Verslag vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Vraag om uitleg over het nieuwe grote boekenevenement Boektopia
Vraag om uitleg over boekenbeurs de Boektopia in Kortrijk
Verslag
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Minister-president, twee weken geleden hebt u bekendgemaakt dat Vlaanderen opnieuw die grote boekenbeurs, Boektopia, krijgt. De afgelopen jaren hebben we hier al verschillende keren van gedachten gewisseld over die boekenbeurs.
Alle uitgevers en boekhandelaars zouden hieraan deelnemen, zo meldden de Groep Algemene Uitgevers, Boekhandels Vlaanderen, de partners van het BoekenOverleg en u als minister van Cultuur.
De eerste gaststad van deze nieuwe boekenbeurs is Kortrijk. Vorig jaar vond Boektopia ook al plaats in Kortrijk, maar nog niet met alle partners die bij de hernieuwde boekenbeurs betrokken zijn. De editie van Boektopia van vorig jaar trok 28.000 bezoekers. Ik maak even de vergelijking met de laatste Boekenbeurs in Antwerpen in 2019. Toen ging het om 123.000 bezoekers.
Minister-president, een poging om tot een gezamenlijk event te komen met alle betrokken partners van het BoekenOverleg is vorig jaar nog mislukt. Staan alle partners van het BoekenOverleg vandaag volmondig achter dit nieuwe initiatief?
U spreekt over Kortrijk als “eerste gaststad”. Dat impliceert dat er een rotatie zal zijn in de gaststeden. Is er al zicht op toekomstige gaststeden? Daarbij aansluitend: is er een methodiek vastgelegd om in de toekomst dit evenement toe te wijzen aan andere steden, en welke methodiek is dit?
Ten slotte ben ik heel benieuwd naar uw antwoord op de vragen van collega Janssens over de betrokkenheid van de VRT en van collega Meremans over hoe Boektopia mee zal aanhaken bij die Vlaamse initiatieven rond leesvaardigheid en promotie van het boek.
De heer Janssens heeft het woord.
Minister-president, de laatste Boekenbeurs in Antwerpen heeft plaatsgevonden in 2019. Sindsdien is er uiteraard de coronapandemie geweest, maar ook heel veel animo en zeer veel vragen in deze commissie naar een opvolger van dat jaarlijkse boekenevenement.
Het is goed om te vernemen dat de geschillen in de boekensector nu hopelijk ook definitief achter de rug zijn. Ik verwijs nog even naar de Staat van het Boek, die in maart plaatsvond in dit Vlaams Parlement. Ja, toen lag er nog een grote focus op de ruzie in de boekenwereld. Die lijkt nu, althans wat het organiseren van een boekenbeurs betreft, achter de rug te zijn. Laten we dan ook hopen dat dat definitief is. Ik ben tevreden dat het algemene boekenbelang nu voorrang heeft gekregen op het particuliere eigenbelang.
Ik weet niet wat de impact van uw faciliterende rol ter zake is geweest, maar u hebt ongetwijfeld meegeholpen om de plooien glad te strijken. Ik wil u daar zeker voor bedanken en feliciteren.
Boektopia, het nieuwe jaarlijks weerkerende evenement, zal net als de Boekenbeurs in de herfstvakantie plaatsvinden, weliswaar niet in Antwerpen, maar in Kortrijk Xpo. De bedoeling is dat in diezelfde periode, november en blijkbaar ook december, in het hele land uitgevers, boekhandelaars, auteurs en lezers elkaar kunnen ontmoeten. Tegelijkertijd zou er een grootschalig leesbevorderingsproject in samenwerking met Iedereen Leest en andere partners worden uitgewerkt in aanloop naar de Voorleesweek. Ook staan er allerlei auteursontmoetingen, lees- en voorleesactiviteiten op de agenda, net als een nieuwe eindejaarsactie bij de lokale boekhandel.
