Verslag vergadering Commissie voor Onderwijs
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
Minister, vorig jaar werd Edusprong gelanceerd. Het volwassenenonderwijs kreeg hiermee een stevige duw in de rug om de gevolgen van de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden en versterkt te kunnen inzetten op levenslang leren.
De centra voor volwassenenonderwijs (CVO's) werden daarbij uiteraard als eerste en bevoorrechte partners aangesproken. In een eerste oproep werden eind vorig jaar al heel wat projecten van de centra voor volwassenenonderwijs goedgekeurd.
Naast de acties waarvan de centra volledig de trekker zijn, zijn er ook middelen voorzien om Vlaanderenbrede acties uit te werken, zoals het opzetten van de regioscan, maar ook het lanceren van een promotiecampagne om van het volwassenenonderwijs een sterk merk te maken en het ontwikkelen van een digitale tool om potentiële cursisten de weg te wijzen naar het geschikte aanbod met een opleidingskompas.
Minister, in de commissie Onderwijs van 11 maart 2021 stelde ik u al eens een vraag over Leerwinkels. De specifieke dienstverlening van Leerwinkels werd al door verschillende adviesraden en andere actoren als heel waardevol geëvalueerd. In het verhaal van Edusprong lijken deze Leerwinkels mij ook een heel pertinente rol te kunnen spelen. Een van de actiepunten uit de visienota gaat immers over een lokale doeltreffende informatieverstrekking met aandacht voor kansengroepen en dit in samenwerking met lokale partners en bestaande initiatieven.
Welke rol ziet u weggelegd voor de Leerwinkels binnen Edusprong?
Hoe zult u concreet werk maken van de extra aandacht voor kansengroepen binnen de Vlaanderenbrede acties? Welke partners zult u hierbij betrekken?
Minister Weyts heeft het woord.
Wat is de bedoeling van Edusprong? Dat is eigenlijk om ervoor te zorgen, zoals we doen met de zomerscholen, met Digisprong en met andere initiatieven, dat we van corona niet alleen negatieve maar ook positieve gevolgen overhouden, en dat niet alleen voor het heden, maar ook voor de toekomst. Het is eigenlijk het momentum om het volwassenenonderwijs in het kader van het levenslang leren ook een boost te geven en ervoor te zorgen dat we het volwassenonderwijs versterken. Dat wil zeggen dat we ervoor zorgen dat we het juiste aanbod doen, afhankelijk van en afgestemd op de lokale noden. Het moet goed georganiseerd en toegankelijk zijn, waarbij ik vooral ook denk aan de combinatie arbeid en gezin.
We geven de centra financieel, maar ook in de regelgeving, extra ruimte om hun aanbod maximaal te laten aansluiten bij de noden en de vragen van de lokale arbeidsmarkt en de leerbehoeften van de cursisten. Daarom hebben we werk gemaakt van de regioscan. We hebben daarvoor ook de nodige middelen uitgetrokken. Men gaat in een betrokken regio echt kijken wat de vragen, wensen, noden zijn en hoe we daar beter op kunnen inspelen. Men is volop aan de slag gegaan in het kader van de eerste projectoproep.
Ik trek vrijdag naar de Vlaamse Regering met een nota voor de tweede projectoproep. Daarbij zullen de centra nog twee jaar langer kunnen inzetten op de acties die gestart zijn met de eerste oproep. Ze kunnen ook projecten opzetten die verder bouwen op de inzichten van de regioscan, samen met het netwerk dat in dat kader is opgebouwd. Ze kunnen ook bijkomend nieuwe projecten opzetten. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen de weg vinden naar dat aanbod. Dat is één zaak. Je hebt vraag en aanbod. Het aanbod past zich aan en men moet ervoor zorgen dat men vanuit de arbeidsmarkt, maar evengoed vanuit diegenen die zich willen bijscholen met welke motivatie dan ook, de weg vindt naar het nieuwe aanbod.
Daarvoor hebben we drie strategieën opgenomen in een communicatiecampagne die in volle voorbereiding is. Die campagne zal het volwassenenonderwijs neerzetten als een sterk merk. Ze moet er ook voor zorgen dat men via het digitaal opleidingskompas makkelijker de weg vindt. U moet erkennen dat het soms wel moeilijk is om door de bomen nog het bos te zien. Namelijk, er is zoveel aanbod in zoveel verschillende instellingen – gaande van het volwassenenonderwijs, de centra voor basiseducatie (CBE's), VDAB, hogescholen, universiteiten en noem maar op. Je hebt verschillende opleidingen door verschillende instellingen met verschillende insteken en van verschillende niveaus. Vandaar dat we er met een digitaal opleidingskompas voor willen zorgen dat dit de plek is met informatie over opleidingsaanbod. Je kunt daarbij makkelijker navigeren in functie van je eigen leernoden, zodoende dat je een overzicht krijgt – vertrekkende vanuit een concrete vraag of probleemstelling – en dat je gemakkelijker geleid wordt naar een menu van mogelijke opleidingen die tegemoetkomen aan jouw vragen. Ten derde is er lokale informatieverstrekking in samenwerking met lokale partners die mensen met een leervraag bereiken, zoals VDAB en zoals de OCMW’s, en bestaande initiatieven, zoals bijvoorbeeld de Leerwinkels.
