Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Deze vraag om uitleg werd via videoconferentie behandeld.
Deze vraag was initieel als schriftelijke vraag ingediend, maar het antwoord is niet binnen de bepaalde termijn teruggekomen, waardoor mevrouw De Ridder deze vraag heeft kunnen omzetten in een vraag om uitleg.
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Mijn excuses aan de collega’s voor de min of meer lokale bedoening vandaag, maar zoals gezegd, gaat het om de omzetting van een schriftelijke vraag. En gelet ook op de dringendheid, omdat het toch een belangrijk dossier is voor het district, is het toch nuttig om daar toch even over van gedachten te wisselen.
Minister, de Van Wesenbekestraat ligt in de Antwerpse Stationsbuurt en is vooral bekend als plek waar de Chinese gemeenschap zeer actief is, ook wel Chinatown genaamd. Ja, ook in Antwerpen hebben wij een Chinatown. Natuurlijk is de lokale gemeenschap daar zeer sterk, maar ook toeristen en Antwerpenaren komen daar geregeld op bezoek. Er is vaak een link met het culinaire in die buurt.
Maar omdat het zoveel volk aantrekt, minister, is het belangrijk om deze straat aan te leggen op een manier dat de zwakke weggebruikers zich veilig kunnen verplaatsen, maar daar wringt het schoentje. Het wegdek van de straat ligt er oneffen bij, vanwege de vele verschoven kasseistenen, vooral ter hoogte van de tramsporen. Dat heeft ook te maken met historische materiaalkeuzes. De mensen die daar geregeld in de buurt komen – ik weet dat u daar ook geregeld komt – kunnen daar nauwelijks nog passeren door de tramsporen, zeker niet op de fiets of te voet. Dat is toch wel een probleem. Het district is volop bezig de werken voor te bereiden die onder zijn bevoegdheid valt. Dat gaat dan over de voetpaden en het optimaliseren van de verkeerslichten. Maar dat moet gebeuren in nauw overleg met De Lijn en met uw diensten, minister. Zo is De Lijn verantwoordelijk voor de tramsporen. Ik heb mij laten vertellen dat de kleine plaatselijke verzakkingen hersteld worden door De Lijn en de grote door een externe firma.
Ik heb volgende eenvoudige vragen, minister. Bent u op de hoogte van de onregelmatigheden in het wegdek van de Van Wesenbekestraat? Staan er onderhoudswerken gepland door De Lijn of door een externe firma? Zo ja, wanneer zullen deze werken uitgevoerd worden? Plant u eerst een dringende herstelling? Dat zou in een paar weken kunnen. Of gaat het veeleer om een structurele oplossing? In dat geval zou u beter overleggen met het district, dat bevoegd is voor het lokale openbaar domein. Wordt er gedacht aan een ander bestratingsmateriaal, zoals beton of prefabcaissons?
Minister Peeters heeft het woord.
Hoe komt het dat deze schriftelijke vraag in omgezet in een vraag om uitleg? Ik krijg heel veel schriftelijke vragen. Die probeer ik in de mate van het mogelijke allemaal tijdelijk te beantwoorden. Maar ik ben voor heel veel informatie afhankelijk van de entiteiten in het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken. Om tijdig te kunnen antwoorden op uw vraag had ik onvoldoende informatie. Maar ik heb er geen enkel probleem mee om die vraag nu in de commissie te beantwoorden.
Ik ben niet op de hoogte over de problemen in de Van Wesenbekestraat. Maar bij een volgend bezoek aan Antwerpen zal ik ook eens tot daar gaan. De onregelmatigheden in het wegdek heb ik niet zelf vastgesteld. Het is een operationele aangelegenheid voor De Lijn. De Lijn heeft mij laten weten wel degelijk op de hoogte te zijn van de schadebeelden aan het wegdek van de Van Wesenbekestraat. Zij heeft deze opgenomen in de jaarlijkse nazichten van het volledige Antwerpse tramnet. Bijgevolg wordt deze zone met een hogere frequentiegraad nagekeken.
Op de planning van 2022 voor de externe firma, die de grotere werken aanpakt, heeft De Lijn een herstel van ongeveer 100 vierkante meter kasseiverharding opgenomen om zo een langwerpige zone stabiel te krijgen voor de komende jaren.
Deze werken staan voorlopig gepland voor het voorjaar, zegt De Lijn. Dat is dus binnen korte termijn. Dat is wel op voorwaarde dat er nog een afstemming is met andere werven die door andere wegbeheerders gepland zijn. Ook moet de toelating van de stadsdiensten voor de tijdelijke signalisatie er nog komen. Voor eender welk werk moet er een signalisatie van het stadsbestuur komen. Indien er een problematisch technisch probleem is, kan De Lijn snel schakelen. Er is momenteel immers geen tramverkeer in de Van Wesenbekestraat.
