Verslag vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Coudyser heeft het woord.
Het vormingstraject Het Atelier heeft me altijd nauw aan het hart gelegen. In 2018 werd de firma Emolife aangeduid als trajectbegeleider om een aantal culturele spelers niet alleen te laten kennismaken met fundraisingtechnieken en -methodes, maar ook op maat te coachen om tot concrete realisaties voor fondsenwerving te komen.
Het traject liep normaal gezien over drie jaar, van 2019 tot 2021, maar begin 2020 legde Emolife de boeken neer en bij gebrek aan een overnemer werd het begeleidingstraject noodgedwongen afgebroken. In verschillende vragen en ook bij de begrotingsbesprekingen gaf u aan, minister-president, dat er in 2022 een nieuwe aanbieder zou worden gezocht die het traject een doorstart kan geven. Daarbij dacht u aan een aantal contouren voor die organisaties die het project al begonnen waren, met een aantal masterclasses rond fundraising en met specifieke aandacht voor het door corona gewijzigde ecosysteem.
Hebt u al zicht op een nieuwe partner die het traject wil verderzetten? Kunt u de eventuele afspraken met die partner concreet toelichten?
Hoe zal het doorstarttraject met de deelnemers van Het Atelier concreet ingevuld worden? Krijgen die mensen opnieuw begeleiding en coaching op maat om tot concrete realisaties te komen? Welke afspraken zijn er in die zin met de eventuele nieuwe partner gemaakt?
Minister-president Jambon heeft het woord.
Goedemorgen, voorzitter en collega’s.
Er is zicht op een nieuwe partner in dit traject. Op 14 januari 2020, dat is twee jaar geleden, werd aan de tien deelnemende organisaties uit het oorspronkelijke traject de faillietverklaring meegedeeld. Daarna had de curator de intentie een beslissing te nemen of er een overnemer gevonden kon worden voor de activiteiten van Emolife. De curator heeft uiteindelijk een enig overnamebod niet aanvaard en is daarom overgegaan tot het afsluiten van het faillissement. Na een kortlopend kwalitatief onderzoek ben ik bij de deelnemers nagegaan wat in hun ogen de meest gepaste verderzetting zou kunnen inhouden. Op basis van de interesse, betalingsbereidheid en timing heb ik een nieuwe opdracht uitgeschreven om de doorstart van het derde jaar mogelijk te maken.
De nieuwe partner aan wie de opdracht uiteindelijk gegund werd en die het traject zal verderzetten is Charistar. Charistar slaat hiervoor de handen in elkaar met Koalect en Mindwize om voldoende op de wensen van de tien deelnemers te kunnen inspelen.
Ik heb er bewust voor gekozen om te werken met de deelnemers vanuit het reeds bestaande traject omdat zij eerder werden geselecteerd en zich hadden geëngageerd om fundraisingplannen op te zetten. De tien deelnemers krijgen dan ook alle nodige handvaten om hun opgezette projecten verder uit te werken en/of te actualiseren.
Concreet kan ik u zeggen dat het plan van aanpak gekenmerkt wordt door een vaste en gestructureerde fasering waar op maat van de deelnemer wordt gewerkt en er ruimte voor kennisdeling is. Eerst en vooral zal een individueel intakegesprek plaatsvinden met de tien deelnemers om na te gaan waar precies de noden liggen in een nieuw of bestaand traject. Door middel van groepstrainingen, workshops en individuele adviessessies zal het gepaste traject worden uitgewerkt. Daarnaast worden er twee sessies georganiseerd voor een vijftigtal culturele organisaties die in het initiële traject hadden aangegeven geïnteresseerd te zijn. Ze kunnen de voortgang van de trajecten van dichtbij volgen met als doel geïnspireerd te worden om zelf te reflecteren over eigen fundraisingopportuniteiten.
U vraagt of er ook afspraken met de nieuwe partner zijn, of dat er een bijkomend vervolgtraject is. Na afloop van deze doorstart in 2022 zal ik het traject met de huidige deelnemers evalueren en nagaan wat de gepaste verdere stappen zijn. Er zijn nog geen nieuwe afspraken gemaakt, alleen dat we de zaak zullen evalueren en dan beslissen over het al dan niet verdere stappen zetten.
Mevrouw Coudyser heeft het woord.
Minister-president, het is goed dat de deelnemers een doorstarttraject krijgen en dat u de opdracht hebt uitgeschreven om een nieuwe partner te vinden. Die is er ook, maar er moet eerst een intakegesprek zijn met de deelnemers om te zien wat de eventuele nieuwe noden zijn die na corona in het nieuwe ecosysteem naar boven komen. Op zich is het format verder gelijkaardig, met workshops en groepssessies. Men kan kennis delen en de individuele begeleiding op maat of de coaching blijft bestaan. Dat is ook logisch. De deelnemers die het traject hebben opgestart en die al eens geselecteerd waren komen daarvoor als eersten in aanmerking.
Ik heb één bijkomende vraag. Het was de bedoeling van het eerste project van Het Atelier dat de deelnemers de opgedane kennis effectief kunnen delen met de sector. Hoe kan men dat concreet doen? Kan Cultuurloket daar een rol vervullen?
Mevrouw D’Hose heeft het woord.
Ik wil nog even benadrukken hoe belangrijk onze fractie het hele verhaal van aanvullende financiering vindt. Ik had exact dezelfde vraag als collega Coudyser. In het vorige traject was Cultuurloket inderdaad heel nauw betrokken om heel die sector mee te krijgen. Ik vroeg mij ook af hoe dat in dit traject zou worden meegenomen.
Minister-president Jambon heeft het woord.
Dit traject wordt doorgestart. Dan zullen we een evaluatie maken en bekijken wat de beste communicatiekanalen zijn en welke partners daarbij het best betrokken worden. Mij lijkt het voor de hand te liggen dat Cultuurloket daarbij een rol zal spelen. Laten we eerst de evaluatie doen en dan de beslissing nemen. Voor het verspreiden van de opgedane kennis lijkt Cultuurloket inderdaad de aangewezen partner.
De vraag om uitleg is afgehandeld.