Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Vandenhove heeft het woord.
Collega’s, minister, ik wil inderdaad verdergaan over de reorganisatie die binnen Toerisme Vlaanderen bezig is en waar ik in het verleden een paar vragen over gesteld heb. Het gaat me hier in het bijzonder over de promotie van Vlaanderen en Brussel in het buitenland. Volgens het oprichtingsdecreet is dat een van de kernopdrachten van het agentschap Toerisme Vlaanderen. Hiervoor heeft Toerisme Vlaanderen vandaag een netwerk van negen buitenlandse kantoren en een veertigtal medewerkers, die acties organiseren in meer dan twintig verschillende landen.
Nochtans lijken die buitenlandse activiteiten van Toerisme Vlaanderen stelselmatig te worden afgebouwd. In januari bespraken we in deze commissie onder anderen met administrateur-generaal Peter De Wilde de reorganisatie die het agentschap Toerisme Vlaanderen eind vorig jaar heeft doorgemaakt. In die nieuwe structuur, die sinds kort van kracht is, is het buitenlands netwerk echter niet echt zichtbaar, om niet te zeggen onzichtbaar. Tijdens de gedachtewisseling zei de administrateur-generaal dat de buitenlandkantoren geïntegreerd zijn in de structuur, waardoor ze inderdaad niet zichtbaar zijn, maar dat de internationale acties van Toerisme Vlaanderen wel verdergezet worden. Ik ben daar enigszins ongerust over. Daarom stel ik mijn vraag.
Twee directeurs kregen een nieuwe voltijdse functie in het hoofdkantoor, waardoor er de facto twee directeurs minder zijn voor de buitenlandacties. Twee directeurs zijn de voorbije maanden vertrokken, waarvan er een niet vervangen wordt. Het team dat de buitenlandse werking coördineerde, is opgedoekt. Het buitenlands netwerk, waar niet aan geraakt zou worden, verliest dus heel wat vrouw- en mankracht.
De volledige toeristische sector verwacht natuurlijk dat Toerisme Vlaanderen klaarstaat op het moment dat het toerisme weer zal aantrekken. Ik heb dat zonet ook gehoord tijdens antwoorden op andere vragen. Ondanks de vele miljoenen euro’s die worden uitgetrokken voor relance, gaat het bij Toerisme Vlaanderen maar weinig over de initiatieven die genomen zullen worden om internationale toeristen opnieuw naar Vlaanderen te halen zodra de grenzen opnieuw open zijn. Bijvoorbeeld tijdens de Week van het Toerisme, van 19 tot 23 april, was er maar weinig aandacht voor projecten die specifiek internationale bezoekers moeten aanspreken. Concrete internationale promotie lijkt vooralsnog uit te blijven. We hebben ook weinig zicht op de doelgroepen die Toerisme Vlaanderen wil aanspreken, met welke partners er wordt samengewerkt en welke budgetten er worden vrijgemaakt voor internationale promotie.
Minister, kunt u toelichten hoe het buitenlands netwerk even sterk blijft als de personeelsleden maar voor 50 procent ingeschakeld worden of meer nieuwe taken krijgen die niet rechtstreeks met buitenlandse promotie te maken hebben?
Is de buitenlandse promotie nog steeds een kernopdracht, zoals in het oprichtingsdecreet is vastgelegd? Indien ja, kunt u dan het actieplan met specifieke acties bezorgen die gepland zijn zodra het toerisme weer op gang komt en die ongetwijfeld al met de sector gedeeld zijn? Dat mag uiteraard ook schriftelijk.
Duitsland, en meer bepaald de regio Noordrijn-Westfalen, is een belangrijke herkomstmarkt voor Limburg en de kust, maar ook voor de andere provincies. Het kantoor heeft al enkele weken geen directeur meer. De voormalige directeur verzorgde zeer belangrijke contracten, onder andere met Deutsche Bahn, en zette samenwerkingen op met Limburg en Westtoer. Hoe vindt u, heel concreet, die promotie vanuit Duitsland?
Minister Demir heeft het woord.
Collega Vandenhove, eerst en vooral wil ik benadrukken dat de promotie van Vlaanderen in het buitenland een kernopdracht van Toerisme Vlaanderen blijft. Bij de reorganisatie wordt niet geraakt aan deze opdracht. Ik wil dat echt wel beklemtonen. Voor de buitenlandkantoren blijft de focus liggen op internationale promotie. Door ze nauwer te betrekken, kan Toerisme Vlaanderen sneller inzetten op de internationalisering van de projecten, kan er ook van bij aanvang gekeken worden of er internationaal potentieel is en welke internationale doelgroepen de meeste waarde kunnen brengen.
Bij de aanstelling van de nieuwe leidinggevenden, eind 2020, hebben twee buitenlanddirecteurs er zelf voor gekozen om expertisehubs te leiden waarvan de samenstelling gemengd binnen- en buitenland is. En ik herhaal: de buitenlandse promotie is nog steeds de kernopdracht van Toerisme Vlaanderen. Daar bestaat geen twijfel over. Het gros van de werking van het internationaal netwerk van Toerisme Vlaanderen blijft dan ook gefocust op de internationale promotie van de thema’s waar Vlaanderen sterk en eigen in is. Het internationaal netwerk zal, net zoals voor de herstructurering, tal van acties ondernemen om de internationale reputatie van Vlaanderen te versterken als een duurzame, inclusieve en gastvrije bestemming voor het beleven van de thema’s en als innovatieve congresbestemming. Daarbij identificeert het netwerk specifieke doelgroepen en zet het aan tot een bezoek, wat een meerwaarde biedt aan onze bestemmingen.