Het is de bedoeling om daar een sterke, netoverschrijdende regionale samenwerking te kunnen activeren voor volwassenenonderwijs en centra voor basiseducatie met lokale partners die heel wat mensen met een leervraag bereiken. Ik denk dan aan het OCMW, VDAB, het Huis van het Nederlands, de Leerwinkels en het Agentschap Integratie en Inburgering. Ik denk dat die partners belangrijk zijn voor de centra in hun ‘outreachende’ aanpak voor kansengroepen die misschien niet zelf de weg vinden naar informatie of hulp nodig hebben om daarmee te werken. In een volgende projectoproep gaan wij ook de leerwinkels de mogelijkheid geven een plan in te dienen voor gerichte acties vanuit die notie van outreachende aanpak. Na de lancering van de tweede projectoproep, waarmee ik dus naar de Vlaamse Regering trek, ga ik dat als volgende stap in de uitrol van Edusprong op de agenda plaatsen.
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
In de legislatuur van het levenslang leren moeten wij er alles aan doen om alle Vlamingen niet alleen knaldrang te laten hebben maar vooral ook de goesting om het levenslang leren te omarmen. Wij moeten daar alle initiatieven voor nemen. Ik ben zelf zeer benieuwd naar de resultaten van alle regioscans. Kan ik daar een overzicht van krijgen, als dat bestaat? Worden die data, als ze bestaan, beleidsmatig gebruikt? Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe oproep en vooral ook naar de timing van de campagne. Kunt u daarover al een tipje van de sluier oplichten? Zelf geloof ik heel sterk in de leerecosystemen. In Limburg is men daarmee aan de slag gegaan. In West-Vlaanderen is men aan het zoeken hoe daar werk van gemaakt kan worden. Daarin is de outreachtende aandacht verweven. Ik geloof ook heel sterk in de Leerwinkels en in de net- en koepeloverschrijdende samenwerking. Maar vooral de resultaten van de regioscans en de timing van de campagne interesseren mij.
De heer Danen heeft het woord.
Ik denk dat het belangrijk is om een bredere oneshopoplossing te voorzien voor mensen die een opleiding willen volgen. Een Leerwinkel kan zo een instrument zijn. Ik ben daar groot voorstander van. Wanneer denkt u dat zo’n systeem of zo’n model Vlaanderenbreed uitgerold zou zijn? U plant nu initiatieven om dat mogelijk te maken, maar het is belangrijk dat mensen die een opleiding willen volgend op één plek informatie kunnen vinden en doorverwezen kunnen worden zoals dat kan in een Leerwinkel. Wanneer denkt u dat zo’n model Vlaanderenbreed uitgerold kan worden?
Minister Weyts heeft het woord.
Ik ga inderdaad proberen een overzicht te bieden van de regioscans. Die zullen regionaal uiteraard verschillend zijn. Mijn administratie vraagt de verschillende werkstukken die worden opgeleverd op en tracht die wat overzichtelijker in kaart te brengen. Ik kan er nog geen timing op geven omdat het tempo waarop die regioscans worden uitgewerkt variabel is. Het lijkt mij vooral een intern nuttig werkstuk voor de betrokken CVO’s in de regio zelf. Maar het is zinvol om die in kaart te brengen en te zien waar welke vragen en noden zijn in heel Vlaanderen.
Ten tweede, wat de campagne betreft: men is nu een strategie aan het uitwerken, en daar wil ik tegen de zomer klaar mee zijn. Het is wel de bedoeling om daar geen 'one shot'-campagne rond te maken, maar om te proberen om tot iets duurzaams te komen, iets wat kan worden meegenomen doorheen de volgende jaren. Dus ik zou niet voor één steekvlam gaan, maar proberen om een langetermijneffect te bewerkstelligen.
Mevrouw Vandromme heeft het woord.
Bedankt voor uw antwoorden. Ik ga alvast aan de slag met de resultaten van die regioscan in West-Vlaanderen, en ik zal dat eens van naderbij bekijken. Het lijkt mij ook wel goed om dat Vlaanderenbreed in the picture te zetten. Het is goed dat we geen steekvlammen gebruiken in Onderwijs, maar dat we nadenken over hoe we op lange termijn hier vooral het volwassenenonderwijs kunnen blijven versterken.
De heer Danen heeft het woord.
Ik werd even aangesproken over die ‘one shot’, maar ik bedoelde ‘one shop’, waarbij je op één plek terechtkunt met je opleidingsvraag. Dat is wat ik dus bedoelde, een one shop-oplossing.
De vraag om uitleg is afgehandeld.