Minister, welk budget voorziet u voor Boektopia en alle daaraan gekoppelde evenementen? Ik heb al begrepen dat het gaat over een bedrag van 750.000 euro. Hoe wordt dat concreet besteed?
Wat moeten we verstaan onder het grootschalige leesbevorderingsproject dat in samenwerking met Iedereen Leest wordt uitgewerkt?
Hoe ziet de nieuwe aangekondigde eindejaarsactie bij de lokale boekhandel eruit? Wat is concreet de rol van de Vlaamse overheid in dezen? Waarschijnlijk is dat een financieel stimulerende rol in het kader van de boekencheque die zou worden gelanceerd? Wat mij niet duidelijk was over die boekencheque, omdat ik daarover verschillende lezingen in de pers heb gezien, is of je die krijgt bij aankoop van een ticket dan wel of je boeken moet kopen om in ruil daarvoor een boekencheque te krijgen.
In de aankondiging van deze doorstart van Boektopia mis ik wel een beetje de verwijzing naar de openbare omroep. De VRT was, zeker de laatste jaren van de Boekenbeurs, er onlosmakelijk mee verbonden. Ook na het verdwijnen ervan probeerde ze nog een aantal activiteiten op poten te zetten in Antwerpen. Vandaag is het mij echter niet duidelijk op welke manier de VRT bij Boektopia betrokken zal zijn. Kunt u ook daarover wat duiding geven?
De heer Meremans heeft het woord.
Ik heb gisteren vernomen dat jonge mensen soms afhaken voor nieuws, omdat het meestal slecht nieuws is. Welaan, wij brengen dus ook wel goed nieuws. Het zal zeker en vast leuk zijn om dat gehoord te hebben, namelijk dat de boekenbeurs opnieuw kan plaatsvindern.
Het is een goede zaak dat de neuzen weer in dezelfde richting staan. Dat is vooral gebeurd door werk achter de schermen. Er is ook altijd wel gezegd dat ondersteuning vanuit Vlaanderen mogelijk is op voorwaarde dat de hele sector betrokken is. Aan deze voorwaarde is voldaan. Tegelijkertijd zagen we dat er in de nasleep van de teloorgang van de Boekenbeurs her en der toch wat initiatieven ontstonden, wat op zich geen slechte zaak is. We hebben daarbij ook begrepen dat Boektopia niet alleen het evenement in Kortrijk zou betreffen, maar dat er ook werk wordt gemaakt, zoals al gezegd door de collega’s, van een heus boekenfeest in heel Vlaanderen.
Mijn vragen zijn de volgende.
Op welke wijze zal Vlaanderen Boektopia ondersteunen? Is er al zicht op hoe die ondersteuning de volgende jaren zal verlopen?
Welke initiatieven zullen er in Vlaanderen naast Boektopia plaatsvinden?
Op welke wijze zal Boektopia inhaken op andere Vlaamse initiatieven die inzetten op leesvaardigheid en de promotie van het boek, zoals het Leesoffensief of activiteiten van Literatuur Vlaanderen?
Minister-president Jambon heeft het woord.
Dank u wel, collega’s, voor de belangstelling voor de boekenbeurs.
Wat betreft de vraag van de heer Van de Wauwer, of alle partners van het BoekenOverleg er volmondig achter staan, kan ik zeggen dat uitgevers, boekhandelaars en alle partners verenigd in het BoekenOverleg zich eensgezind achter dit grote evenement zetten, om het boek in de kijker te zetten en het lezen te promoten. De boekensector maakt zich zo inderdaad als geheel sterk voor een jaarlijks terugkerende gebeurtenis die uitgevers, boekhandelaren, auteurs en lezers samenbrengt. Ja, men trekt hier aan één zeel.
Wat de gaststad betreft, wil ik benadrukken dat Boektopia een boekenfeest is dat over heel Vlaanderen uitwaaiert. Natuurlijk vindt de beurs plaats in Kortrijk, de plek waar honderden auteurs tijdens de herfstvakantie zullen zorgen voor de hoogmis van het Nederlandstalige boek en waar boekhandelaars en uitgevers zullen zorgen voor de grootste boekhandel van Vlaanderen. Maar er zullen ook vele andere activiteiten zijn, gespreid over Vlaanderen, allemaal activiteiten onder dezelfde Boektopiakoepel.
