Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Maertens heeft het woord.
Het thema van de toegankelijkheid van de haltes van De Lijn beroert veel mensen. Veel mensen ondervinden aan den lijve wat er goed is en waar het niet goed is. In Vlaanderen hebben wij een achterstand bij het integraal toegankelijk maken van de haltes voor de bussen en trams van De Lijn voor mensen met een handicap. U hebt een aantal maanden geleden in een commissievergadering een masterplan toegankelijkheid aangekondigd. U zou dat opstellen samen met partners zoals Inter, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en andere. Ook de gemeenten hebben daarin een belangrijke rol te spelen. Maar u kondigde toen aan dat het plan er zou zijn tegen oktober 2020. Vandaag, op 1 oktober, vind ik het gepast te polsen naar de stand van zaken?
Wat is de huidige status van het Masterplan toegankelijkheid? Kunt u al de nodige toelichting geven bij dit plan, of is het nog in voorbereiding en zien wij het later hier verschijnen in de commissie? Het zou goed zijn dat plan eens grondig te bespreken in de commissie. Is er al een prioritering gemaakt voor het toegankelijk maken van de haltes? Wij hebben vervoerregio’s met een kernnet, een aanvullend net en vervoer op maat. In die ordening zullen de haltes een soort indeling krijgen. Zal dat gevolgen hebben voor de toegankelijkheid van de haltes op die netten? Is er vooral reeds duidelijkheid over de financiering van de uitrol van dat plan? Een plan maken en een fasering daaraan vastknopen is een zaak, maar ervoor zorgen dat er voldoende middelen zijn om het uit te voeren, is een andere zaak. Uiteindelijk moeten alle bus- en tramhaltes in Vlaanderen integraal toegankelijk zijn.
Minister Peeters heeft het woord.
Voorzitter, het Masterplan Toegankelijkheid is zeker zeer belangrijk. Het is nog maar 1 oktober 2020. Ik had beloofd in het najaar van 2020 met dat masterplan te komen. Ik kan vandaag alleszins meedelen dat het volop in evolutie is. Het is aan de commissie om dat te bepalen, maar ik wil het hier zeker komen laten toelichten. Het is alleszins de bedoeling zo snel mogelijk te landen. Op dit ogenblik leggen de diverse kenniscentra er nog de laatste hand aan, maar we zullen dit snel kenbaar maken.
Wat de prioritering betreft, vallen de heraanleg en bijgevolg het toegankelijk maken van de haltes onder de bevoegdheid van de wegbeheerder. We hebben de vervoerregio’s eerder al de nodige methodologieën en data geleverd om op het niveau van een vervoerregio zelf een planmatige aanpak uit te werken. Het is de bedoeling dat die planmatige aanpak later mee worden opgenomen in de regionale mobiliteitsplannen die voor elke regio worden uitgerold.
Wat de financiering en de uitrol betreft, moet het masterplan natuurlijk eerst zijn finale vorm krijgen. Ik hoop het zo snel mogelijk te hebben, want het is enorm belangrijk, zeker voor alle mensen met een beperking. Ik hoop zo snel mogelijk te kunnen landen.
De omkaderende en sensibiliserende maatregelen worden allemaal mee opgenomen in de visienota. Het masterplan zal ter goedkeuring aan de Vlaamse Regering worden voorgelegd. Vervolgens zal er een subsidiereglement komen, dat ook ter goedkeuring aan de Vlaamse Regering moet worden voorgelegd. Eerst moeten we naar het masterplan zelf kijken. Zodra dit definitief kan worden afgeklopt, kunnen we de volgende stappen zetten, namelijk de financiering en de subsidiëring vastleggen. First things first. Dit betekent dat we het masterplan eerst zo snel mogelijk moeten finaliseren, zodat iedereen ons openbaar vervoer op de vlotste manier kan gebruiken.
De heer Maertens heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik zal geen bijkomende vragen stellen.
Voorzitter, ik stel voor dat we in de regeling der werkzaamheden nakijken wanneer de commissie dit onderwerp, dat ons allemaal beroert, kan bespreken. We moeten dan wel zeker zijn dat het plan klaar is en dat we alle elementen, ook de financieringswijze, kennen. We kunnen dit misschien opnemen in de voorlopige kalender en dit tegen het eind van het jaar grondig tegen het licht houden.
Mijnheer Maertens, dat is een prima suggestie. We zullen dat straks bespreken.
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Mijnheer Maertens, ik wil u danken voor uw interessante vraag om uitleg. Tijdens de vorige legislatuur hebben de heer Van de Wauwer en een aantal andere leden van mijn fractie een conceptnota over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer ingediend. Hierdoor is in het Vlaams regeerakkoord opgenomen dat hiervoor een masterplan zal worden uitgerold. We kijken uit naar dat plan.
Ik wil meteen onze bekommernis uiten. De haltes op wegen die AWV beheert, hebben we als Vlaamse overheid zelf in de hand, maar we moeten de lokale besturen stimuleren. We moeten een incentive voor hen zoeken om aan de haltes op lokale wegen te werken. Dat is mijn bekommernis. Ik had nog een paar punten genoteerd, maar ik vind het een goed idee dat plan later eens grondig te bespreken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.