Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, in het eerste weekend van maart werd door u en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het werfseizoen 2022 afgetrapt. Het is ieder jaar kijken naar de grote werven die in de kijker gezet worden per provincie. Zo zal er in 2022 in het totaal op 42 werven gewerkt worden, goed voor zo'n 81 kilometer nieuw of vernieuwd wegdek. Dit alles is goed voor een investering van 476 miljoen euro. Hierbij tellen we Oosterweel natuurlijk niet mee, maar daar wordt ook voortgewerkt de komende maanden.
De grootste hinder voor dit jaar wordt verwacht op de Brusselse binnen- en buitenring, door de start van de renovatie van het viaduct van Vilvoorde. Het zijn belangrijke werken, maar op deze brug werken uitvoeren zal ongetwijfeld voor veel extra files zorgen. Daarnaast worden er ook grote vertragingen verwacht op de E40 door de werken in Erpe-Mere en Sterrebeek, telkens twee drukke punten tijdens het woon-werkverkeer. En ten slotte zullen ook de vernieuwing van de trompetaansluiting R8/A19 – wat mij persoonlijk wel heel gelukkig maakt – in Kortrijk, de werken aan de Kennedytunnel en de heraanleg van de brug aan Wommelgem op de E313, grote hinder veroorzaken.
We weten dus dat er in 2022 grote werven zullen zijn en die zijn noodzakelijk, voor de duidelijkheid. Maar het gaat steeds over filegevoelige gebieden, misschien spreken we wel over de grootste file-impact in jaren. In het verleden hebben we al vaak gesproken over de veiligheid van wegenwerken en de mogelijke problemen bij werven. Vias heeft hier al op ingezet en op veel wegenwerken zien we ook camera’s verschijnen, enzovoort. Toch zal iedereen weten dat werven plaatsen blijven waar vlug een ongeval gebeurt. In de communicatie rond deze grote werven miste ik toch een klein beetje de aanpak van de verkeersveiligheid.
Minister, daarom had ik graag geweten welke extra maatregelen er voorzien zijn voor de verkeersveiligheid tijdens deze grote werken in 2022.
Welke specifieke acties zult u opzetten rond de verkeersveiligheid rond deze werven?
Hoe schat u de file-impact in? Hoe wilt u deze milderen?
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u wel, mevrouw Fournier, zeker ook dank dat ik u blij gemaakt heb met de aankondiging van de grote werven die we plannen voor dit jaar.
De verkeersveiligheid is sowieso heel belangrijk en we hebben ook specifiek in ons verkeersveiligheidsplan dat we in juli 2021 hebben afgeklopt, heel duidelijk specifiek gefocust op veiligheid bij wegenwerken. Die veiligheid moet worden verhoogd en een goed incidentmanagement vermindert sowieso de kans op bijkomende incidenten. Wat dat betreft, als u dan vraagt welke extra maatregelen we doen op de grote werven voor 2022, dan kan ik u het volgende meegeven.
In de eerste plaats wordt heel veel aandacht besteed aan de werfinrichting. Een gepaste signalisatie is daarbij uiteraard van heel groot belang zodat het voor de weggebruiker ook onmiddellijk heel duidelijk is dat daar werkzaamheden zijn of dat er een werfsituatie genaderd wordt. Om de werf veilig te naderen wordt ook heel veel ingezet op de filestaartbeveiliging. Dat hebben we in het verleden al vaker gedaan en we zien toch ook wel dat dat heel goed werkt. Die filestaartbeveiliging gaan we op tijd aankondigen en dit door enerzijds dynamische borden in te zetten, van die testkarren en dergelijke die we gebruiken, alsook door op de rijstrooksignalisatie te focussen.
Vervolgens is ook hier handhaving weer het sluitstuk. We zetten ook zeker onze mobiele trajectcontrole in. We hebben onze eigen mobiele trajectcontrole, maar we huren er ook van een firma. We hebben ook mobiele flitspalen die het Agentschap Wegen en Verkeer bezit. Wat dat betreft blijven we daar volop op focussen om te zorgen voor die veiligheid.
Ik kan u daarbij misschien ook nog meegeven dat wij recentelijk hebben samengezeten met de wegenbouwsector zelf om ook daar te kijken hoe de inrichting van die werf nog veiliger kan. Daar hebben zij ook hun specifieke eisen voorgelegd om zodoende eigenlijk nog meer te focussen op die veiligheid.
Over specifieke acties waar u naar verwijst, kan ik het volgende zeggen. Bij de aftrap van het werfseizoen hebben we sowieso de weggebruikers, in het belang van de verkeersveiligheid, opgeroepen om zich uiteraard aan de geldende snelheidsregimes te houden. En zeker ook die snelheidsbeperkingen die we daar invoeren bij die wegenwerken, dat doen we niet voor niks. Dat is juist omwille van de veiligheid van enerzijds de arbeiders, die daar in weer en wind en vaak in zeer enge locaties moeten gaan werken, maar uiteraard ook voor de andere weggebruikers. Het zorgt dus zodoende, als men zich perfect houdt aan die vastgelegde snelheidslimieten, voor een betere doorstroming.
In juni 2022 komt er ook weer een specifieke campagne. We hadden vorig jaar zo’n campagne met ‘graag traag’-borden langs onze gewestwegen, maar ook nu in juni zal er weer een grote campagne komen met opnieuw ook affiches langs de snelwegen en de gewestwegen, maar ook met een campagne op social media en dergelijke, om toch te focussen op die veiligheid.