Mijn oproep is om de organisatoren de kans te geven om al deze activiteiten eerst tot een succes te maken, voor er keuzes gemaakt worden over het vervolg. Vanzelfsprekend zal het hele traject geëvalueerd worden om onderbouwd te kunnen afwegen wat de beste opties zijn voor volgende edities. We hebben in elk geval in Vlaanderen veel mooie steden met een geschikte infrastructuur om een boekenfeest zoals Boektopia te ontvangen. Maar we moeten daar ook niet flauw over doen. Ik wil daarover ook open zijn. De uitgeverssector die vorig jaar in Kortrijk Boektopia organiseerde, ging een langetermijnengagement aan voor de infrastructuur. Dat is eigenlijk de reden waarom we ten minste dit jaar zeker en vast nog in Kortrijk zijn. Maar dat zal in de evaluatie van deze boekenbeurs mee opgenomen worden, de locatie. Ik zou dus zeggen: wie zal leven, zal zien.
Dan was er een vraag van de heer Janssens en de heer Meremans over de budgetinvulling. Inderdaad, mijnheer Janssens, hiervoor zal jaarlijks 750.000 euro aan middelen worden voorzien via Literatuur Vlaanderen. Van dit bedrag is 350.000 euro bestemd voor de steun aan de generieke boekencampagne die wordt gecoördineerd en uitgevoerd door Boekhandels Vlaanderen. Deze campagne zal op de beurs in Kortrijk gelanceerd worden. Wie daar een boek koopt, ontvangt een boekencheque ter waarde van 10 euro. Deze cheques zullen niet op de beurs kunnen worden aangewend, maar wel in de circa 180 deelnemende boekhandels in heel Vlaanderen, en dat tot 6 januari 2024. Dat is ook met de bedoeling om de mensen nog naar de boekhandel te krijgen.
Daarnaast wordt er 400.000 euro voorzien voor flankerend beleid tijdens Boektopia, dit zowel op de beurs in Kortrijk als bij de activiteiten over heel Vlaanderen. Dat omvat onder meer het uitwerken van publieksgerichte acties inzake leesbevordering zoals auteurslezingen, voorleessessies, lespakketten en ga zo maar door, en belevingsactiviteiten rond boeken en auteurs. Dan heb ik het over auteurspodia, signeersessies, een podcaststudio, audiobeleving, jongerenparcours enzovoort – niet allemaal op de beurs, dat kan ook in de boekhandels – met onder andere diversiteit en inclusie als aandachtspunt.
Zoals ik steeds heb gezegd, is het belangrijk dat het initiatief voor een groot boekenevenement vanuit de sector zelf komt. Dat is met Boektopia duidelijk het geval. Belangrijk hierbij is ook dat de boekensector zelf stevig investeert in het hele traject. Het budget is dus veel groter dan 750.000 euro, maar die 750.000 euro is wat vanuit Vlaanderen komt. Ik denk dat we dus over een heel mooie samenwerking kunnen spreken.
Dan, mijnheer Janssens en mijnheer Meremans, wat betreft de evenementen in de rest van Vlaanderen en niet alleen Kortrijk: zien lezen, doet lezen. Een auteursontmoeting of een literaire belevingsactiviteit zorgt voor interesse, inspireert en zet aan tot ontdekken. Voorlezen doet lezen. Hoe meer we daar nog op kunnen inzetten, hoe meer kinderen we bijvoorbeeld in het leesbad trekken.
