Verslag vergadering Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën en Begroting
Verslag
De heer Van Miert heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, ik moet hier niet de hele problematiek van het functioneren van deze scanners en camera’s bij gepersonaliseerde nummerplaten nog eens duiden. Er is genoeg over verschenen in de dagbladen, er zijn op de journaals genoeg reportages geweest. Daar moeten we het niet meer over hebben. Maar de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) gebruikt dezelfde techniek voor overtreders die hun wegenbelasting niet betalen. Minister, ik heb u daarover al een vraag gesteld. U hebt toen de cijfers gegeven. Daaruit bleek dat dat systeem wel degelijk goed werkt en dat er een heel hoog percentage wordt gehaald van betaling van wegenbelasting. Het project wordt in de politiezone waar ik woon ook nog uitgebreid op de vaste installaties, naast de mobiele installaties die VLABEL gebruikt. Naast de verkeersboetes waarmee we zitten, had ik van u, om het hele plaatje duidelijk te maken, graag enkele antwoorden gekregen.
VLABEL heeft signalen gegeven aan minister Gallant over deze problematiek. De voorbije dagen is nog maar eens duidelijk gebleken dat zij absoluut niet wil afwijken van die gepersonaliseerde nummerplaten. Zij wil die blijven uitreiken. Dat heeft zij aan minister Weyts heel duidelijk laten weten. Minister, kunt u een inschatting geven van de bedragen die ermee gemoeid zijn als het gaat over dit type van controles en gepersonaliseerde nummerplaten die niet kunnen worden gelezen?
VLABEL is al een performante belastingdienst. Kunnen we stellen dat ‘Big Data’ effectief zijn intrede heeft gedaan bij de verschillende overheden? Zijn er nog andere plannen om digitale technieken te hanteren? Minister, hoe kijkt u aan tegen het hele evenwicht met de privacybekommernissen?
De heer De Potter heeft het woord.
Er moet zo snel mogelijk een oplossing worden gevonden voor de discussies over de ANPR-camera (Automatic Number Plate Recognition) en de gepersonaliseerde nummerplaten. Het gaat in eerste instantie om verkeersveiligheid. Ik wil niet vervallen in een spelletje zwartepieten-toesturen. Ik zeg niet dat dit hier gebeurt, voor alle duidelijkheid. Maar het kan niet de bedoeling zijn. Elke overheid moet daarin zijn verantwoordelijkheid opnemen. Maar ik wil wel nog eens polsen of er al duidelijkheid is in de discussie over de toepassing van de privacywetgeving en over het gebruik van die ANPR-camera’s voor fiscale doeleinden. Minister, eind maart zei u dat er nog een lopend onderzoek was en dat u wachtte op een advies van de Vlaamse Toezichtscommissie. Is er nu al duidelijkheid over de toepassing van de privacywetgeving?
De heer Bertels heeft het woord.
Het staat buiten kijf dat iedereen vindt dat er een oplossing moet komen, in het kader van de verkeersveiligheid en andere zaken. Dat is geen probleem.
Minister, minister Weyts zei al helemaal in het begin dat er softwareproblemen waren. Nu worden we met drie soorten camera’s geconfronteerd: de camera’s op de autosnelwegen, die al herkennen maar die nog niet zelf registreren in het kader van de oefening; de 250 camera’s op de gewestwegen, waarover de heer Van Miert het heeft met betrekking tot de zone waar hij woont en waar momenteel nog weinig gebeurt; en er zijn de mobiele camera’s van VLABEL. Gelden dezelfde softwareproblemen voor deze drie soorten camera’s?
Ik ben ook heel benieuwd naar de juridische onderbouw van de privacywetgeving van de Vlaamse Toezichtcommissie.
Minister Turtelboom heeft het woord.
Nee, we hebben dat signaal niet naar de federale minister gestuurd omdat we op dit moment geen problemen hebben. De ANPR-camera’s die in het bezit zijn van VLABEL en die worden gebruikt voor het vaststellen van overtredingen inzake verkeersbelastingen, hebben geen problemen met de herkenning van de gepersonaliseerde platen. Bij de start van de uitreiking van de gepersonaliseerde nummerplaten in hun huidige vorm heeft de Vlaamse Belastingdienst uitgetest in hoeverre de ANPR-camera’s deze nummerplaten detecteren. Bij deze tests werden geen problemen vastgesteld. Stel dat er wel een probleem is, dan zitten we in een andere situatie, maar nu is dat niet zo.
