Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Vraag om uitleg over de kennis over het vormen van de reddingsstrook
Verslag
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Minister, dit is ook een onderwerp waarover we het al regelmatig hebben gehad. Toen ik daarstraks naar hier reed, waren er blijkbaar weer veel files op de weg, en werd op de radio ook nog eens de boodschap gegeven dat men eraan moest denken een reddingsstrook te vormen. Op zich is dat zeker al positief. Een paar weken geleden was er een programma op VRT waarin ook nog eens het belang van die reddingsstrook werd benadrukt. Daarin werd een experiment uitgevoerd met honderd wagens, bestelwagens en vrachtwagens, dat aantoonde hoe belangrijk het is dat autobestuurders een reddingsstrook maken bij een ongeval. Zonder die reddingsstrook deed de ambulance er tien minuten over om 300 meter af te leggen, met een reddingsstrook was dat dertig seconden. Dat kan dus echt mensenlevens redden.
Eerder dit jaar is er ook al een sensibiliseringscampagne gekomen. Dat is ook al eens in de plenaire vergadering aan bod gekomen. Toen bleek dat een op de drie bestuurders niet weet wat een reddingsstrook is. In januari is er nog eens een campagne opgezet.
Minister, ik heb de volgende vragen. Is de effectiviteit van de sensibiliseringscampagne al gemeten? Is die campagne geëvalueerd? Zo ja, wat zijn de resultaten? Staan er nog campagnes op stapel om de reddingsstrook nog meer bekend te maken? Welke concrete maatregelen zult u nemen om het vormen van een reddingsstrook bij een ongeval verder bekend te maken bij het brede publiek? Zijn er ook acties gepland om de maatregel bekend te maken bij buitenlandse chauffeurs? Daarvan zijn er immers natuurlijk ook zeer veel op onze wegen.
Handhaving is uiteraard ook belangrijk. Is er wat dat betreft al overleg geweest met uw federale collega?
Ik wou u ook nog vragen of u bereid bent om samen met uw collega van Media radiozenders aan te sporen om bij het aankondigen van een file door een ongeval de mensen aan te manen een reddingsstrook te vormen, maar ik heb dat deze middag al gehoord. Dat wordt dus al in de praktijk uitgevoerd.
Mevrouw Mertens heeft het woord.
Collega Robeyns heeft de vraag heel goed geschetst. Ik ga dat niet herhalen. In augustus 2022 bleek inderdaad dat de reddingsstrook bij een derde van de autobestuurders nog niet bekend is. Het is hier al diverse keren aan bod gekomen, en ook in de plenaire vergadering. Daarop organiseerde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in januari 2023 een nieuwe sensibiliseringscampagne met stand-upcomedian William Boeva. De campagne heeft 61.000 euro gekost.
Minister, hoe evalueert u die campagne? Zijn die campagnes voldoende effectief? Hoe wordt dat gemeten? Hoeveel mensen werden bereikt? Ondertussen zijn we een jaar verder. Is het vormen van de reddingsstrook volgens u inmiddels beter bekend bij automobilisten, of acht u het noodzakelijk om bijkomende campagnes te organiseren?
Minister Peeters heeft het woord.
Het is alleszins goed om vast te stellen dat deze maatregel positief wordt geëvalueerd. Dit kan ook levens redden, dus des te beter, natuurlijk. Ik vind ook wel dat het glas af en toe ook halfvol mag zijn in plaats van dit negatief te benaderen. Het feit dat vandaag al twee op de drie bestuurders vertrouwd zijn met een recente, in januari 2020 ingevoerde regelgeving, mag ook positief worden genoemd, denk ik. Dat neemt niet weg dat we moeten blijven voortwerken aan een correct begrip van die reddingsstrook en dat we mensen moeten blijven aanzetten tot correct gedrag tout court. In januari zullen we de campagne over het belang van een reddingsstrook dan ook opnieuw voeren, zodat we kunnen blijven inzetten op gedragsverandering.