Er is natuurlijk file-impact want wegenwerken zonder enige hinder, dat is altijd moeilijk. Vandaar dat we ook altijd focussen op tal van minderhindermaatregelen. En sowieso om die file-impact te beperken, focussen we volop op verkeersluwe periodes. Die werken die we kunnen uitvoeren in vakantieperiodes, in het weekend of bij nacht, daar focussen we ten volle op. Ik denk dat ik in het weekend in de nacht ook nog zo’n werf mag gaan bezoeken. Onder andere de brug van Wommelgem, denk ik, staat dit weekend op de agenda. Maar kortom, daarvoor moet de E313 bijvoorbeeld tijdelijk een nacht worden afgesloten, om daar een aantal wegenwerken te kunnen uitvoeren.
Tegelijkertijd worden de werken maximaal op elkaar afgestemd. Als er werken zijn op heel drukke wegen, op heel drukke autosnelwegen, en gelijktijdig plant men ook nog wegenwerken in de omgeving, zij het op een gewestweg of een herinrichting van een kruispunt, ja, dat willen we optimaal met alle mogelijke partners op elkaar afstemmen. Dat zorgt ook voor minder hinder.
En dan is er de communicatie via alle mogelijke kanalen: website, snelwegaffiches, maar ook radiospots, social media en dergelijke. Ook op die manier willen we al het mogelijke doen om de file-impact tot een absoluut minimum te herleiden.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, ik weet dat veiligheid in de totaliteit van het verkeer heel belangrijk is voor u – we hebben er gisteren in de plenaire nog een discussie over gehad. Het is dus goed dat u die verschillende maatregelen neemt. Ik verwijs even naar mijn ‘goede collega’ – om zijn eigen woorden te gebruiken –, Marino Keulen, die gisteren in de plenaire zei dat het gedrag van sommige weggebruikers soms ook te wensen overlaat, tot grote frustratie van collega Bex naast mij, gisteren in de plenaire. (Opmerkingen van Stijn Bex)
Ik denk dat we over het algemeen kunnen zeggen dat het gedrag van sommige weggebruikers, verre van allemaal, toch te wensen overlaat. Ik denk dat de sensibiliseringscampagne in dezen dus ook wel belangrijk is.
Ik heb nog een kort vraagje, minister. U sprak over mobiele trajectcontroles. Ik heb een beetje opzoekingswerk gedaan en ik weet dat dat het stokpaardje was van collega Ceyssens, tot zes maanden geleden. Ik vond terug dat minister Weyts in de vorige legislatuur 350.000 euro had uitgetrokken voor die mobiele trajectcontroles, maar blijkbaar werd er door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nog maar één aangekocht. U zegt nu dat u dergelijke trajectcontroles gehuurd hebt, dat we gehuurde trajectcontroles zullen inzetten. Misschien kunt u daarover iets meer uitleg geven, minister? Werd die 350.000 euro van in de vorige legislatuur effectief aan mobiele trajectcontroles besteed? U hebt het over huren. Hebt u daarbij ervaring met die mobiele trajectcontroles? Ik vind het immers een heel goed middel om in te zetten bij al die verschillende werven, maar met één mobiele trajectcontrole zullen we niet ver geraken. Minister, de vraag is dus: kunt u daar meer en beter op inzetten? Gehuurde trajectcontroles zijn toch voor een stuk verloren geld? Het zou misschien beter zijn dat we die kunnen aankopen.
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Fournier, ik ben blij dat u mee benadrukt dat ook het gedrag van de weggebruiker heel vaak een probleem is en vaak zorgt voor onveilige situaties. Vandaar moeten we inzetten op handhaving.
We hebben inderdaad een aantal gehuurde mobiele trajectcontroles gehad en we hebben ook een eigen mobiele trajectcontrole. Ik denk dat hier in de commissie al eens aan bod is gekomen dat men op dit ogenblik ook bezig is met een nieuw soort trajectcontrole. Dat gebeurt ook in samenspraak met Nederland, er zijn andere bestekken. Vandaar dat we er nog geen bij gekocht hebben.
Bij die mobiele trajectcontrole was er ook het voorafgaandelijke kader: er moet een ijking komen, ze moeten een tijd van tevoren worden geplaatst en dergelijke. Dat was dus niet allemaal evident. Ik moet bij deze wel eerlijk bekennen dat ik mij niet alle details herinner, maar we zullen zeker nog eens navraag doen bij de administratie. Ik denk dat het ruim een half jaar geleden is dat het bekijken van de nieuwe soorten toestellen die op de markt komen, die dan vlotter ingezet, geijkt en uitgelezen kunnen worden, een acuut probleem was.
Bijkomend wil ik ook wel zeggen dat een mobiele trajectcontrole, die eigendom is van het Agentschap Wegen en Verkeer, op dit ogenblik bij het viaduct van Boorsem staat, bij de grensovergang. Daar hebben we op een gegeven moment zelf op de werf gestaan en men reed daar tegen hoge snelheden de grens over of kwam tegen zeer hoge snelheid terug binnengereden vanuit Nederland. Als we daar een trajectcontrole plaatsen, zien we dat het onmiddellijk een pak veiliger wordt.
Over de meest recente situatie wat betreft die nieuwe soort mobiele trajectcontroles moet ik u het antwoord schuldig blijven, maar ik zal het zeker navragen. Nederland had daar ook een soort proefproject mee, waar we onze informatie ook vandaan halen.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Ik zal die vraag dan gewoon herhalen in een schriftelijke vraag en dan krijg ik het antwoord van u.
De vraag om uitleg is afgehandeld.