Bijgevolg is er geen sprake van straffeloosheid en moet ik ook geen maatregelen nemen, want het systeem werkt goed. De voertuigen met gepersonaliseerde nummerplaat ontlopen de controle op de verkeersbelasting niet en worden evengoed gesanctioneerd indien ze in overtreding zijn.
Het probleem dat zich stelt bij de trajectcontroles heeft zich bij ons nog niet gesteld. Dit kan natuurlijk liggen aan de wijze waarop de ANPR-camera’s worden gebruikt. Voor meer technische informatie rond de problemen inzake de trajectcontroles verwijs ik u door naar minister Weyts. Misschien moeten we de techniciteit vergelijken met die van de ANPR-camera’s, want dat kan een oplossing zijn voor het probleem. We hebben daarover geen contact gehad.
Er zijn geen andere of nieuwe digitale technieken die de Vlaamse Belastingdienst verder gaat ontplooien in de nabije toekomst. We werken dus verder aan het proefproject met de ANPR-camera’s van de lokale politiezone Turnhout. Voor de formele start is het nog steeds wachten op het advies van de Vlaamse Toezichtcommissie. We hebben de vraag al gesteld, maar nog geen antwoord gekregen. De louter technische tests leverden alvast een positief resultaat op. We hebben daarover enkele weken geleden al gesproken. Ik wil een advies van de Vlaamse toezichthouder. Ik wacht daarop voor we naar de Privacycommissie gaan.
Na de formele opstart en evaluatie kijken we of dit op grotere schaal kan worden toegepast. In de komende maanden ligt onze focus op de uitwerking van de kilometerheffing voor vrachtwagens en de controlemechanismen die daar kunnen worden gehanteerd. Dat is ook logisch: we moeten onze prioriteiten kiezen. Voor de kilometerheffing voor vrachtwagens zijn we volop in de opbouw van controlecapaciteit, zowel qua personeel als qua materieel en ICT-toepassingen.
In een zaak ben ik heel formeel: ik moet een antwoord hebben van de Toezichtcommissie vooraleer we beslissen om dat lokale proefproject uit te werken. Dan kunnen we daarmee naar de Privacycommissie gaan. Zolang de proefperiode loopt, hebben we ook wat tijd om de andere zaken in orde te brengen. Voor mij is het van cruciaal belang dat we dat akkoord hebben. Ik wacht al enkele weken, om niet te zeggen maanden, op een antwoord daarop van de Toezichtcommissie.
De heer Van Miert heeft het woord
Minister, uw antwoord had misschien niet iedereen verwacht, maar ik ben blij te horen dat het systeem wel werkt voor de controle van de wegenbelastingen, in tegenstelling tot de problematiek van de snelheidscontrole via de trajectcontrole. Onder meer uit de politiezone Turnhout komen er signalen dat het niet zo erg is als dikwijls wordt gezegd. Dat was de aanleiding van mijn vraag om uitleg.
Het stoorde me enorm dat bepaalde journalisten, zowel op tv als in de geschreven pers, lieten uitschijnen dat mensen met een gepersonaliseerde nummerplaat straffeloos de trajectcontroles en dus ook deze vorm van controle aan hun laars konden lappen. Je weet hoe het dan gaat in de dorpsstraat. Het gaat van een scanner naar een gewone flitspaal naar een anonieme flitswagen, en er heerst een sfeertje van straffeloosheid van de rijke stinkerds met hun gepersonaliseerde platen. Het is dan belangrijk dat de volksvertegenwoordigers zulke vragen kunnen stellen, waaruit blijkt dat dat dat echt niet klopt, dat het voor dit controlesysteem wel werkt. Daarom ben ik blij met dit antwoord. Voor de rest is het nog even wachten op een antwoord van de commissie.
We doen dit project met de ANPR-camera’s. Toen Vlaanderen de bevoegdheid kreeg voor de controle van de verkeersbelasting betaalde ongeveer 6 procent van de mensen hun verkeersbelasting niet. Nu zitten we aan 1,2 procent, en met de ANPR-camera’s willen we onder de 1 procent gaan. Dat is logisch als je wilt dat er een grote geloofwaardigheid is. De mensen moeten weten dat iedereen moet betalen. Ik zou er echt een probleem mee hebben als de gepersonaliseerde nummerplaten daarbuiten zouden vallen. We hebben net dat percentage hard gedrukt en dat hebben we nodig om de cijfers nog verder te doen dalen om zo het probleem op te lossen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.