Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Dank u wel. Ik hoop dat mijn verbinding het houdt, want ik had daarnet problemen. Ik hoop dat u mij goed verstaat.
Minister, dit is eigenlijk een opvolgingsvraag. We hebben het er al een paar keer over gehad, over het vervoer naar de vaccinatiecentra. Gelukkig beginnen de vaccinaties ondertussen een beetje op kruissnelheid te komen. De laatste keer dat we hier een vraag over gesteld hebben, was net beslist dat er vanuit de Vlaamse overheid forfaitaire bedragen toegekend zouden worden aan de vaccinatiecentra om zelf tegemoetkomingen te voorzien voor vervoer naar die centra.
U hebt toen gezegd dat er, op een eerdere vraag vanuit de Vlaamse overheid naar de gemeenten, 31 gemeenten met een vaccinatiecentrum gevraagd hadden om een extra halte of een shuttle, en dat er 32 om extra openbaar vervoer hadden gevraagd. Nog 25 andere gemeenten hadden aangegeven dat het aanbod van openbaar vervoer niet voldoende was. Uiteindelijk had De Lijn verschillende opties bekeken, en is er vanuit de overheid beslist om te werken met forfaitaire bedragen.
Nu komen een aantal opvolgingsvragen, minister.
Zijn er, bij uw weten, de afgelopen weken problemen gesignaleerd met het vervoer naar de vaccinatiecentra? Zijn er vanuit de lokale besturen meldingen gemaakt van verwachte drukte of van personen die niet bij de vaccinatiecentra zouden geraken?
U hebt er vaak naar verwezen dat voor het vervoer ook een beroep gedaan kan worden op de taxisector of andere transportbedrijven, waarbij de lokale besturen met die forfaitaire bedragen al dan niet een stuk van de kostprijs zouden kunnen dragen. U hebt er ook voor gezorgd dat er tariefafspraken gemaakt kunnen worden. Hebt u er weet van dat bepaalde gemeenten zulke afspraken gemaakt hebben en dat de lokale besturen daar desgevallend ook financieel tussenkomen? Zo ja, op welke manier?
Zijn er al oplossingen gevonden voor de vragen vanuit de lokale besturen rond openbaar vervoer? Is er door De Lijn een inschatting gemaakt van de verwachte drukte op de lijnen naar de vaccinatiecentra? Zijn er eventueel voorzieningen getroffen om capaciteitsproblemen te voorkomen?
Minister Peeters heeft het woord.
Bedankt voor uw vragen, mevrouw Robeyns. Het is zeker goed om dat allemaal te blijven opvolgen.
Op dit ogenblik zijn er nog helemaal geen signalen van problemen bij vaccinatiecentra. We weten ook wel dat er nog geen heel drukke momenten zijn geweest aan de vaccinatiecentra. Er zijn nog geen piekdagen geweest, maar mocht dat in de toekomst het geval zijn, dan moeten we dat zeker blijven opvolgen dat daar geen problemen ontstaan. Daarover ben ik het volledig met u eens.
Wat de andere mogelijke vervoersmodi betreft, hebt u de geschiedenis al een beetje geduid. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om de lokale besturen, en specifiek de penhoudende gemeenten, dus daar waar er een vaccinatiecentrum ligt, een extra mobiliteitsbudget te geven. Zij hadden al een mobiliteitsbudget inzake individueel vervoer voor mensen met een beperkte mobiliteit. Daar is dan een bijkomend mobiliteitsbudget bovenop gegeven voor het collectief vervoer. Het behoort tot de volledige autonomie van de penhoudende gemeenten, in samenspraak met de omliggende gemeenten, om te bepalen hoe zij dat mobiliteitsbudget gaan aanwenden. Ze zijn dus ook vrij om eventueel zelf prijsafspraken te maken met de taxisector of met busdiensten. Er is mij al ter ore gekomen dat verschillende lokale besturen dat ook effectief gedaan hebben. Dat is informeel, want ik heb mij daar als dusdanig niet mee te bemoeien. Zij zijn daar autonoom in en hoeven niet aan mij voor te leggen of deze of een andere afspraak al dan niet kan. Ze zijn daar volledig vrij in.
