Verslag vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Verslag
Mevrouw Segers heeft het woord.
Minister, deze ochtend hadden we het ook al over de taxshelter van de podiumkunsten. Maar ik heb begrepen dat u momenteel werkt aan een uitbreiding voor de gamingindustrie, wat we absoluut ondersteunen.
De gamingindustrie wint immers steeds meer aan belang binnen de creatieve industrieën, niet alleen in Vlaanderen en België – waar wij eigenlijk best sterk in staan –, maar ook in de rest van de wereld. Zowel economisch als cultureel is gaming binnen de creatieve industrie een belangrijke sector. De omzet die wereldwijd gecreëerd wordt in die sector is groter dan die van de film- en muzieksector samen. In België alleen al zijn er 4,2 miljoen actieve gamers en spreken we over een omzet van 239 miljoen euro. In 2015 besloeg de gamesector wereldwijd ongeveer 80 miljard euro. Uit meer recente cijfers, in 2017, blijkt dat het al over bijna 89 miljard euro zou gaan. Het gaat dus nog altijd in stijgende lijn.
Naast die indrukwekkende cijfers kopte VRT NWS op maandag 20 maart 2018 ook nog het volgende: ‘Howest in Kortrijk: beste gameschool ter wereld, waar ontwikkelaars leren toveren’. De opleiding Digital Arts and Entertainment kan rekenen op veel lof vanuit de hele wereld. Het is al langer beroemd, maar nu ook internationaal sterk erkend en geroemd. Het maatschappelijke, economische en ook culturele belang van games kunnen we dus geenszins onderschatten.
Binnen de set aan beleidsmaatregelen die in Vlaanderen momenteel al worden genomen, zoals de oprichting van het VAF/Gamefonds, de oprichting van de Flemish Games Association (FLEGA) en het ondersteunen van enkele onderzoeksprojecten zoals LLingo en Games at School, lijkt de tijd gekomen om ook te werken aan een taxshelter voor de gamesector, in navolging van die voor de filmsector en de podiumkunsten.
Ook de sector zelf geeft aan dat ze graag zoals in de ons omringende landen aanspraak zou maken op taxshelter. Zo zei David Verbruggen van FLEGA in Gazet van Antwerpen op 21 maart dat taxshelter van harte welkom zou zijn in de gamingsector.
Tijdens de commissievergadering van 6 juli 2017 gaf u, minister, zelf aan voorstander te zijn van een uitbreiding. U zei toen het volgende: “Ikzelf en minister Muyters zijn er voorstander van, maar de vraag is of iedereen daar voorstander van is en wanneer we dat kunnen doen.”
Minister, de sector wordt wat ongeduldig. Hebt u de wenselijkheid en de haalbaarheid van taxshelter voor de gaming al onderzocht? Hebt u er zicht op welke de opties zijn voor de taxsheltermaatregel voor de game-industrie en wat de impact ervan zou kunnen betekenen?
Hebt u een overleg gepland of gehad met uw federale collega’s om de mogelijkheid van het taxsheltersysteem uit te breiden naar de gamingsector?
Minister Gatz heeft het woord.
Uit het overleg dat ik had met de Flemish Games Association (FLEGA), de koepelorganisatie van Vlaamse gamebedrijven, blijkt dat zij voorstander zijn van de uitbreiding van het bestaande taxsheltersysteem. Het heeft even geduurd vooraleer zij hun definitieve positie met betrekking tot de vraag ‘of taxshelter of taxkrediet’ hebben bepaald. Zij kiezen voor de taxshelter omdat het een gekend systeem is, dat toch al zijn succes heeft bewezen. Het lijkt voor hen logischer het bestaande instrument uit te breiden.
