Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme
Vraag om uitleg over het Flanders Travel Forum
Verslag
De heer Slagmulder heeft het woord.
Minister, het Flanders Travel Forum op 27 september vond voor het eerst sinds 2016 nog eens plaats, en dat in het nieuwe beursgebouw in Brugge. Het forum is een b2b-forum (business-to-business) waarbij 135 internationale inkopers uit verschillende landen gekoppeld werden aan 75 Vlaamse aanbieders. Zowel toeristische diensten van verschillende Vlaamse steden als hotels, attracties en excursies werden aan de mix van internationale reisorganisatoren gekoppeld door Toerisme Vlaanderen.
De heropleving van het toerisme na de coronapandemie is het ideale moment om hier opnieuw op in te zetten. Er werd vanuit Vlaanderen op toeristen gemikt in vijf domeinen: wielertoerisme, erfgoed, culinaire beleving, oorlogstoerisme en natuur.
Daarom de volgende vragen, minister.
Kunt u schetsen wat het Flanders Travel Forum concreet opgeleverd heeft?
Het was duidelijk dat er gefocust werd op vijf domeinen. Welke domeinen waren het meest succesvol? Was er een bepaalde interesse voor één bepaald domein of was er een gelijke verdeling?
Zal dit forum volgend jaar opnieuw plaatsvinden, of wanneer? Waar zal eventueel dan de focus op gelegd worden? Of zal het huidige format behouden worden?
Zijn er dankzij dit forum andere inzichten gegroeid? Zullen er bepaalde domeinen meer bespeeld worden of niet? Zullen er zaken anders aangepakt worden?
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Minister, ik heb een heel gelijkaardige vraag wat betreft het Flanders Travel Forum. Ik zal niet alles herhalen, want het is al goed geschetst door collega Slagmulder. Maar het is heel belangrijk dat we die band aanhalen met internationale reisorganisaties, zowel Europees als niet-Europees, en dat we onze verhaallijnen – de culinaire verhaallijn, het fietsen, de natuur, het erfgoed, ook het herdenkingstoerisme – uitspelen op dergelijke evenementen. We moeten ons programma en onze bestemming goed laten promoten door die internationale reisorganisaties.
De vorige spreker verwees er al naar: we zitten nu met het toerisme opnieuw in de lift, en gelukkig maar. We zitten natuurlijk nog niet helemaal op het niveau waar we vroeger zaten, maar we zien toch al een opmerkelijke stijging. Dat geeft ons allemaal hoop voor de toekomst. Voor de buitenlandse bezoeken liggen we wel nog sterk onder de vorige cijfers. We zien wel een sterke toename vanuit de buurlanden. U hebt daar ook op ingezet. Dat is een goede zaak.
Ik heb enkele vragen voor u.
Hoe verloopt de evaluatie van het forum an sich, natuurlijk? Welke Vlaamse aanbieders waren enerzijds aanwezig en wat is de herkomst van de internationale reisorganisaties anderzijds? Kunt u wat duiden vanuit welke regio’s, landen of continenten zij kwamen?
Zal vanuit Toerisme Vlaanderen nu volop worden ingezet op het toerisme, zowel Europees als van buiten Europa?
Welke concrete initiatieven staan hiervoor nog gepland?
Minister Demir heeft het woord.
Ik kan jullie meegeven dat er finaal 128 buitenlandse inkopers naar Vlaanderen zijn gekomen voor het Flanders Travel Forum. Van 23 tot 28 september werden ze ondergedompeld in de beste dingen die we hier in Vlaanderen hebben op het vlak van erfgoed, gastronomie, fietsen en natuur. Samen met publieke en private partners organiseerden we voor de inkopers 13 thematische tours, waarvan op maandag 26 september 5 in en rond Brugge.
Onze buitenlandse gasten waren afkomstig uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk, Nederland, Australië, Zuid-Korea, Canada, Scandinavië en Israël.
Langs Vlaamse kant waren er 76 deelnemers. Logiesverstrekkers en attracties vormden de grote meerderheid. Daarnaast waren er ook diensten voor toerisme, musea, vervoersbedrijven, restaurants enzovoort.