Vorig jaar bereikten we met de campagne 63 procent van de doelgroep. Dat was een stijging van 2 procent in het bereik ten opzichte van de vorige campagne, in augustus 2022. De waardering van de campagne ligt erg hoog: 86 procent van de doelgroep vindt die goed tot zeer goed. 66 procent van de mensen die de campagne zagen, gaf aan hun gedrag te hebben aangepast. Ook geven meer mensen een juiste definitie. Waar in augustus nog 33 procent een foute definitie gaf, is dat nu gedaald naar 19 procent. Maar zoals al gezegd: dat correct begrip vertaalt zich nog niet altijd in een correct gedrag. Hiervoor blijven inspanningen dus nodig. Vandaar de geplande herhaling volgende maand. Voor deze nieuwe campagne zullen zowel de bekende affiches als social media worden ingezet. Gezien het succes ook van de vermelding in de verkeersbulletins zal ik mijn administratie ook vragen om opnieuw de verkeersredacties aan te schrijven met de vraag de melding mee te nemen in hun berichtgevingen. De VRT-verkeersredactie toonde zich daartoe vorig jaar al bereid. Als dat dan telkens de verkeersbulletins van bijvoorbeeld VRT haalt, dan geeft dat uiteraard nog een groei aan het begrip van de reddingsstrook.
Wat het bereik van buitenlandse chauffeurs betreft, hebben we hier geen specifieke campagnes gevoerd, maar we ontwerpen onze affiches wel zo zodat ze ook zonder de tekst duidelijk het beeld kunnen begrijpen over wat correct gedrag in dezen is.
In Vlaanderen is de reddingsstrook misschien relatief nieuw, maar als we kijken naar andere Europese landen, dan is dat daar ook al sterk ingeburgerd, zodat we niet van oordeel zijn dat er een aparte campagne gevoerd moet worden voor buitenlandse chauffeurs. Sommige mensen in deze commissie zouden dat overigens absoluut niet willen, denk ik.
Ten slotte: de handhaving behoort tot de bevoegdheid van de federale collega’s. Maar op de interministeriële conferentie (IMC) zullen we dat zeker ook nog bespreken.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Dank u, minister. Dat is goed om te weten. De cijfers die u geeft, tonen aan dat die campagnes toch wel hun nut bewijzen. Ik denk toch wel dat op een jaar tijd het begrip reddingsstrook – zeker voor mensen die veel op de weg zijn – bekend in de oren klinkt.
Of iedereen direct weet wat het concreet wil zeggen, of wat ze moeten doen, dat is nog iets anders. Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat het wil zeggen, maar dat betekent niet dat we allemaal automatisch plaats beginnen te maken als het file is.
Ik vind het goed dat u dat ook op het interministeriële overleg gaat aankaarten bij uw collega. Ik denk zeker dat de radiocampagnes en de grote borden langs de snelwegen, zeer efficiënt zijn. Het is goed dat de campagne wordt herhaald, want dat zal zeker nog een tijdje nodig zijn.
Mevrouw Mertens heeft het woord.
Dank u, minister, voor uw antwoord. Het is duidelijk dat deze campagne haar vruchten begint af te werpen. Het is heel fijn dat u daar verder op blijft inzetten, en dat die campagne in januari opnieuw zal starten.
Ik had nog een klein vraagje. Uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag bleek dat u informele contacten hebt gehad met uw federale collega, de minister van Justitie, betreffende handhaving en sanctionering van die maatregel. Acht u de handhaving en sanctionering van die maatregel nodig? Of denkt u toch dat dat niet nodig zal zijn?
Minister Peeters heeft het woord.
Daar heb ik op geantwoord, denk ik. We zullen dat zeker nog op de IMC aan bod brengen. De IMC is het overleg met de federale collega’s; daarbij zitten onder andere minister Gilkinet, maar zeker ook andere ministers, mee aan tafel.
De vragen om uitleg zijn afgehandeld.