Verslag vergadering Commissie voor Binnenlands Bestuur, Gelijke Kansen en Inburgering
Verslag
De heer Warnez heeft het woord.
Dit is een opvolgvraag na de vergadering van 9 januari, we hadden het toen over de uitrol van de toepassing ‘handyPark.be’. Het gaat hier over een project uit het programma ‘Gemeente zonder gemeentehuis’.
Het platform voorkomt dat personen met een handicap onrechtmatig parkeerboetes ontvangen. Er bestaan scanauto’s die rondrijden in onze straten, meestal in de steden, en nagaan of de voertuigen correct geparkeerd zijn. Die scanauto’s kunnen natuurlijk niet zien of er een parkeerkaart voor gehandicapten achter de vooruit ligt. Door middel van handyPark.be is het nu mogelijk om parkeerrechten direct aan een voertuig te koppelen, waardoor ten onrechte uitgeschreven boetes voorkomen worden.
In een recent advies is de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH) evenwel wat kritisch voor het project en heeft in elk geval vragen. Naast enkele praktische problemen vond de NHRPH vooral ook dat er heel wat dingen onduidelijk zijn. Daarom vindt de NHRPH dat er extra communicatie nodig is. Zo is het onder meer onduidelijk waar de procedure van toepassing is, met name ook buiten de blauwe zones en voorbehouden plaatsen. Men vraagt zich ook af of het registreren ook nog na het parkeren kan gebeuren of dat men dat op voorhand moet doen.
Verder ziet de NHRPH nood aan duidelijke straffen voor fraudeurs en vraagt dat ook. De raad vernam dat mantelzorgers ook via dit systeem parkeervoorwaarden zouden kunnen krijgen. Men is daar niet tegen maar vraagt wel dat de parkeerkaart voor personen met een handicap niet verruimd wordt.
Ik heb hierover de volgende vragen, minister.
Hoe gaat u om met dit advies?
Welke antwoorden ziet u op de vragen zoals hierboven gesteld?
Komt er een extra informatiecampagne?
Op welke manier worden fraudeurs bestraft?
Zal de parkeerkaart voor personen met een handicap verruimd worden?
Minister Rutten heeft het woord.
Hartelijk dank voor uw vragen, collega Warnez. Het onderwerp ligt u na aan het hart, zoals u zei, is dit een opvolgvraag.
Voor mij is handyPark.be een mooi voorbeeld van hoe we vanuit het Vlaams ‘Gemeente zonder gemeentehuis’-traject een instrument ontwikkeld hebben dat nu wordt uitgerold over het hele land. De verschillende niveaus – federaal, Vlaams en lokaal – en partners – de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG), Brulocalis (de Brusselse lokale besturen) en de Union des Villes et Communes de Wallonie (UVCW) – werken samen om tot goede oplossingen te komen om het eenvoudiger te maken. Ik vind het belangrijk, zeker voor personen met een handicap, dat we zoveel mogelijk obstakels wegnemen.
U hebt verwezen naar het advies van de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap. Het is belangrijk dat het project uitgebreid afstemt met de betrokken doelgroep. Daarom ben ik ook blij met het advies.
In het advies staan heel wat zaken die relevant en belangrijk zijn en waarmee rekening gehouden zal moeten worden. In een eerder antwoord gaf ik u ook al mee dat komende zomer het project van de stad Antwerpen een uitgebreid gebruikersonderzoek zal doen samen met de doelgroep. Daar zal nog moeten worden bijgestuurd.
Wat betreft dit advies, dat heb ik bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur om verder te bekijken en mee te nemen in de lopende ‘Gemeente zonder gemeentehuis’-trajecten. Er zijn inderdaad praktische problemen, zoals misverstanden over het inloggen op de applicatie.
U haalt terecht aan dat er meer gecommuniceerd moet worden en vroeg of er een extra communicatiecampagne komt. Qua bevoegdheden moet die worden voorzien door minister Lalieux. Zoals u weet, coördineert het federale niveau de nationale uitrol van handyPark.be. Deze informatiecampagne zal zowel naar de koepelorganisaties als naar de doelgroep gericht zijn en wordt op dit moment volop uitgewerkt. In die zin komt het advies op het juiste moment zodat men alle onduidelijkheden en misverstanden er kan uithalen. Ik zal daar in elk geval nog eens op wijzen zodat de campagne daar rekening mee kan houden.
Wat de mogelijke fraude betreft, voorziet het systeem bij vaststelling van fraude dat de account van de gebruiker wordt geblokkeerd. In Antwerpen zijn er ook GAS-boetes voorzien bij oneigenlijk gebruik, maar dat is vrij voor elk lokaal bestuur, dus dat is een aparte aanpak.
En dan over uw laatste vraag: zoals het advies ook aanstipt, zal de parkeerkaart voor personen met een handicap niet verruimd worden. Er wordt wel nog overwogen om de mantelzorgers toegang te geven tot parkeerrechten in functie van het vervoeren van zorgbehoevenden. Er zijn op dit moment echter geen sluitende databases die mantelzorgers kunnen identificeren. Er wordt wel bekeken of en hoe dat in de toekomst mogelijk kan worden gemaakt. Het is wel zo dat mantelzorgers nu al een nummerplaat kunnen registreren via een unieke sms-code die de zorgbehoevende kan delen.
De conclusie is dat het goed is dat dat advies er is. We nemen de opmerkingen ter harte in de verdere uitrol.
De heer Warnez heeft het woord.
Ik denk dat dat een duidelijk antwoord was. Er komt een informatiecampagne, fraudeurs worden aangepakt en de parkeerkaart wordt niet verruimd. Ik weet dat er een aantal mensen zijn die, vanuit de sector, toch ook meeluisteren en -kijken. Het was dus goed dat we deze stap hebben genomen. Een informatiecampagne zal dan de rest doen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.