De Lijn wil standaard rondom tramsporen beton, omdat dit de enige wegbedekking is die stabiel blijft over meerdere decennia. De Lijn is verantwoordelijk voor het onderhoud van sporen en wegenis en staat dus ook in voor de kosten die dit onderhoud met zich meebrengt. De Lijn verkiest het gebruik van beton boven het gebruik van kasseien of andere kleinschalige elementen. Men deelt mij evenwel mee dat er een verschil in visie is over de wegbekleding tussen het stadsbestuur van Antwerpen en De Lijn. Voor de stad is het esthetische uitzicht van de straat prioritair. Ik begrijp dat. De burger moet het mooi en aangenaam vinden. De stad is daarom vragende partij voor kleinschalige elementen zoals kasseien. Ik hoor dat er al heel wat overleg heeft plaatsgevonden. Het komt er nu op aan dat beide partners zich zo snel mogelijk vinden om tot een oplossing te komen die zowel voor de bewoners als de weggebruikers aanvaardbaar is. Ik hoop dat de werken zo snel mogelijk kunnen worden uitgevoerd.
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Ik ben door het eerste deel van uw antwoord gerustgesteld, minister, maar door het laatste deel weer wat minder. Ik hoor u zeggen dat de werken door de externe firma gepland zijn voor dit voorjaar, het voorjaar 2022. Ik vind dat heel positief. Ik hoor anderzijds dat er momenteel een groot probleem is wat de materialen betreft. Mijn concrete bijkomende vraag is dan ook of de bestelling al is gebeurd, wat nodig is om de werken te kunnen uitvoeren in de komende maanden. Vormt de discussie over de materialen daarvoor een beletsel? Waar haalt u de informatie dat men lokaal afkerig is van de optie beton? Ik hoor van de districtburgemeester Paul Cordy dat hij een grote fan is van een duurzame oplossing en dus van de keuze voor beton. Wat dat betreft is er dus totaal geen ruis op de lijn. Kunt u dat misschien eventjes nakijken? Laat daar geen misverstand over bestaan.
Ik ben dus tevreden met uw antwoord dat het werk in de planning zit van de externe firma voor dit voorjaar. Ik ga er dan ook van uit dat de materialen besteld zijn. Kunt u daar nog eventjes op terugkomen? Anders wordt het heel moeilijk met de huidige leveringstermijnen. Dan wordt het eerder zomer of najaar. Ik zou de mensen het liefst geen foute informatie geven. Is het besteld en denkt u dat de uitrol in dit voorjaar kan gebeuren? Ik zou heel tevreden zijn als u daarop positief antwoordt.
Minister Peeters heeft het woord.
Het ligt natuurlijk puur operationeel bij De Lijn zelf. Volgens de informatie die ik heb gekregen, heeft men voor 100 vierkante meter kasseiverharding opgenomen in het bestek van de externe aannemer. In het voorjaar van 2022 zou dit worden uitgevoerd. Daarom zei ik daarstraks dat voorjaar 2022 bij wijze van spreken morgen kan zijn, maar ook april kan zijn. Maar volgens mijn informatie – en ik zeg opnieuw dat het heel operationeel is – is de kasseiverharding voor de Van Wesenbekestraat wel degelijk opgenomen.
Het heeft zo lang geduurd omdat er een discussie was tussen De Lijn en de stad over de keuze voor beton of kassei. Er zou nu voor 100 vierkante meter kasseiverharding zijn gekozen. De externe wegeniswerker zou hiertoe opdracht hebben gekregen en ik neem aan dat de firma zelf ook de kasseien zal aanleveren.
Ik hoop dat dit voldoende info is. Als u zegt dat voor u beton ook kan, zie ik niet goed in waarom er een discussie zou zijn tussen De Lijn en de stad. Maar deze informatie heeft mij bereikt.
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik denk dat de districtsburgemeester al meer kasseien heeft vervangen door beton en asfalt dan waar dan ook in Vlaanderen omdat hij heel begaan is met de toegankelijkheid. Hij is zelf ook een fervent voetganger. Een fietser weet ik niet zo.
Het is duidelijk dat de planning dit voorjaar voor de 100 vierkante meter kasseiverharding is. Dat zijn de snelle werken die omvangrijk zijn, maar toch eerstdaags worden uitgevoerd. Of het nu maart of april is, laat ik in het midden.
Ik vermoed dat De Lijn wel bezig zal zijn met te bekijken of er op langere termijn naar het plaatsen van beton kan worden gegaan om in de toekomst de materialen op een goed niveau te houden en problemen te vermijden. Ik denk dat het een beetje een tweesporenbeleid zal zijn, vandaar de verwarring.
Ik kijk uit naar de zeer snelle start van de werken. Het is goed nieuws dat we lokaal kunnen meedelen. Waarvoor dank.
De vraag om uitleg is afgehandeld.