Boektopia wil dan ook een spoor trekken door Vlaanderen en brede aandacht voor het boek en het lezen genereren. Een grootschalig leesbevorderingsproject en -traject in samenwerking met Iedereen Leest, de bibliotheken, CANON Cultuurcel, Literatuur Vlaanderen, de boekhandels en de uitgevers in aanloop naar de Voorleesweek – en die is van 18 tot 26 november 2023 – zal worden uitgewerkt. Er wordt door de sector ingezet op de versterking van de campagne van de Voorleesweek, die al jarenlang in heel Vlaanderen haar nut bewijst. Door de gezamenlijke inzet van alle partners wordt de Voorleesweek het hoogtepunt van een traject dat al weken eerder begint te groeien. Auteurs en illustratoren gaan massaal als voorleesbuddy’s – het thema van de Voorleesweek – naar boekhandels en bibliotheken, waar lezers kunnen thuis- en samenkomen. Al wie een hart heeft voor boeken en zelf graag voorleest, zal zich als voorleesbuddy kunnen aanmelden. Ook scholen en kinderopvang zullen worden opgeroepen om massaal in te zetten op voorleesbuddy’s. Dat initiatief speelt uitdrukkelijk in op acties uit het Leesoffensief.
In die zin draagt Boektopia bij aan de betrokkenheid van iedereen: leerkracht, bibmedewerkers, kinderopvang, ouders, grootouders bij het lezen of het voorlezen en het boek. Boektopia is een najaarsbaken om het belang en plezier van lezen extra in de kijker te zetten, zoals in het voorjaar – op 23 april, Wereldboekendag – de jaarlijkse Vlaanderenleestdag werd geïntroduceerd, in het kader van het Leesoffensief.
Uiteraard zullen alle boek- en leesactiviteiten in heel Vlaanderen in een latere fase worden gebundeld, zodat iedereen een goed overzicht heeft van wat er precies waar zal worden georganiseerd.
Wat de rol van de VRT betreft: tussen de VRT en het BoekenOverleg is er voortdurend overleg. Ook in het kader van Boektopia is er een eerste gesprek geweest tussen de VRT en de initiatiefnemers, zijnde de uitgevers en de boekhandels. Naar ik heb begrepen, is er veel enthousiasme bij alle partijen om ook dit najaar samen te werken. De VRT zet zelf heel erg in op aandacht voor lezen en het boek. Het hoeft dus niet te verwonderen dat dit enthousiasme wellicht zal uitmonden in een interessante samenwerking.
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Dank u wel voor uw uitvoerig antwoord, minister. Ik ben heel tevreden om te horen dat alle betrokken actoren van het BoekenOverleg zich hier volmondig achter scharen en willen samenwerken aan een sterke boekenbeurs. Ik vroeg ernaar omdat de pogingen daar anderhalf jaar mislukt waren. Ik wil u dan ook bedanken voor de rol die u hebt opgenomen om de verschillende partners mee samen te brengen.
Wat Kortrijk als eerste gaststad betreft, hoop ik uiteraard ook dat deze editie een succesvolle editie zal zijn en dat er dan een evaluatie zal worden gevoerd. Ik zou een mopje kunnen maken over de geografische bereikbaarheid van Antwerpen als centrum van de wereld, maar ik ga het hier laten. U geeft aan dat de uitgevers vorig jaar een langetermijnengagement zijn aangegaan met Kortrijk, dat minstens ook nog geldt voor dit jaar. Kunt u toelichting geven over hoelang dat langetermijnengagement loopt? Zijn daar ook al afspraken gemaakt over een x-aantal komende jaren, alhoewel die evaluatie volledig open kan gebeuren? Want ‘minstens dit jaar’ laat ook wel uitschijnen dat het mogelijk ook langer kan zijn.
De heer Janssens heeft het woord.
Minister-president, ik vind het een meerwaarde dat er een centraal evenement is gekoppeld aan gedecentraliseerde boekhandelsevenementen – enfin: evenementen in boekhandels, culturele centra en bibliotheken en dergelijke meer. Het grote evenement kan daarbij de locomotief zijn, die ook voor voldoende media-aandacht zorgt voor het belang van het boek en het lezen.
