen et cetera voorhanden zijn. We moeten dat nu doen. Het is goed dat we dat hebben aanbevolen, maar als we het nu niet doen, blijft die aanbeveling gewoon dode letter.
Minister, ik geef het u mee. Het is, voor alle duidelijkheid, geen persoonlijk verwijt. Het is beleidsmatig. Het VAPH moet snel ageren.
De vraag om uitleg is afgehandeld.