Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Pieters heeft het woord.
Minister, ‘Licht definitief op groen voor Glosso Circuit te Arendonk’, luidde de krantentitel niet zo lang geleden. Eindelijk was er eens positief nieuws in verband met de auto- en motorcrosssport. Het mag wel eens, aangezien die sport, waarin wij toch aardig wat kleppers op wereldniveau gehad hebben, sinds vele jaren ter discussie staat.
Je hebt bestaande circuits, zoals AMC Genk Horensbergdam, Lommel MX Track en uiteraard ook Duivelsberg. In de jaren 50 konden wedstrijden gewoon georganiseerd worden. In de jaren 70 werden beperkende maatregelen ingevoerd en werden de meeste circuits permanent gemaakt, om bijvoorbeeld het wildcrossen tegen te gaan. In mijn thuisstad Maaseik werd er destijds ook heel frequent gecrost in de bossen. Maar door hoe langer hoe meer circuits te verbieden, zal er weer meer door de velden en bossen gecrost worden.
Minister, in hoeverre kunt u toelichting geven bij de situatie van het circuit Duivelsberg te Opgrimbie in Maasmechelen? U hebt in het begin van het jaar het initiatief genomen om daar aanwezig te zijn bij de eerste cross sinds lang. Welke initiatieven worden, samen met de minister van Sport, genomen om crossterreinen te legaliseren en te ondersteunen en om nieuwe locaties in overweging te nemen?
Minister Demir heeft het woord.
Collega Pieters, de deputatie van de provincie Limburg is de bevoegde overheid voor het nemen van beslissingen voor de rallycross. Voordat Duivelsberg een nieuwe aanvraag kan indienen, moet er een milieueffectenrapport (MER) worden opgesteld, inclusief een passende beoordeling. Een recente aanvraag van de exploitant is gestrand wegens het afkeuren van het milieueffectenrapport. Naar aanleiding daarvan is er contact geweest tussen de exploitant en de verschillende adviesverlenende instanties, om op zoek te gaan naar oplossingen. Er is ook een overleg geweest met onze mensen op het kabinet, de administratie en de exploitant zelf. De opmaak van een MER is nu de eerste stap.
Zoals u weet, is het circuit gelegen in een habitatrichtlijngebied, waar een aantal Europese natuurdoelen liggen. Om die reden is het belangrijk dat bij de uitwerking van het MER goed onderzocht wordt op welke manier de crossactiviteit daarmee verzoenbaar kan zijn. Die passende beoordeling is cruciaal om tot een milieueffectenrapport te komen dat beantwoordt aan de decretale vereisten en voldoende informatie bevat om de effecten van de exploitatie in te schatten. De uitwerking van het MER is momenteel in uitvoering. Ik heb begrepen dat daarnaast ook een toelating tot afwijking op de milieuvoorwaarden nodig is in functie van de inplanting. Over een dergelijke afwijkingsvraag neem ik als bevoegde minister de beslissing.
Dat brengt mij tot de laatste fase van de vergunningsprocedure. Na het afronden van het MER, inclusief de passende beoordeling, en als men een afwijking van de inplantingsregel heeft verkregen, kan men de eigenlijke aanvraag indienen bij de deputatie van de provincie Limburg. Na het doorlopen van een openbaar onderzoek en een adviesronde zal het dan aan de deputatie zijn om daar een beslissing in te nemen. Tot zover de procedure en de stappen die allemaal moeten worden gevolgd.
De omgeving van Duivelsberg en het circuit maakt deel uit van het Nationaal Park Hoge Kempen. In het masterplan van het Nationaal Park wordt een uitdoofscenario van Duivelsberg voorzien. Uitdoven van Duivelsberg is wat mij betreft pas aan de orde als er ook een alternatieve locatie wordt gevonden. Er moet een oplossing zijn. We moeten dus op zoek naar een alternatieve locatie voor de activiteiten. Ik zal bij de club aandringen om zelf ook actief voorstellen voor alternatieve locaties te zoeken en bij de provincie om de in het verleden afgewezen locatievoorstellen opnieuw te bekijken of mogelijk andere opties voor te stellen. In het verleden is ook altijd gezegd dat er een alternatief moet zijn. Men heeft daar te weinig werk van gemaakt. Die piste moet ook worden bekeken.
De afgelopen jaren zijn er inspanningen geleverd, onder meer door mijn voorganger Philippe Muyters en ook door provincies, om in de provincie Limburg maar ook veel ruimer in Vlaanderen op zoek te gaan naar alternatieve terreinen voor de rallycross en bij uitbreiding voor permanente crossterreinen. Tot op heden werd binnen de provincie Limburg geen geschikte nieuwe locatie gevonden. Conflict met Sevesobedrijven en een gebrek aan lokaal draagvlak zijn de belangrijkste redenen.
De conclusie van de ruimere zoektocht binnen Vlaanderen, van de conceptnota ‘Zoektocht naar motorcrossterreinen’, was dat het nagenoeg onmogelijk is geworden om nieuwe terreinen te realiseren en dat er voortaan ingezet zal worden op een vraaggerichte benadering waarbij de voorstellen die worden gepresenteerd, zullen worden beoordeeld op hun merites. Ik heb niet de bedoeling opnieuw een ruime zoektocht in Vlaanderen op te starten, ik denk dat dat weinig zin heeft.
De heer Pieters heeft het woord.
