Verslag vergadering Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer De Reuse heeft het woord.
Minister, met de zesde staatshervorming op 1 januari 2019 had een nieuw orgaan in werking moeten treden, namelijk de Zorgkassencommissie. Het opzet van deze commissie bestond erin om een multidisciplinaire pool op te zetten van medici, verpleegkundigen, paramedici en psychologen. De volledige uitwerking is in handen gegeven van de zorgkassen. Zij hebben de opdracht gekregen om deze pools op te zetten. Voor de revalidatie zijn er twee teams opgezet voor heel Vlaanderen. Voor woonzorgcentra en mobiliteitshulpmiddelen zijn er vijf provinciale teams. De taken die deze teams moeten uitvoeren zijn: a-prioricontroles, zoals aanvragen voor mobiliteitshulpmiddelen en revalidatieconventies, en controles achteraf, zoals de Kappa-controle, steekproeven voor de mobiliteitshulpmiddelen, enzovoort.
Vandaag, anderhalf jaar na de oprichting, zijn deze teams nog steeds niet volledig operationeel. Om de coördinatie te doen van de vijf provinciale teams samen was het de bedoeling om twee artsen aan te stellen. Tot op vandaag is er enkel een arts aangesteld voor Oost- en West-Vlaanderen. Dit heeft als gevolg dat de hiervoor genoemde provinciale teams niet functioneren zoals het hoort. Er is vastgesteld dat hierdoor een deel van de opdrachten niet werd uitgevoerd. Zo worden de Kappa-controles bijvoorbeeld maar deels gedaan. De vastgelegde timing van de aanvraagprocedures kan niet worden aangehouden. Het is onmogelijk voor de enige arts in dienst om de opdrachten voor de drie provincieteams waar de arts ontbreekt, erbij te nemen. Ook is er geen back-up voorzien, mocht een van de artsen uitvallen.
Ook is het digitale platform nog niet in staat om de volledige verwerking te doen in het kader van de Zorgkassencommissie. Zo is er bijvoorbeeld voor de uitwisseling van informatie in het kader van revalidatie tussen de Zorgkassencommissie en de mutualiteiten een ‘workaround’ in plaats gebracht met behulp van SharePoint. Het gaat hier over patiënteninformatie. Is dit in overeenstemming met de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR)?
Minister, bent u op de hoogte van deze situatie?
Welke stappen zult u ondernemen om zo snel mogelijk de tweede arts aan boord te krijgen voor de zorgkassen?
Wat is uw visie om de continuïteit van de provinciale Zorgkassencommissies te waarborgen?
Wat zult u ondernemen om het digitale platform op korte termijn in orde te krijgen?
Is de 'workaround' nog steeds in gebruik?
Zijn de GDPR-regels toegepast zoals het hoort?
Minister Beke heeft het woord.
Mijnheer De Reuse, in uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming is met ingang van 1 januari 2019 een Zorgkassencommissie opgericht. Aanvankelijk was het de bedoeling dat voor de functie van arts, tegen vergoeding, verder een beroep kon worden gedaan op de adviserend artsen van de verzekeringsinstellingen.
Hiervoor gaf de federale overheid echter geen akkoord, waardoor de zorgkassen genoodzaakt waren zelf de procedure voor het aanwerven van artsen te starten. Op basis van de ingeschatte workload werden twee vacatures uitgeschreven.
Op dit moment zijn op de arbeidsmarkt artsen met een passend profiel voor tewerkstelling in de Zorgkassencommissie echter schaars. Er kon daarom in eerste instantie slechts één vte-arts worden aangeworven. De procedure voor de aanwerving van een tweede arts bleef echter doorlopen. Ondertussen kan ik u meedelen dat een tweede arts is aangeworven. Zij start haar werkzaamheden voor de Zorgkassencommissie vanaf 17 augustus.
Met de inzet van een tweede arts kunnen alle opdrachten vlot worden ingevuld en is er tevens voldoende ruimte om verlofperiodes en periodes van ziekte van een van de artsen op te vangen.
De ‘workaround’ voor revalidatie waaraan u refereert, is operationeel vanaf 1 juli. Een machtiging werd aangevraagd en verkregen van de kamer sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité.
De heer De Reuse heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. U haalt inderdaad terecht de problematiek met de federale overheid aan. Maar het goede nieuws is inderdaad dat er wordt gewerkt aan een oplossing, dat er een bijkomende arts werd aangeworven en dat het goed zal werken vanaf 1 juli.
Minister, ik heb een bijkomende vraag. Welke financiële impact heeft dit gehad op het hele budget, onder andere het ontbreken van de Kappa-controles?
Bent u ook niet van oordeel dat, om versnippering tegen te gaan, we eigenlijk beter de werking van de Zorgkassencommissie zouden onderbrengen onder het Agentschap Zorg en Gezondheid, en dit zelf organiseren?
Minister Beke heeft het woord.
Dat weet ik niet, dat moet ik navragen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.