Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Aerts heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, de uitrol van de digitale meter kent blijkbaar problemen of kan alleszins het tempo niet volgen van het succes van de batterij. Op zijn website schrijft Fluvius dat het bedrijf ‘garandeert dat aanvragen vóór 15 november 2021 nog in 2021 een digitale meter zullen ontvangen’. Verschillende burgers contacteerden ons met de mededeling dat, alhoewel ze al op 21 oktober bij Fluvius een aanvraag voor installatie indienden, ze in de week van 22 november van Fluvius te horen kregen dat plaatsing pas begin januari 2022 zou kunnen plaatsvinden.
Dat heeft grote gevolgen voor de investering die die burgers wilden maken, er is namelijk een groot verschil tussen de premies. In 2022 bedraagt de premie maximaal 1725 euro inclusief btw, terwijl dat in 2021 maximaal 2550 euro is.
Omgekeerd bereiken ons ook berichten van gevallen waarbij Fluvius afspraken maakt om een digitale meter te komen installeren, maar op de dag zelf de toegang tot de woning geweigerd wordt. Dat zijn dan mensen zonder batterij die niet zitten te wachten op die premie. De idee leeft dat de digitale meter vooral voor problemen zorgt, terwijl er misschien ook kansen in zitten.
Minister, klopt het dat Fluvius problemen ondervindt met de uitrol van de digitale meter, zowel voor de batterijen als de weigeringen? Kan dat niet beter op elkaar worden afgestemd?
Hoeveel aanvragen die ingediend werden voor 15 november 2021 kan Fluvius pas in 2022 honoreren met een effectieve aansluiting van een digitale meter?
Welke maatregelen voorziet u voor burgers die weliswaar tijdig hun premie aanvroegen, maar waar Fluvius die meter toch pas in 2022 kan plaatsen? Is er een tussenoplossing mogelijk? Wat denkt u ervan om de aanvraagdatum bij Fluvius te hanteren in plaats van de werkelijke installatiedatum?
Hoe vaak werd in 2021 Fluvius de toegang tot een woonst geweigerd op het moment dat Fluvius daar een digitale meter wilde gaan installeren? Is dat nog steeds hét probleem? Of is dat aan het wegebben? Welke maatregelen gaat u nog nemen om dit probleem te verhelpen?
Deze vraag van de heer Aerts is samengevoegd met een vraag van de heer Pieters, maar de heer Pieters is jammer genoeg momenteel niet in de vergadering aanwezig.
Minister Demir heeft het woord.
Voorzitter, ik zal alle vragen samen beantwoorden.
Er zijn veel aanvragen tot plaatsing van een digitale meter geweest, omdat de premies hoger zijn in 2021 dan in 2022. Het gaat over de retroactieve investeringspremie voor zonnepanelen en over de premie voor thuisbatterijen. In een aantal gevallen hebben de klanten iets langer dan normaal moeten wachten op de plaatsing van de digitale meter. Dit kwam vooral door de vele aanvragen, maar ook omdat als gevolg van corona de levering van materialen vertraging opliep.
Fluvius heeft gezocht naar alternatieven om de nodige materialen toch geleverd te krijgen en heeft ook extra aannemerscapaciteit gecontracteerd. Hierdoor zijn de achterstanden weggewerkt en kan Fluvius de plaatsing van de digitale meter nu binnen de vooropgestelde tijd realiseren. Voorwaarde is uiteraard dat de klant zelf de offerte voor plaatsing van een digitale meter goedkeurt en tijdig terugbezorgt aan Fluvius.
Ik ben op de hoogte dat Fluvius na 15 november 2021 niet meer garandeert dat dit jaar nog een digitale meter kan worden geplaatst. Ik heb specifiek rond de nodige termijn voor het plaatsen van een digitale meter geen klachten ontvangen. Vanuit de installatiesector was er begrip voor de termijn die nodig is voor het plaatsen van een digitale meter. Het plaatsen van een meter vergt immers een voorbereiding en een fysieke interventie bij de klant. Er was meer onvrede bij de sector over het feit dat ook voor 15 november de batterij bij Fluvius moest worden aangemeld om nog in 2021 een attest van correcte aanmelding bij Fluvius te ontvangen.
