Verslag vergadering Commissie voor Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid
Verslag
Mevrouw Coudyser heeft het woord.
Minister, het Vlaams Aquacultuurplatform is officieel sedert 2012 betrokken bij de beleidsvoorbereiding door het opstarten en aanduiden van een strategische stuurgroep van vertegenwoordigers van de betrokken organisaties. Die strategische werkgroep is een groep van deskundigen uit zowel de overheid als de onderzoekswereld en het bedrijfsleven. Ze heeft de opdracht een toekomstvisie uit te werken voor de aquacultuur in Vlaanderen. Dat heeft ze gedaan. Die visienota was er in 2013, dacht ik. Ik heb daar al eens vragen over gesteld. U gaf aan dat de nota vier belangrijke doelstellingen heeft en eigenlijk nog altijd actueel is. De vraag daarbij is natuurlijk of de acties die aan de visienota zijn gekoppeld, ook niet eens moeten worden geëvalueerd, en indien nodig bijgestuurd.
De tweede opdracht van de stuurgroep was sturing geven aan het wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek, en impulsen geven aan de ontwikkeling zelf van commerciële aquacultuur. De stuurgroep geeft bijvoorbeeld ook aan naar welk soort initiatieven de subsidies bij voorkeur gaan.
Er bereiken mij signalen dat die Strategische Stuurgroep Aquacultuur niet altijd even performant functioneert. Onder meer haalt men aan dat de structuur nogal rigide is, zodat de stuurgroep onvoldoende zou kunnen inspelen op de snelle groei en evolutie die de aquacultuursector doormaakt. Ik geef maar mee wat ik aanvoel in de sector. Er is mij ook gewezen op de nood aan een evaluatie en herziening van de procedures via dewelke de stuurgroep advies formuleert bij de toekenning van subsidies aan concrete aquacultuurprojectvoorstellen. Men spreekt van een gebrek aan een goede motivatie voor het gunstig of ongunstig evalueren van projecten. Het is nu ook zo dat projecten die voor een of meerdere criteria slecht scoren, niet bij voorbaat van steun zijn uitgesloten.
Minister, ik wilde dit hier dus toch even aankaarten en u enkele vragen stellen. De rol en samenstelling van de Strategische Stuurgroep Aquacultuur wordt beschreven in het reglement van interne orde van het Vlaams Aquacultuurplatform. Ik heb dat nergens gevonden. Het is niet openbaar. Ik had dat graag ook eens zelf gelezen. Is het mogelijk om dat ter beschikking te stellen?
Hoe wordt de stuurgroep nu samengesteld? Bent u van mening dat die samenstelling nog steeds representatief is voor de Vlaamse aquacultuur anno 2022? Het is nu immers al tien jaar later.
Nogmaals, ik geef mee wat ik hoor van de sector, namelijk dat er in het reglement geen voorschriften vervat zijn over de duur van de mandaten. Zodra je het mandaat hebt, kan dat voor heel lange tijd zijn. Is die stuurgroep flexibel genoeg om in te spelen op de actuele noden van deze sector die in verandering is? En is het misschien te overwegen om de mandaten voor dat Vlaams Aquacultuurplatform en de Strategische Stuurgroep Aquacultuur periodiek te hernieuwen? Of dat dan om de vier, vijf of zes jaar is, maakt mij niet uit. Maar er moeten op regelmatige basis mogelijkheden zijn om nieuwe mensen met nieuwe visies en inzichten daarin te betrekken.
De visietekst is actueel genoeg, maar kan de effectieve werking van de stuurgroep worden geëvalueerd? Na die evaluatie kunnen we zien of dat effectief of helemaal niet moet worden bijgestuurd, wat de positieve elementen zijn en wat de elementen zijn waaraan eventueel meer aandacht kan worden besteed.
