Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, mijn vraag is een omgezette schriftelijke vraag. Het blijkt de beste manier te zijn om hier vragen om uitleg te kunnen stellen.
Op de site van Mobiel Vlaanderen, cel ADR, is te lezen dat het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen op de weg wordt geregeld door het Europees verdrag betreffende vervoer van gevaarlijke goederen over de weg (ADR). Deze internationale regels zijn overgenomen in de richtlijn 2008/68/EC. Deze richtlijn is omgezet in Belgisch recht door het KB van 28 juni 2009, en van toepassing gemaakt voor nationaal vervoer.
Vlaanderen is dus duidelijk bezig en begaan met het veilig transporteren van gevaarlijke goederen over zijn wegen. Ook binnen het ondertunnelingsproject in Antwerpen duikt het ADR-vervoer regelmatig op. Hierbij is het belangrijk om een beeld te kunnen vormen over dit transport, maar er is weinig informatie over te vinden.
Beschikt u over cijfers van het ADR-vervoer? Hoeveel ADR-transport rijdt er rond op Vlaamse gewestwegen? Kunt u een overzicht geven per provincie op welke gewestwegen het ADR-transport is toegestaan? Welke bestemming en afkomst heeft dit ADR-transport? Is dit voornamelijk doorgaand of bestemmingstransport? Welk aandeel heeft de Antwerpse haven binnen dit ADR-transport? Hoeveel procent van het ADR-verkeer op Vlaamse gewestwegen passeert op de Antwerpse ring?
Minister Weyts heeft het woord.
Dit is bij uitstek het voorwerp van een schriftelijke vraag, maar in dezen moet ik u een beetje op uw honger laten zitten, want ik kan u geen concrete cijfers melden. We hebben daar ook geen exacte data van. De tellingen die daarvoor moeten gebeuren, zijn heel arbeidsintensief, aangezien er tot nu toe geen camerasysteem op de markt bestaat dat deze gegevens op een kwalitatief correcte manier kan meten. Voor bepaalde projecten is het dan weer belangrijk om toch de gegevens van het ADR-transport te hebben en doen we wel manuele metingen. In 2016 werd een dergelijke meting uitgevoerd ter hoogte van de Tijsmanstunnel. Er werd gedurende een week gemeten waarbij een verkeersintensiteit van 220.000 voertuigen per week werd geregistreerd, waarvan ongeveer 5000 ADR-voertuigen, of 2,25 procent. Specifiek voor de risicoanalyse van de tunnels op het hoofdwegennet wordt momenteel rekening gehouden met een aandeel ADR tussen de 3 en de 5 procent van het gemiddeld aantal vrachtwagenpassages in de betrokken tunnel.
ADR mag zich in principe overal bewegen op de snelwegen. Dat is het uitgangspunt, waarbij zij er altijd toe gehouden zijn om die snelwegen te gebruiken behalve voor de ‘first mile’ en de ‘last mile’. Anders zijn zij ertoe gehouden om enkel het snelwegennet te gebruiken. Binnen dit snelwegennet wordt het ADR-transport beperkt door de classificatie van tunnels. Er worden verschillende categorieën aangeduid. Tunnels worden ingedeeld in vijf ADR-categorieën naargelang ze toegankelijk zijn voor ADR-vervoer. In categorie A mag alle ADR-vervoer passeren, en zo wordt het telkens strenger, tot categorie E, waar maar een beperkt aantal stoffen is toegestaan.
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Dank u wel, minister. Het verbaast me eerlijk gezegd een beetje dat er zo weinig cijfers voorhanden zijn. Het is een bevoegdheid die is overgekomen bij de laatste staatshervorming. Ik zou verwachten dat daar voldoende middelen en personeel voor wordt vrijgemaakt. Meten is weten. Het gaat hier toch over iets belangrijks, namelijk een vorm van verkeersveiligheid voor die gevaarlijke goederen op de weg. Minister, is er in voldoende budget en personeel voorzien en is er voldoende kennis en expertise aanwezig om hier een beleid op gewestniveau rond te voeren?
Minister Weyts heeft het woord.
Ook voor de zesde staatshervorming werden die gegevens niet bijgehouden, hoor. Wat we wel doen, misschien zelfs in tegenstelling tot voor de zesde staatshervorming, dat weet ik niet, is dat we op bepaalde telpunten wel de score bijhouden en kijken wat daar de passage is.
De vraag om uitleg is afgehandeld.