De doelstelling die met de implementatie van die taxshelter voor gaming voor ogen kan worden gehouden is de verhoging van het aanbod en de doorstart van kleine naar middelgrote ondernemingen. Daar staan we nu met de sector vooral voor. Een belangrijk aspect is het creëren van werkgelegenheid in eigen land. Veel van de opgeleiden vertrekken al snel naar het buitenland om daar aan de slag te gaan binnen de gamesector. Dat is niet helemaal onlogisch. Het is een zeer globale, universele sector, nog veel meer dan andere cultuursectoren, terwijl het natuurlijk ook zeer economisch is. De uitstroom in Wallonië is nog groter dan in Vlaanderen. Om de angst van investeerders weg te nemen, kan de taxshelter een gunstig effect hebben.
De sector heeft ons recent een voorstel van taxshelter overhandigd. We gaan dit nu grondig bekijken. Er zijn meerdere elementen die spelen en die moeten worden onderzocht. Om de taxshelterregeling uit te breiden, moet worden nagegaan of dit compatibel is met de Europese regels inzake staatssteun en aan welke voorwaarden moet worden voldaan. Een uitbreiding van de taxshelter naar de gamesector zal dan ook moeten worden aangemeld bij de Europese Commissie, overeenkomstig, zoals nu al gebeurd is voor de beheersovereenkomst zelf met het VAF Gamefonds 2018-2021. Die laatste procedure loopt nog. Enkele vragen ter verduidelijking werden afgelopen maand gesteld. Ik hoop hierover spoedig een goedkeuring te kunnen melden. Die elementen zijn natuurlijk belangrijk.
Aangezien de taxshelter federale wetgeving is, zal een uitbreiding naar gaming ook door de federale overheid moeten worden aangemeld bij de Europese Commissie. Los van het mogelijke invoeren van een specifieke fiscale maatregel voor gaming, wil ik erop wijzen dat er al een aantal recente, nog niet voldoende bekende, meer algemene fiscale maatregelen bestaan, die reeds kunnen worden aangewend door actoren binnen de gamesector. In eerste instantie betreft het de taxshelter voor startende ondernemingen. Ook de innovatieaftrek kan interessant zijn. Wat die maatregelen – sommigen zijn pas sinds dit jaar in werking – precies voor de gamingsector kunnen betekenen, wil ik samen met hen bekijken. Dit zal ook aan bod komen in het actieplan, dat ik nu, na mijn werkbezoek aan de Game Developers Conference in San Francisco, dat toch wel zeer indrukwekkend en verhelderend was, kan vervolledigen in de komende weken en maanden.
Ik heb recent het voorstel van FLEGA ontvangen. Ik zal dit met de federale minister bevoegd voor de financiën bespreken en oppikken. Ik wil graag weten of het voorstel de Europese toets kan doorstaan. Ik herhaal dit nog eens omdat, meer dan film en podiumkunsten, gaming een sector is die weliswaar zeker een culturele insteek heeft, maar toch ook in belangrijke mate economisch is. Het is toch voor een deel anders dan de twee sectoren die ik daarnet vernoemde. De vraag is of de Europese Commissie dit op dezelfde manier zal bekijken. We zullen dit uiteraard goed beargumenteren.
Met andere woorden: kan een taxshelter voor gaming, dat niet onder de vrijstellingsgrond valt, een aanmelding succesvol doorstaan? Dat zullen we nu in gang zetten en te weten komen. U weet dat dat een aantal maanden duurt.
Ik ga hierover in de komende periode niet alleen in gesprek met mijn federale collega, we moeten ook kijken naar de andere gemeenschappen. Daarbij is het niet eenduidig wie zich over deze materie ontfermt aan de andere kant van de taalgrens, maar dat zullen we in kaart brengen.
De belangrijke aandachtspunten bij verder overleg zijn dus: de compatibiliteit met de Europese regelgeving inzake staatssteun en inzake culturele aangelegenheden; de totstandkoming van een wetsontwerp rekening houdend met de invulling van het culturele aspect en de bevoegdheden bij de verschillende regio’s.
Ik zag, niet geheel tot mijn ongenoegen, dat er in de Kamer zich ook al een en ander aan het roeren is. Men denkt eventueel aan een wetsvoorstel. Voor mij is dat allemaal goed. Hoe rapper hoe beter, bij wijze van spreken. Ook daar zal de aanmelding, welke weg het ook volgt, toch eerst moeten gebeuren. Ik geloof wel dat we nu de trein op de rails hebben gezet en dat we vanaf nu bijkomende etappes en stations kunnen doorlopen.