Op dinsdag 27 september brachten we deze buitenlandse inkopers in contact met de Vlaamse aanbieders. In het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum (BMCC) in Brugge konden ze nader met elkaar kennismaken en zakelijke opportuniteiten verkennen. De eerste reacties van zowel onze buitenlandse gasten als van de Vlaamse aanbieders en gaststad Brugge waren redelijk positief. Onze buitenlandse gasten waren vooral heel content over de kwaliteit van de aangeboden tours, de vele vernieuwende elementen in ons aanbod, evenals de kwaliteit van de zakelijke contacten. Allen toonden zich ook tevreden over de mogelijkheid om elkaar opnieuw persoonlijk te kunnen ontmoeten. Zoals jullie weten was dat lang niet het geval met corona.
We zijn ook een bevraging aan het doen om te kijken of deze positieve eerste reacties bevestigd kunnen worden. Maar ik denk dat het Flanders Travel Forum goed bevonden werd. Uiteraard moeten we die bevraging ook nog afwachten, gezien de ruime aanwezigheid van die buitenlandse inkopers, ondanks de oorlog in Oekraïne. Ook onze toeristische troeven en onze toeristische actoren werden ruim onder de aandacht gebracht.
Het Flanders Travel Forum focuste inderdaad op verschillende thema’s, zoals erfgoed en natuur. Ik wil wachten op de bevraging die momenteel bij de deelnemers loopt alvorens te antwoorden op de vraag hoe we verder gaan met dit format. Als we moeten bijsturen, dan zullen we dat uiteraard doen.
Nu, de voorbije jaren hebben we ook ingezet op een imagocampagne. Nu er minder reisbeperkingen zijn – en ik hoop dat de oorlog in Oekraïne geen roet in het eten gooit –, wordt er opnieuw volop ingezet op conversie, om bezoekers ook daadwerkelijk over te halen om Vlaanderen te bezoeken. Hiertoe zet Toerisme Vlaanderen ook een breed gamma aan instrumenten in: pers, zakenreizen, partnerships, workshops, events, multimarkets, lokale en globale campagnes richting internationale bezoekers. Dit telkens in functie van de eigenheid van het land van herkomst.
De heer Slagmulder heeft het woord.
Minister, bedankt voor uw antwoord. Het is zeker goed dat het toerisme zich na de moeilijke coronacrisis lijkt te herstellen, maar er is nog een hele weg af te leggen. Ik las in een bepaalde krant dat vooral de Aziatische toeristen nog steeds wegblijven. Het buitenlandkantoor in China werd gesloten naar aanleiding van de reorganisatie van de buitenlandse werking van Toerisme Vlaanderen, dat zich vooral focust op de Europese en Amerikaanse markt. De Aziatische markt zou worden aangestuurd vanuit een ‘Aziëdesk’ in Brussel. Gaat u die lijn voorlopig zo aanhouden of komt er toch ergens een wijziging of bijsturing?
Kunt u ook inschatten wat de stijgende energiekosten teweegbrengen voor de toeristische sector? Heeft dit invloed op het toerisme in Vlaanderen, op buitenlandse toeristen? Ik veronderstel van wel. Merkt u enige terughoudendheid? Waren er opmerkelijke prijsstijgingen bij de aanbieders op het forum in Brugge?
Staan er het komende halfjaar nog plannen op de agenda voor overleg met de ministers van Toerisme in het buitenland? Zo ja, kunt u al zeggen over welke landen het gaat en waar de focus op zal liggen tijdens die gesprekken?
In uw antwoord op een eerdere vraag om uitleg zei u dat Vlaanderen representatiekantoren heeft voor de Scandinavische landen en Rusland. Kunt u schetsen hoe dat momenteel zit voor Rusland. Is dat nog actief?
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Ik ben blij dat dit op het eerste gezicht positief wordt geëvalueerd. Ik hoop dat dit ook in de toekomst kan blijven bestaan. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten van de bevraging. Ik ben ook blij te horen dat er bijsturing mogelijk is, als dat nodig zou blijken.
Het is al aangehaald: het toerisme zit opnieuw wat in de lift, maar we hebben ook die energieprijzen en de stijgende voedselprijzen. Ik veronderstel dat er op dat forum ook over die bezorgdheden gesproken is. Ik wilde even horen welke feedback u krijgt over de evolutie, over de bezorgdheden die aan bod komen en over eventuele suggesties om daaraan tegemoet te komen.