Hoe verhouden de adviezen van de niet-decretaal verankerde stuurgroep zich tot de adviezen die worden gegeven door een decretaal verankerde adviesraad zoals de Strategische Adviesraad voor Landbouw en Visserij (SALV)? Als de decretaal verankerde SALV een advies geeft, dan heeft dat een bepaalde basis. Als de stuurgroep een tegenstrijdig advies geeft, hoe moet daar dan mee worden omgegaan? Moeten we ze niet eerder beide decretaal verankeren, zodat ze op gelijke basis staan en ze dan als twee gelijke elementen compromissen kunnen maken en in overleg kunnen gaan als er tegenstrijdige belangen zouden zijn? Of moeten we ervoor zorgen dat er in de SALV die decretaal verankerd is, een groter evenwicht bestaat tussen enerzijds landbouw en visserij en anderzijds aquacultuur als derde partner?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega Coudyser, uw vragen zijn iedere keer langer dan mijn antwoorden.
De Strategische Stuurgroep Aquacultuur maakt deel uit van het Vlaams Aquacultuurplatform. Dat is een informeel netwerk dat voor zijn werking reeds geruime tijd ondersteuning krijgt vanuit de Vlaamse overheid, zowel financieel als administratief. De stuurgroep is samengesteld uit vertegenwoordigers van de overheid, zowel op het vlak van beleid, onderzoek, promotie en marketing als op het vlak van het zeewetenschappelijk onderzoek.
Daarnaast zijn er vertegenwoordigers uit de productie- en voedersector, de retail en de veiling. De universiteiten, de hogeschool en het praktijkonderzoek sturen hun experten op het vlak van aquacultuur. Ook aanverwante sectoren zoals De Blauwe Cluster en de Rederscentrale maken deel uit van die stuurgroep.
Als ik de Vlaamse professionele aquacultuursector bekijk, ben ik van mening dat de stuurgroep nog altijd blijk geeft van een evenwichtige en diverse samenstelling. Alle expertise is er wat mij betreft aanwezig voor kennisuitwisseling.
Er werd als handleiding bij de werking een reglement van interne orde voor het Vlaams Aquacultuurplatform en dus ook voor de strategische stuurgroep opgesteld. Voorzitter, ik zal dit delen met het secretariaat van deze commissie, zoals gevraagd door collega Coudyser.
Het reglement van interne orde is doorgenomen met de administratie van het Departement Landbouw en Visserij en heeft tot doel om de werking voor de stuurgroepleden inzake adviesverlening te verhelderen en om het lidmaatschap van het Vlaams Aquacultuurplatform bij de Europese koepelorganisatie European Aquaculture Technology and Innovation Platform (EATIP) te faciliteren. EATIP is een internationale non-profitorganisatie met als doelstelling het ontwikkelen, ondersteunen en promoten van aquacultuur en meer specifiek van technologie en innovatie in de Europese aquacultuur.
De stuurgroep is vrij om de samenstelling in onderling overleg te bepalen. Ik meng mij daar niet in.
Het is aan de stuurgroep om te bepalen of er nood is aan een actualisatie van het actieplan. Dat is hun autonomie.
Zoals ik al zei, is de stuurgroep een informeel samenwerkingsverband, met een brede representativiteit en gespecialiseerde kennis.
Wat mij betreft is het zeer lovenswaardig dat deze ervaren mensen bereid zijn om op regelmatige basis samen te zitten. Er zijn een aantal mensen bij met een zeer internationale kennis en zeer internationale contacten.
De decretaal verankerde SALV formuleert formele adviezen die beleidsgerelateerd zijn. Voor decreten en strategische uitvoeringsbesluiten is het verplicht om de SALV om advies te vragen. U moet dus goed het onderscheid blijven maken tussen die twee organen.
Mevrouw Coudyser heeft het woord.
Ik begrijp eigenlijk vooral dat ze autonoom zijn. Het is een informeel orgaan, ze zijn autonoom, waardoor het aan die mensen zelf is om vrij te bepalen wie ze dat mandaat geven en voor hoelang, en ook of het actieplan al of niet moet worden bijgestuurd. Dan hoop ik dat de mensen die mij daarover aanspreken en ook in die stuurgroep zitten daar intern verder mee aan de slag gaan.
Minister Crevits heeft het woord.
Zeer kort, de oprichting van die stuurgroep had, zoals ik al zei, als doel om de expertise rond aquacultuur samen te brengen en om samen een beleid te maken. Ik denk dat het goed is om hen in hun informaliteit te laten, want ze werken eigenlijk wel creatieve ideeën uit. Ik heb begrepen dat u dat ook wel oké vindt.
De vraag om uitleg is afgehandeld.