Maar daarmee hebben we meteen ook gezegd dat Kortrijk in mijn ogen niet de geschikte locatie is – met alle sympathie voor de West-Vlamingen. Als men alle Vlamingen maximaal de kans wil geven om naar zo’n grote boekenbeurs te gaan, en als we ook het potentiële bezoekersaantal willen maximaliseren, dan moet men kiezen voor een centrale locatie. Ik hoop dat we na de contractuele verplichtingen die er nog waren, toch al kunnen uitkijken naar een meer geschikte centrale locatie.
Wat de boekencampagne betreft: daar wordt 350.000 euro voor uitgetrokken. Boekhandels Vlaanderen zal daar ook een belangrijke rol in spelen en onder andere weer een boekencheque uitgeven. Boekhandels Vlaanderen heeft al een aantal van die acties op poten gezet, waarbij telkens boekencheques van 10 euro worden weggegeven. Men moet daar weinig inspanningen voor doen: gewoon aanmelden met een e-mailadres, een vraagje beantwoorden en dan krijgt men een cheque van 10 euro. Eind vorig jaar is er al zo’n actie geweest. Als zijsprongetje zou ik willen vragen of die diverse acties die Boekhandels Vlaanderen al op poten heeft gezet om die cheques te verspreiden, een succes zijn? Worden die veel aangevraagd en uiteindelijk ook veel ingewisseld in de boekhandel?
Tot slot: we hebben het al gehad over het economische en het propagandistische belang, maar er is ook zoiets als het maatschappelijke belang van het boek, en dan wil ik verwijzen naar leesbevorderingsprojecten voor kinderen en jongeren. We hebben hier eerder al debatten gehad over de onderzoeken naar leesvaardigheid, die een slechte teneur weergeven. Ik zou willen vragen hoe er nog extra ingezet wordt op kinderen en jongeren, ook in het kader van Boektopia, specifiek dan rond de leesvaardigheid van de jongste Vlamingen.
De heer Meremans heeft het woord.
Ik heb nog even kort een reactie. Als het goed is, is het goed. Je kunt natuurlijk altijd over iets zeuren. Bij mijn weten heeft Kortrijk een redelijk station, is Kortrijk ook geen dorp dat ergens ligt waar je enkel nog met een belbus kunt geraken. Volgens mij houdt het dus geen steek om te zeggen dat het niet centraal ligt omdat het niet in Gent of een andere stad plaatsvindt. Langs de andere kant vind ik het goed dat het eens plaatsvindt in een andere stad. Het biedt ook nieuwe mogelijkheden. Dus nu zeggen dat het niet in Antwerpen ligt en dus te ver ligt, vind ik een beetje flauw, zeker als mensen blijkbaar toch voor de kust zoveel uren op een trein willen zitten. Ik ben dus ook wel tevreden.
Ik ben ook tevreden dat het overal wordt uitgerold. Het is enorm belangrijk dat bibliotheken, bibliotheekverenigingen, organisaties ook samen aan de kar trekken. Ik denk dat dat belangrijk is, dat dat ook een stimulans kan zijn. We moeten het zeggen zoals het is: dat Leesoffensief draait. Het duurt natuurlijk een tijd voor je dat keert. We hebben dat gezien in andere landen. Maar ik denk ook dat, als we dat positief tegemoet gaan, we ook die acties kunnen uitrollen. Met de steun van de openbare omroep denk ik dat we ook naar een heus boekenfeest kunnen gaan.
Ik ben alleszins blij, en ik wens ook de minister te feliciteren voor het werk in de luwte om ervoor te zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Je weet dat het niet altijd gemakkelijk is, maar daarvoor toch onze oprechte dank.
Mevrouw Segers heeft het woord.
Ik wil gewoon heel kort het pleidooi van zowat alle collega’s ondersteunen. Ik wil eerst feliciteren omdat er überhaupt dit jaar weer een boekenfestival is. Het lijkt me wel dat Kortrijk lijkt zeker heel goed zal zijn, maar dat is natuurlijk een minder centraal gelegen plek van ons land.