Dank u wel, minister. U had het over draagvlak. Wij hadden tot voor enkele jaren ook een crossterrein in Maaseik en daar was het draagvlak zeer breed in de gemeente Neeroeteren. Maar helaas, als men met een gemeentebestuur zit dat daartegen gekant is, dan wordt het niets.
U hebt het over een alternatief circuit. Waar legt men zo een circuit? Dat is meestal aan de rand van een natuurgebied of aan de rand van een woongebied. Dat het tussen een woongebied en een natuurgebied ligt, zoals in Opgrimbie, is logisch. In Vlaanderen zal het altijd op zo een plaats liggen. Als u het hebt over een alternatief circuit, is dat zoals bij een Vlaams Belangmandataris. Van op het ogenblik dat er een Vlaams Belangmandataris in een commissie of iets dergelijks terechtkomt, dan verandert men de spelregels. De aantallen worden dan verminderd en dan kan een Vlaams Belangmandataris daar niet in geraken. Zo is het ook met de alternatieve circuits. Men sluit het ene, men verplicht dan wel om een alternatief te zoeken, maar men geeft nooit de goedkeuring aan dat alternatief. Op dat moment is de crosssport dood, ze wordt gewoon gewurgd. Ik denk dat er toch een oplossing moet zijn door te zeggen dat er geen sluiting komt voor er een alternatief is. Ik weet niet of dat voor u een mogelijke piste is.
De heer Danen heeft het woord.
Voorzitter, ik zou willen uitzoomen, ik zou willen loskomen van de specifieke dossiers. Voor alle duidelijkheid: we hebben al een discussie gehad over Duivelsberg en we gaan die nu niet overdoen. Maar ik zou u wel willen wijzen op een hiaat of een probleem in de wetgeving ter zake. U zult ze allicht meer krijgen dan ik, maar ik krijg soms klachten van mensen die rond circuits wonen. Ze klagen over het geluid. Ik ben het eens gaan nakijken, en wat blijkt? Vroeger waren er in de wetgeving sectorale voorwaarden rond omgevingsgeluid. Met de nieuwe VLAREM-trein (Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning) zijn er blijkbaar andere bepalingen goedgekeurd. Dat is het decreet, dat is wat het is. Maar blijkbaar is het zo dat in bijna elk artikel van het decreet vermeld staat “tenzij anders vermeld in de omgevingsvergunning voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting”.
Dat lijkt misschien wat technisch, maar het komt erop neer dat bijna alle inrichtingen voor circuits dat soort uitzonderingen vragen en die ook bijna altijd krijgen. Tijdens het openbaar onderzoek werd dat door de buurtbewoners, de mensen die daar mogelijk last van zouden kunnen hebben, genegeerd. Zodra de exploitatie in uitvoering is, dus als er geracet wordt, hebben sommige mensen last van omgevingsgeluid en dan blijkt dat ze daar juridisch ook heel weinig aan kunnen doen omdat dat nu eenmaal in de vergunning staat. Met andere woorden, de wetgeving is heel strikt maar in de vergunningen worden altijd afwijkingen toegestaan. Dat leidt soms tot een heel vervelende situatie.
Minister, wilt u VLAREM op dat aspect bekijken om ervoor te zorgen dat we een beter evenwicht kunnen vinden tussen enerzijds de mensen die willen crossen, en waar ik alle respect voor heb, en anderzijds de mensen die in de omgeving wonen en die daar af en toe last van hebben? U weet ook wel dat de druk op dergelijke crossterreinen heel groot is, er zijn er steeds minder, maar de terreinen die dan vergund zijn, worden ook steeds meer gebruikt. Daardoor kunnen omwonenden die in het begin heel weinig last hadden door de relatief beperkte activiteit, op termijn veel meer last krijgen. Minister, wilt u die wetgeving bekijken en nagaan of die eventueel kan worden bijgestuurd?
Minister Demir heeft het woord.
Mijnheer Danen, ik wil zeker bekijken hoe we dit kunnen oplossen. Om een draagvlak te krijgen, moeten we een gezond evenwicht vinden. Ik zal bekijken wat technisch mogelijk is.
Mijnheer Pieters, ik denk dat iedereen vindt dat er binnen onze ruimtelijke ordening ruimte moet zijn voor een sport als de rallycross. Ik heb vastgesteld dat dat vaak een heel familiaal gebeuren is. We moeten daar de nodige ruimte voor creëren. Daarom heb ik eerder al gezegd dat er een alternatief moet zijn. Die piste zullen we bewandelen, hoe moeilijk dat misschien ook is. Ik stel ook voor om de procedure die nu bij de provincie loopt, af te wachten. De exploitant en de administratie zitten ook samen, we wachten af wat dat oplevert. Maar wat mij betreft, moet er zeker ruimte zijn voor deze sporten in Vlaanderen.
De heer Pieters heeft het woord.
Minister, ik geef u gedeeltelijk gelijk. U staat er wel achter, maar u wilt geen aanpassing doorvoeren, zo begrijp ik toch, en het ene niet sluiten vooraleer er een alternatief beschikbaar is. Op die manier wordt hun de keel een beetje toegeknepen.
Ik dank u dat u daar initiatieven neemt. Dat is zeer moeilijk, ik geef dat toe, maar wanneer men ruimte wil creëren voor natuur, dan moet er inderdaad ook ruimte zijn voor deze sport. En, zoals de heer Danen ook zei, hoe minder circuits er zijn, hoe meer die worden belast en hoe meer er mogelijk overlast ontstaat in de omgeving. Ik wens u veel succes en vraag u daar toch werk van te maken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.