De limietdatum van 15 november voor de aanvraag van een digitale meter is in overleg met Fluvius afgesproken. Die termijn ligt ook in lijn met de vooropgestelde termijnen die in het Energiebesluit zijn vastgesteld voor de plaatsing van een digitale meter op aanvraag.
Fluvius maakt zich sterk dat de aanvragen van vóór 15 november nog voor einde 2021 zullen worden uitgevoerd. Belangrijk is uiteraard dat de klant de nodige aanmeldingen gedaan heeft, de offerte tijdig heeft goedgekeurd, bereikbaar is om een uitvoeringsdatum in te plannen en op de dag van de plaatsing van de digitale meter thuis is.
Om in aanmerking te komen voor de premiebedragen van 2021 moet er voor 1 januari 2022 een volledige premieaanvraag zijn ingediend bij het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Die volledige aanvraag houdt onder andere in dat de thuisbatterij is geplaatst, gekeurd en correct is aangemeld bij Fluvius en dat de investeerder over een digitale meter beschikt. Het lijkt me niet meer dan logisch dat als men onder de premievoorwaarde van 2021 wil vallen, men ook in 2021 aan alle voorwaarden voldoet.
Veel installateurs hebben hun klanten proactief aangespoord om tijdig een digitale meter aan te vragen en niet te wachten om dit te doen tot het moment dat de batterij is geplaatst. Er werd ook al ruim op tijd op de website van het VEKA gewezen op het feit dat de plaatsing van een digitale meter een zekere doorlooptijd kent.
Aanvragers uit 2021 die aan alle voorwaarden voldoen, zullen het premiebedrag van 2021 ontvangen.
Ik ga ervan uit dat er geen gevallen zullen zijn waarbij Fluvius zijn engagement niet zal nakomen. Om ervoor te zorgen dat mensen niet nodeloos uit de boot vallen voor de batterijpremie van 2021, heb ik de verwerking van de premieaanvragen laten bijsturen. Voortaan wordt een attest van Fluvius niet meer gevraagd bij de premieaanvraag, maar moet een verklaring op eer worden gebruikt. Nu wordt gevraagd dat de installateur op eer verklaart dat: er een decentrale productie-installatie aanwezig is op het toegangspunt; er een digitale meter werd geplaatst en de thuisbatterij is aangemeld bij de netbeheerder Fluvius. Elke aanvraag vergezeld van dergelijke verklaring op eer zal in aanmerking komen voor het premiebedrag van 2021, indien ze voor 31 december 2021 volledig wordt ingediend.
Er werden in oktober 2021 volgens de registraties 3694 toegangen tot de woning geweigerd bij de 255.000 adressen, dit is 1,4 procent.
Klanten met aangemelde zonnepanelen van vóór 2021 mogen uitstel vragen tot 2025 en worden voorlopig niet aangeschreven.
Fluvius neemt verschillende maatregelen om dit probleem te verhelpen: meer deur-aan-deurbezoeken om afspraken te boeken; brieven ‘aan de bewoner van’ in plaats van op naam; herinneringsbrieven; acties naar klanten die niet thuis waren; kaartje in de bus achterlaten om de klant te sensibiliseren om een afspraak te maken; de technicus laat de dispatching de klant opbellen als hij voor de deur staat; als opvultaak gaan technici spontaan langs voor een tweede bezoek.
Tot slot is er ook de algemene communicatiecampagne Meemetdestroom.be waarin specifiek zal worden gefocust op de meerwaarde die de digitale meter in het kader van de energietransitie kan betekenen.
De heer Aerts heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik begrijp dat de achterstand intussen ingelopen is en dat mensen het bericht kregen dat ze als ze voor 15 november een aanvraag deden, ze toch zullen kunnen genieten van de premie van 2021. Dat is goed nieuws.
De vraag om uitleg is afgehandeld.