Bij vorige besprekingen, minister-president, hebt u ook aangegeven dat u er alles aan doet om naar de oorspronkelijke locatie in Antwerpen terug te keren. U hebt zich daar nu niet over uitgesproken. Hoever staat het daarmee, en hoe realistisch schat u die kansen in?
Toen het bericht naar buiten kwam, heb ik meteen ook getweet dat ik blij was dat het initiatief werd heropgepikt, dat het jammer en een gemiste kans was voor stad Antwerpen om in de aanloop van wat zich toch al een aantal jaar aandiende, hier een doorstart in die stad te hebben.
Dat doet geen afbreuk aan wat u zegt, mijnheer Meremans, want Kortrijk is absoluut bereikbaar, maar in de hoofden van veel mensen was de Boekenbeurs een plek in Antwerpen waar men van heinde en verre naartoe ging, en zelfs plande om ernaartoe te gaan, om er een uitje van te maken, et cetera.
Als Antwerpenaar kan ik dat dus niet anders zien dan als jammer dat het daar op die manier is gelopen. Ik hoop dat men daar in de gemeenteraad van Antwerpen ook de nodige lessen uit trekt, maar dat leidt ons te ver van de vragen hier.
Wat voor mij de vraag is waar ik nog mee blijf zitten, is die over het proces voor de toekomst. Hoe gaat het aangepakt worden om in de toekomst te kijken hoe we dit verder kunnen uitbouwen? Het is goed dat er een decentraal plan achter zit. Maar wat moet er dan specifiek met die steden gebeuren? Misschien kan er een netwerk van steden komen, misschien iets roterend? Ik weet niet of u daar wat meer inzicht in kan geven.
Minister-president Jambon heeft het woord.
Misschien zal ik eerst de vraag van de heer Janssens beantwoorden over de cheques die de boekenhandel al zal verspreiden. Daar komt een formele evaluatie van in september, maar de feedback die ik daarover krijg, is dat dat heel positief is, dat er heel veel van die cheques wel gebruikt worden. Maar een formele evaluatie maken de boekhandels zelf ook in september.
Dan vraagt u of er nog meer omkadering is. Ik denk dat ik een hele reeks van activiteiten heb gegeven die zich spreiden. Daar zullen er misschien nog wel bij komen. Ik heb daar op dit moment geen zicht op, maar ik moet misschien zeggen dat de boekenverkoop van Nederlandstalige boeken weer in stijgende lijn zit in de boekhandels in Vlaanderen, dus dat is toch een gunstige tendens.
Dan wat de locatie betreft: Kortrijk heeft een expohal en er vinden veel beurzen in Kortrijk plaats. Er zijn heel veel beurzen bij die veel volk trekken. Om te zeggen dat, als je in Kortrijk zit, je per definitie niet veel volk trekt, houdt dus geen steek.
Het is ook zo dat ik heb gesproken met mensen van de expohallen in Kortrijk, en die willen zelf hun marketingmachine ook mee achter dit project zetten. Dat was vorig jaar niet het geval, daar was het volledig de organisator – de boekenuitgevers – die de promotie daarvoor deden. Nu gaat de expohal in Kortrijk daar ook mee de promotie doen.
Ik heb daarstraks in mijn antwoord gezegd dat ik ook meer neig naar een centrale plaats, maar er zijn financiële engagementen die door de boekenhandels of de uitgevers genomen waren ten aanzien van Kortrijk. Dat is een contract tussen hen en de expohallen, dus ik kan daar, denk ik, hier niet te veel over zeggen. We hebben gekeken om dat, bij wijze van spreken, af te kopen, maar dan vonden we het beter dat dat budget naar boekbevordering ging dan naar de expohal, om dat af te kopen.