Toerisme Vlaanderen blijft zijn werking aanpassen aan de behoeften van de doelgroepen en aan de specifieke mogelijkheden. Daarom loopt er bij Toerisme Vlaanderen ook een organisatorisch project waarbij de nieuwe structuur en alle buitenlandse processen gedetailleerd in kaart worden gebracht en verder optimaal op elkaar worden afgestemd. Als daaruit blijkt dat er bijkomende aanpassingen nodig zijn aan onze manier van werken, zullen we dat uiteraard doen.
Door de coronasituatie van de afgelopen veertien maanden heeft Toerisme Vlaanderen, op mijn vraag, de handen in elkaar geslagen met de provincies, de kunststeden en andere belangrijke private partners om de binnenlandse promotie van Vlaanderen te ondersteunen.
U vraagt naar het actieplan voor de buitenlandpromotie. Dit masterplan van acties voor 2020 en voor de eerste helft van 2021 werd de afgelopen maanden toegelicht in de sector en in de commissie Toerisme. Ik zal u die via het secretariaat bezorgen. In juli wordt er een moment ingepland om de acties voor het tweede deel van het jaar, aangepast aan de situatie en de geldende beleidsnota, toe te lichten aan alle relevante partners uit de sector. Daarbij zullen ook de resultaten van de recente onderzoeken over reisintenties vandaag en in de toekomst toegelicht worden. In tussentijd wordt er hard gewerkt aan het klaarstomen van alle acties, zodat we klaar zijn wanneer het internationale reisverkeer weer aanzwengelt.
De Week van het Toerisme kon 1200 deelnemers verwelkomen. Enkele van de best bijgewoonde sessies gingen juist over de marketingacties van Toerisme Vlaanderen in het buitenland. Toerisme Vlaanderen staat continu in verbinding met zijn publieke en private partners om afstemming rond deze acties op te zoeken.
Ik besef dat de volgende maanden ook heel cruciaal zullen zijn in de heropening van Vlaanderen. Daarom staan er ook heel wat acties in de Duitse markt klaar om bezoekers aan te zetten tot een verblijf in Vlaanderen. Noordrijn-Westfalen is natuurlijk de belangrijkste herkomstregio. Er komt ook een vervanging voor de directeur in Duitsland, die recent is weggegaan. Het organisatorische project zal mee bepalen welk profiel het meest nodig is ter ondersteuning van het team in Duitsland.
In tussentijd werd de ondersteuning vanuit het hoofdkantoor opgeschroefd en werd er een tijdelijk extern profiel aangetrokken in Duitsland om deze periode te overbruggen.
Wat betreft uw laatste vraag: het klopt dat de verantwoordelijke van het Japanse kantoor recent met pensioen is gegaan. En er is inderdaad beslist om bij haar vertrek de fysieke vestiging in Tokyo te sluiten. De sluiting van dit fysieke kantoor betekent niet dat de Japanse markt niet meer bewerkt wordt. Dit zal voortaan opgenomen worden vanuit het kantoor in Beijing als centrale plaats, met ondersteuning van het regionale netwerk. Alle bedrijfsinformatie en ons netwerk zijn geborgd dankzij onze regiowerking.
Toerisme Vlaanderen kiest ervoor om overal ter wereld relevante doelgroepen aan te trekken met interesse voor onze thema’s, ook als daar geen fysiek kantoor aanwezig is. Voor alle duidelijkheid: er wordt per doelgroep bekeken op welke manier en via welk netwerk van Toerisme Vlaanderen die het best bewerkt wordt.
De heer Vandenhove heeft het woord.
Minister, dank u voor uw gedetailleerde antwoord. Ik ben blij dat u mijn bezorgdheid deelt, in die zin dat u zegt dat dat inderdaad een van de basistaken van het agentschap Toerisme Vlaanderen blijft. Ook ben ik blij over wat u zegt over Duitsland, want ook voor onze regio Limburg is het belangrijk dat daar effectief een vervanging komt. Ik zou wel willen vragen om dat uiteraard goed te laten opvolgen en evalueren. Ik moet u dat natuurlijk niet uitleggen, maar contacten worden pas opgebouwd door lang te werken en door inderdaad te proberen echt de markt te veroveren.
Die contacten gaan natuurlijk ook heel snel verloren. Het is dus positief dat u zegt dat er enerzijds in vervanging zal worden voorzien, en anderzijds dat, wat Japan betreft, men dat vanuit een andere locatie zal leiden. Ik wil dat toch heel sterk benadrukken. Ik denk dat het voor de toeristische sector heel belangrijk is dat het binnenlands toerisme opnieuw op gang komt, maar zeker en vast ook de buitenlandse bezoeken, zodra de grenzen opnieuw opengaan. Dat mag zeker niet worden onderschat.
De vraag om uitleg is afgehandeld.