Ik kan u ook meegegeven dat De Lijn de afgelopen weken zelf proactief de gemeenten waar een vaccinatiecentrum gelegen is, bevraagd heeft om te kijken of er bepaalde noodwendigheden waren. Voor elk vaccinatiecentrum is een fiche uitgewerkt, waarin het volgende werd opgenomen: een overzicht van het bestaande aanbod, om te kijken of dat toereikend was; desgevallend een aanpassing van de reguliere lijnen, als er eventueel omleidingen of extra haltes zouden moeten zijn; desgevallend een aanpassing van het belbusgebied; en desgevallend het inleggen van pendelbussen, mocht dat nodig zijn. De Lijn heeft dus voor elke gemeente waar een vaccinatiecentrum gelegen is, een fiche opgemaakt en zal dat ook verder blijven opvolgen.
Uw laatste vraag, met betrekking tot de inschatting van de verwachte drukte, hangt samen met de eerste vraag. Gelet op het feit dat er vandaag nog niet echt piekmomenten zijn, is er vandaag niet echt een probleem. Mochten er in de toekomst capaciteitsproblemen zijn, dan moet dat nauwlettend opgevolgd blijven worden. We zullen alleszins de druktebarometer gebruiken, maar iedereen kan het ook melden als bepaalde lijnen te druk zijn, zeker richting de vaccinatiecentra. Dan zal daar desgevallend moeten worden bijgestuurd.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Bedankt voor uw antwoord, minister.
Ik begrijp uiteraard, als u werkt met forfaitaire bedragen, dat het de autonomie van de penhoudende gemeente is om te beslissen hoe ze die aanwenden. Ik vind het geruststellend dat u zegt dat als er capaciteitsproblemen zijn, u waar nodig zeker zult zorgen dat die opgelost kunnen worden. Misschien kunnen die fiches van De Lijn ons nog overgemaakt worden, ter informatie.
Minister, nog een bijkomend puntje: de afgelopen weken hebben we ook regelmatig gehoord – wat de trein betreft, ik denk ook in Wallonië – dat de oproepingsbrief voor de vaccinatiecentra ook toegepast kan worden als vervoersbewijs, zodat men gratis met het openbaar vervoer naar de vaccinatiecentra gebracht zou worden. Ik weet dat jullie gekozen hebben voor forfaitaire bedragen. Misschien werd dit nog niet door de Vlaamse overheid bekeken?
Minister Peeters heeft het woord.
Wat de laatste vraag betreft: we hebben alles onderzocht, ook of de oproepingsbrief zou kunnen gelden als een bus- of tramticket. U begrijpt dat in eerder landelijke gebieden – ik denk bijvoorbeeld aan uw eigen regio – er soms meer baat is bij het inzetten van alternatieve vormen zoals taxidiensten of kleine shuttles. We hebben er finaal voor gekozen om een forfaitair mobiliteitsbudget ter beschikking te stellen. Daarmee kunnen de lokale besturen zelf beslissen hoe ze dat aanwenden. Op die manier geven we een ruimer aanbod voor iedereen, en niet enkel voor mensen in de meer stedelijke gebieden, waar er meestal een zeer uitgebreid tram- en busnet is. Dat is een afweging die men gemaakt heeft.
Wat betreft de fiches die per vaccinatiecentrum zijn opgemaakt: ik zal vragen of De Lijn die aan de vaccinatiecentra ter beschikking kan stellen. Dat lijkt mij geen probleem, ik denk dat dat ook in overleg met de vaccinatiecentra is gebeurd. Ik denk dat daar alle transparantie over mogelijk kan zijn.
De vraag om uitleg is afgehandeld.