Hoe zal het nu verder in zijn werk gaan? Het engagement ten aanzien van Kortrijk loopt nog een tijdje. Zoals ik daarnet heb gezegd, zullen we de kosten-batenanalyse maken en evalueren of veranderen van locatie en de kostprijs om daar weg te gaan, verantwoord zijn. Op een bepaald moment kun je schakelen. Op dit moment zijn het enkel pistes. We moeten nu eerst die boekenbeurs laten plaatsvinden en dan evalueren in welke mate de locatie daarin een belangrijk element is. Je zou op een bepaald moment kunnen beslissen om de jeugdboekenbeurs en de volwassenenboekenbeurs op een verschillende locatie te laten plaatsvinden. Er zijn nog heel veel pistes. De prijs om het evenement weg te halen uit Kortrijk, was op dit moment naar mijn aanvoelen te hoog. Dat geld kunnen we beter op een andere manier besteden.
Mijn intuïtie is dat we in de toekomst naar een meer centraal gelegen plaats moeten gaan, maar ik ben heel blij dat het nu als één feest van het boek, met alle spelers samen, kan plaatsvinden. Laten we allemaal samen inspanningen doen om dit jaar zoveel mogelijk volk naar Kortrijk te krijgen. Nadien zullen we dat dan evalueren.
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Ik sluit positief af. Ik ben heel tevreden dat het event doorgaat. Ook ben ik tevreden met alle kansen die het geeft aan boekhandelaars en uitgevers en dat heel brede doelgroepen hiermee worden bereikt. Het is positief dat er enerzijds een centraal gegeven is en dat er anderzijds verschillende activiteiten zijn over heel Vlaanderen.
Ik zal de evaluatie van de locatie afwachten. Het is alleszins goed dat Kortrijk nu alle kansen krijgt om er een geslaagd event van te maken. Ik hoop ook dat dat lukt. In de evaluatie zullen we moeten kijken naar het aantal deelnemers. Vorig jaar waren er 28.000 bezoekers, tegenover 123.000 bij de laatste editie in Antwerpen. Dat is een belangrijke factor die moet worden meegenomen in de kosten-batenanalyse die zal worden gemaakt, om te beoordelen of Kortrijk al dan niet de beste plaats is dan wel of we eerder naar een meer centrale locatie, zoals bijvoorbeeld Antwerpen, moeten terugkeren.
De heer Janssens heeft het woord.
Minister-president, vorig jaar heb ik de verplaatsing van Genk naar Kortrijk gemaakt, en ik zal dat dit jaar bij leven en welzijn opnieuw doen. Maar geef toe: je moet al een toegewijde boekenliefhebber zijn om vier of vijf uur in de auto te zitten. Voor wie denkt dat het openbaar vervoer het walhalla is: vanuit Genk naar Kortrijk is dat drie uur heen en drie uur terug. Dat is toch een behoorlijke tijd om naar een beurs te gaan. Ik hoop dat er snel naar een betere, meer geschikte en centralere locatie wordt gegaan.
De Boekenbeurs in Antwerpen had toch een minpuntje: in mijn ogen was het toch iets te veel een doorgeefluik van uitgever naar lezer, waarbij de boekhandel zelf te weinig betrokken was. Ik heb begrepen dat bij Boektopia de zelfstandige boekhandels wel een meer centrale locatie zullen krijgen bij het evenement. Ik had het zojuist misschien moeten vragen, maar u mag voor het verslag ja knikken of nee schudden. Zijn het nu opnieuw de uitgevers die de verkoper zijn of zullen de lezers hun boeken kopen bij de zelfstandige boekhandels? (Opmerkingen van minister-president Jan Jambon)
Het antwoord is: de beide. We nemen het op in het verslag.
De heer Meremans heeft het woord.
Ook ik wil positief afsluiten. We kijken er allemaal naar uit. Als ondervoorzitter van de commissie wil ik zeggen dat we uiteraard rekenen op een uitnodiging.
Waarvan akte. Ik hoop gewoon dat heel veel mensen er spontaan naartoe gaan.
De vragen om uitleg zijn afgehandeld.