Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, corona heeft een grote weerslag gehad op de hele samenleving, ook op het gebied van autokeuring. Voertuigen die moesten worden aangeboden tussen 3 maart en 3 juni 2020 hebben een verlengde geldigheid gekregen tot en met 4 november 2020.
De eigenaars werden ervan verwittigd dat de nieuwe jaarlijkse keuring berekend werd op basis van de initiële datum en dus niet de effectieve datum van aanbieding. Met andere woorden: het corona-uitstel werd niet doorgetrokken. Dat heeft als gevolg dat sommige auto-eigenaars al na zes maanden opnieuw naar de keuring moesten gaan. Zij waren daarover misnoegd, wat begrijpelijk is. Na een korte periode moesten zij hun voertuig, dat perfect technisch in orde was, opnieuw aanbieden. Bovendien waren er vanwege de lange wachttijden ook eigenaars die geen afspraak konden krijgen voor 4 november, waardoor zij een bijkomende boete moesten betalen wegens nalatigheid of zich moesten begeven naar andere keuringsstations, veel verder van hun woonst gelegen. Zij voelen zich daardoor dubbel gestraft.
De Vlaamse Ombudsdienst werd daarover geconsulteerd en heeft op de klachten gereageerd. De Ombudsdienst heeft gezegd dat het de bedoeling is om zo snel mogelijk terug naar de orde van de dag te gaan om dezelfde ellenlange wachtrijen als tijdens de eerste lockdown te vermijden. De Ombudsdienst kijkt naar de keuringscentra zelf om te komen tot een vlottere dienstverlening.
Minister, wat is uw standpunt inzake het niet-doortrekken van het corona-uitstel? Bent u van oordeel, gelet op de vele klachten hierover, dat bijsturingen of bijkomende informatiecampagnes nuttig zouden zijn?
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u wel, mevrouw Moors, voor uw vragen. Ik begin met uw tweede vraag. U zegt dat er een heel aantal klachten zijn geweest. Per maand worden er gemiddeld ongeveer 190.000 personenvoertuigen en lichte vrachtauto’s voorgereden in de keuringscentra, 190.000 per maand. Als we dan specifiek kijken naar de maand april 2020, geeft de administratie mij aan dat er 3 klachten waren van burgers die sneller dan na een jaar naar de periodieke keuring moesten gaan. Dat om het toch even in de juiste context te plaatsen.
Wij hebben daarover zeer breed gecommuniceerd. Zelf heb ik daarover af en toe persoonlijk een melding gekregen van iemand die op een veel kortere termijn zijn auto moest laten herkeuren. Er is heel breed over gecommuniceerd. Iedereen die het wilde weten, kon er wel degelijk van op de hoogte zijn.
Verder wil ik heel duidelijk benadrukken dat die vaste referentiedatum op het keuringsbewijs zorgt voor een goede spreiding van het aantal voertuigen dat zich in de keuringscentra op jaarbasis aanmeldt. Door de sluiting begin 2020 was er inderdaad een tijdelijke opstopping. Maar ook toen hebben we gevraagd om zich zo snel mogelijk aan te bieden om te vermijden dat men anders in de toekomst langere wachtrijen zou krijgen. Kortom, daar is heel breed over gecommuniceerd. Dat betekent natuurlijk dat mensen die zich later hebben aangeboden, zich sneller dan in een normale cyclus opnieuw moesten aanbieden met hun voertuig.
Ik moet andermaal benadrukken dat een periodieke keuring een momentopname is en dat de keuringen ook te maken hebben met verkeersveiligheid, namelijk kijken of de voertuigen die in het verkeer circuleren, aan alle veiligheidsvoorschriften voldoen. In die zin is het van algemeen belang dat we blijven vasthouden aan het tijdig keuren van alle wagens. Die vaste referentiedatum zorgt voor een goede spreiding, zodat we hopelijk vanaf volgend jaar weer in een volkomen normale situatie de keuringen kunnen laten doorgaan.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, dank u voor uw uitleg. Ik heb zojuist aangegeven dat de Ombudsdienst toch wel kijkt naar de keuringscentra voor een vlottere dienstverlening. Men stelt voor om een centraal telefoonnummer naar voren te schuiven waar een afspraak kan worden gemaakt bij eender welk keuringscentrum, en te bekijken hoe de websites van de keuringscentra duidelijker kunnen worden gemaakt.
Minister, hebt u al samengezeten met de vier firma’s die toch wel een soort van monopolie hebben voor de veiligheidskeuring, om te kijken of die opdracht in fatsoenlijke omstandigheden vervuld kan worden? Of plant u dat nog te doen in de toekomst?
De heer Verheyden heeft het woord.
Minister, ik kan me alleen maar aansluiten bij de vragen van mevrouw Moors. Ik ben deze week zelf naar een controlecentrum moeten gaan met de wagen. Ik heb gelukkig een groene kaart gekregen, zelfs met een VL-sticker op de nummerplaat. Dat wil dus al wel wat zeggen. Ik was zeer tevreden.
Ik was amper vier dagen te laat, omdat alles vol zat en dan krijg je die boete. Ik lig daar niet van wakker, maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die zich daaraan storen. Minister, is het toch niet mogelijk dat mensen die zich binnen de perfecte termijn waarbinnen ze zich moeten aanbieden, zich registreren, zodat ze die boete niet krijgen, zelfs wanneer alle reservaties vol zitten en ze buiten het tijdsblok van die groene kaart komen. Ik denk dat dat toch eens moet worden bekeken. Ik vind het bijzonder jammer dat mensen die zich correct registreren, toch nog een boete aan hun broek gesmeerd krijgen, zij het maar een boete van enkele euro's, omdat er gewoonweg geen plaats is. Ik hoop dat daar toch wel iets aan kan worden gedaan.
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u wel voor de bijkomende suggesties. Ik neem ze zeker ter harte, zowel die van mevrouw Moors als die van de heer Verheyden.
Tegelijkertijd moet ik meegeven dat we wel degelijk kennis hebben genomen van de opmerkingen van de Ombudsdienst. Ook die hebben we al overgemaakt.
De gesprekken met de sector lopen op dit ogenblik. U stelt terecht dat wanneer men enkele dagen te laat is, men toch een boete krijgt. Dat is natuurlijk niet wenselijk. De meeste mensen willen zich wel tijdig in regel stellen, daar ben ik van overtuigd. Wat dat betreft, kan ik u meegeven dat de gesprekken met de sector wel degelijk lopende zijn. Wij kunnen hen natuurlijk niet dwingen, maar we kunnen wel het gesprek in die richting sturen en vragen om de bedenkingen die de Ombudsdienst heeft gelanceerd, ter harte te nemen.
We nemen dat allemaal mee. Ik hoop dat we zo snel mogelijk volledig orde op zaken hebben en dat we van die lange wachtrijen af zijn.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, dank u voor de antwoorden. We hopen allemaal dat corona eindelijk onder controle zal geraken. Het einde is in zicht. Dan zullen deze problemen zich … (Het geluid van Rita Moors valt weg.)
Mevrouw Moors, u bent weggevallen, maar ik denk dat we de vraag kunnen afsluiten.
De vraag om uitleg is afgehandeld.