Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie.
De heer Danen heeft het woord.
Mijn vraag om uitleg gaat over een ander groot project, al is hierbij de impact van het Vlaamse of gemeentelijke niveau natuurlijk wat kleiner. Misschien kunnen we toch wel enkele zaken doen om daar een beter project van te maken, dat voor minder overlast voor de buurt zorgt.
Mijn vraag gaat over het masterplan van Liège Airport. Op 17 november 2023 gaf de raad van bestuur van Liège Airport groen licht voor het ambitieuze masterplan voor de periode 2023-2040. Tegen 2040 wil de luchthaven het aantal vluchten per jaar verhogen tot 55.000 en, naar eigen zeggen, 20.000 tot 25.000 extra jobs creëren. Om deze plannen te realiseren voorziet de luchthaven 500 miljoen euro.
Volgens het persbericht dat deze aankondiging begeleidde, werd er bij de opmaak van het masterplan rekening gehouden met een nieuwe exploitatievergunning die het aantal vluchten beperkt en die een aantal bijkomende milieueisen oplegt.
Dit nieuws is zuur voor de inwoners van de Vlaamse gemeenten die in de buurt van de luchthaven of onder een van de aanvliegroutes wonen. De persaankondigingen doen immers uitschijnen dat de exploitatievergunning quasi in orde is, terwijl onder andere het Vlaamse Gewest nog een procedure tot nietigverklaring van de in beroep verkregen vergunning lopen heeft bij de Raad van State.
Ik heb voor u de volgende vragen, minister.
Wat is de stand van zaken van de procedure tot nietigverklaring van de in beroep verkregen vergunning bij de Raad van State?
Werkt de procedure tot nietigverklaring opschortend? Werd de vraag tot opschorting van de uitvoering van de exploitatievergunning meegenomen in de procedure bij de Raad van State?
De luchthaven wenst vaart te zetten achter de realisaties van nieuwe magazijnen. De hoop is om deze investeringen tegen 2028 afgerond te hebben. Maakt de uitbreiding van de magazijnen deel uit van de bestreden exploitatievergunning? Zult u optreden indien zou blijken dat de realisatie van deze magazijnen wordt opgestart alvorens de Raad van State een uitspraak heeft gedaan?
Minister Demir heeft het woord.
Dank u wel voor deze vragen, lieve collega Danen. Onze raadsman die hiervoor werd aangesteld, geeft ons regelmatig updates over de procedure. De memories werden reeds uitgewisseld waardoor het nu wachten is op het auditoraatsverslag. Ik hoop dat dat niet te lang zal duren, maar je kent natuurlijk het gerecht. Dat valt dus af te wachten. Wij hebben geen verzoek tot schorsing ingediend. De procedure tot nietigverklaring werkt ook niet opschortend met betrekking tot de exploitatie.
Wat uw tweede vraag betreft: de door het Vlaamse Gewest bestreden vergunning omvat zowel de vernieuwing van de milieuvergunning voor de exploitatie van de luchthaven in haar geheel met als doel het uitbreiden van de capaciteit voor cargovluchten, alsook de bouw en exploitatie van een kantoorgebouw, aanpassingswerken aan de secundaire landingsbaan en de stedenbouwkundige regularisatie van het containerpark en van het depot van een onderaannemer. De uitbreiding van de magazijnen die u vermeldt, is geen onderdeel van de vergunning waartegen er namens het Vlaamse Gewest een procedure loopt bij de Raad van State.
De heer Danen heeft het woord.
Dank u wel, minister. Wij steunen vanzelfsprekend de procedures die u hebt aangespannen. Wij denken ook dat er sprake moet zijn van goed nabuurschap en dat dat ook betekent dat je ervoor zorgt dat het andere gewest niet te veel overlast heeft van zaken die je zelf doet.
Ik heb nog een bijkomende vraag. Zijn er eigenlijk gesprekken met het andere gewest over de aanvliegroutes, over de overlast, over geluidsmetingen, over de milieuvergunning enzovoort? Dat zijn zaken die ons gewest ook impacteren, vooral de gemeentes die in de buurt van de luchthaven liggen. Zij ondervinden best wel wat overlast en met de nieuwe exploitatievergunning zal die overlast allicht erg toenemen. Mijn concrete vraag is dus: zijn er gesprekken lopende? Ik denk namelijk dat je, naast het voeren van procedures, ook perfect kunt spreken met het andere niveau. We moeten daar op een professionele manier mee omgaan, om ervoor te zorgen dat de overlast zo minimaal mogelijk wordt, want ‘blijft’ kan ik in dit geval moeilijk zeggen, er is al wat overlast.
Minister Demir heeft het woord.
Ik heb nog een aanvullend antwoord op collega Danen in verband met het advies dat verleend werd door ons departement en dat ongunstig was. Er is geen direct contact geweest tussen mijn kabinet en de bevoegde Waalse minister, maar ik wil wel een vraag stellen aan de luchthaven over meer transparantie. Ik vind wel dat dat op dit moment ontbreekt naar ons toe maar ook naar de burgers toe want mensen willen dat weten. Die vraag aangaande de vliegprocedure en de hinder van de gemeenten kunnen we inderdaad nog stellen.
De heer Danen heeft het woord.
Ik denk dat dat dossier natuurlijk niet afgerond is. Ik denk dat het interessant kan zijn dat we in de twaalf gemeenten die mee de procedures hebben ingeleid, eens gaan kijken wat de specifieke overlast is. Dan kunnen we dat monitoren en documenteren om echt aan te tonen dat het niet oké is wat daar aan het gebeuren is, zeker bij een bijkomende uitbreiding wanneer die overlast allicht groter wordt. Vandaar ook mijn oproep om de gemeentebesturen die ook betrokken zijn, mee te betrekken in de hele procedure om samen te spannen en ervoor te zorgen dat die overlast zo klein mogelijk wordt.
De vraag om uitleg is afgehandeld.