Mevrouw Segers heeft het woord.
Dank u voor het antwoord. Het stemt mij zeer tevreden. Gaming is niet alleen voor Vlaanderen maar voor heel België een heel belangrijke sector. U weet dat ons succes daarin zijn grond vindt in onze heel sterke striptraditie. Wij zijn een stripland. Zowel voor Vlaanderen als voor Wallonië is dat een belangrijk speerpunt. Animatiefilm is ook zo’n industrie waarin er aan één product in alle landen wereldwijd tegelijkertijd aan wordt gewerkt, elk met zijn eigen specialisatie, van Amerika tot in India. Het is fantastisch om te zien hoe men wereldwijd en tegelijkertijd aan één product samenwerkt.
Ik heb misschien één zaak misverstaan. Ziet u een reden waarom de Europese Commissie bezwaar zou kunnen hebben? U zei dat gaming een sterkere culturele component heeft dan film en podiumkunsten. Ik zie niet in waarom.
Er is inderdaad een initiatief in de Kamer. Ik denk dat het Roel Deseyn is die dat initiatief heeft genomen. Dat kan de zaken op het federale niveau alleen maar vooruithelpen. Dan hopen we dat Europa groen licht geeft, zodat we die sector met privémiddelen kunnen ondersteunen.
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
We waren op de hoogte van het feit dat Roel Deseyn met een initiatief bezig was. Ik weet niet of het al ingediend is. Wij hopen dat het in de Kamer kan rekenen op de steun van onder andere de sp.a-fractie, als het daar al geagendeerd wordt. Men werkt daar volgens een ander systeem dan hier. Het is niet omdat het is ingediend dat het besproken wordt. De CD&V-fractie steunt dit uiteraard. Het zou er nog aan mankeren.
Minister Gatz heeft het woord.
Het is goed dat de Kortrijkzanen zich in dezen roeren. Zoals u gezien hebt, was de burgemeester van Kortrijk ook aanwezig op de Gaming Developers Conference, maar uiteraard in het kielzog van de Hogeschool West-Vlaanderen (Howest). Ik heb die mensen beter leren kennen. De werkvergadering die ik met hen had, hun talent en de pertinentie van de vragen die zij aan zeer grote spelers konden stellen, waren indrukwekkend. Ik verwacht dus zeker nog veel van die opleiding, als motor voor gaming tout court.
Waarom is er nu enige aarzeling over het al dan niet succesvol aanmelden? Tot nu toe waren er twijfels bij de federale overheid met betrekking tot die aanmelding. Die twijfels waren niet principieel. Maar wij en de federale overheid hadden een zeer kritische lezing van de overeenkomst tussen het Beierse gamefonds en Europa gelezen. Daaruit bleek dat het minder voor de hand lag dan men zou denken. Het is cultuur, maar het is ook economie. Nog meer dan film of podiumkunsten. We zullen beter moeten argumenteren. Er zit inderdaad een culturele component in. Of dat nu vanuit de striptraditie voortkomt of uit de storytelling tout court… We spelen met een grote narratieve component, die half spel, half film is. We zullen dat goed moeten argumenteren want het is geen gewonnen zaak. Ik ga er niet op vooruitlopen.
Er zijn wel landen die geen taxshelter- maar een taxkredietsysteem voor gaming aan Europa hebben kunnen voorleggen, en met succes. Dat is nog altijd een ‘second best’-piste. Aangezien alle neuzen in dezelfde richting staan, moeten we er nu voor gaan. Het moet mogelijk zijn om met een goed dossier de argumentatie voor de toepassing onder de taxshelter mogelijk te maken. Alleen zal het nog even tijd vragen. Op zich is dat geen probleem: beter wat meer tijd voor een goed dossier dan het omgekeerde.
Mevrouw Segers heeft het woord.
Minister, we rekenen op u.
De vraag om uitleg is afgehandeld.