In mijn omgeving zie ik anderzijds ook wel dat mensen echt wel zin hebben om te blijven reizen en dan is Vlaanderen wel iets wat we serieus in de verf moeten zetten, zeker ook omdat de verplaatsingskost voor onze buurlanden heel klein is. Ik zie ook wel dat onze buren heel graag naar Vlaanderen komen. Ik had vorige week nog een delegatie van burgemeesters en wethouders uit Nederland over de vloer, georganiseerd door Toerisme Vlaanderen. Dat is heel goed meegevallen. Die mensen hebben hun ogen opengetrokken, bij Ieper, bij Brugge, bij Vlaanderen, bij de schoonheid. Ik denk dat we daar zeker op moeten blijven inzetten, want volgens mij zit er in Nederland nog veel groeipotentieel.
Minister Demir heeft het woord.
Ik wil eerst antwoorden op de vragen over de Aziatische markt. Ondanks de inspanningen die we leverden op de Aziatische markt, vooral in China, hebben we gezien dat die markt niet groeide zoals we hadden gehoopt. We zijn binnen Toerisme een efficiëntieoefening aan het doen. Heel wat toeristische ambassadeurs, Vlaamse vertegenwoordigers, vallen onder Toerisme Vlaanderen. We hebben gezegd dat we ons zouden concentreren op de landen waar we kunnen groeien. Voor Azië werken we met een Aziëdesk. Persoonlijk denk ik dat de Vlaamse vertegenwoordigers, die onder Buitenlands Beleid of onder Flanders Investment & Trade (FIT) vallen, wat meer het toerisme moeten opnemen. Anders doe je alles dubbel. Daarover heb ik al verschillende keren van gedachten gewisseld met minister-president Jambon. Nu is het meer ieder in zijn eigen hokje, terwijl de toeristische sector een economische markt is. Ik heb ook gevraagd dat de Vlaamse vertegenwoordigers, die overal in de wereld zitten, het toeristische luik meepakken.
Wat de Russische markt betreft, lijkt het me logisch dat die is stopgezet. Daar investeren we niet meer in. Zij moeten, wat mij betreft, ook niet naar hier komen.
Er is uiteraard veel bezorgdheid over de impact van de energieprijzen, ook bij de uitbaters. Het grootste knelpunt zit in de boekingen die al gebeurd zijn en waarbij de uitbaters de stijging van de kosten niet kunnen doorrekenen.
Het is nog even afwachten wat de impact zal zijn op de boekingen voor de eindejaarperiode. De energieprijzen, dat geldt niet alleen voor deze sector. Dat geldt voor iedereen, ook voor horeca-uitbaters. Ik veronderstel, op basis van de uitspraken die ik hoor en lees, dat dit helaas nog even zo zal zijn.
Op het Flanders Travel Forum kwam dat aspect minder aan bod. Wij bieden de aanbieders in eerste instantie een forum aan om in contact te komen met internationale partners. De prijzen worden in een onderlinge discussie afgesproken. Uiteraard houdt de sector de stijgende kosten heel nauw in de gaten. In andere landen werd dat al vorig jaar doorgerekend. Wie vorig jaar in de paasvakantie op reis was in het buitenland, zal al hebben gemerkt dat de energiekost werd doorgerekend. Onze sector is zich daarover aan het beraden.
De heer Slagmulder heeft het woord.
Minister, dank u voor uw antwoord. Wat die energiekosten betreft, vraag ik u gewoon om dat van nabij mee op te volgen. Ik ben benieuwd naar de verdere stappen die u nog zult ondernemen voor onze toeristische sector.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
De actoren samenbrengen, zoals Toerisme Vlaanderen nu doet, is echt wel een succesformule. We kunnen daar verder op inzetten. De gekozen verhaallijnen blijken aan te slaan bij onze buurlanden.
Wanneer zullen de resultaten van de bevraging bekend zijn? Ik kan daar wel nog een schriftelijke vraag over stellen eens dat afgerond is. Dan kunnen we dat samen evalueren.
De vragen om uitleg zijn afgehandeld.