Verslag vergadering Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën en Begroting
Verslag
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Voorzitter, minister-president, collega's, de premier heeft geijverd voor een Nationaal pact voor strategische investeringen. Er is een eerste vergadering van het Overlegcomité geweest op 28 september. Er zijn toen een aantal werkafspraken gemaakt. Intussen is dat toch al enkele maanden geleden.
Minister-president, wat is de stand van zaken? Wat is er beslist? Wat mogen we nog verwachten? Wat is de vooruitgang in dit dossier?
Minister-president Bourgeois heeft het woord.
Collega's, korte vraag, kort antwoord. U weet dat we dit hebben besproken op de vergadering van het Overlegcomité van 28 september. Ik heb er omstandig tekst en uitleg over gegeven in deze commissie op 4 oktober. In het Overlegcomité is een consensus bereikt over het principe. Er is afgesproken om de bespreking over de actiedomeinen, het beheer en de uitvoering van het pact voort te zetten.
Wij zijn een investeringsregering. Alles wat ertoe kan bijdragen dat er meer kan worden geïnvesteerd, juichen wij toe. Daarom hebben wij ook de dag na de vergadering van het Overlegcomité al een bilateraal overleg gehad, op kabinetsniveau, met het kabinet van de premier. Er is toen afgesproken dat premier in overleg met zijn collega's van de Federale Regering ofwel zijn initieel voorstel zou herschrijven, rekening houdend met onze opmerkingen, ofwel een nieuwe nota zou bezorgen waarbij hij vooral het proces richting een pact zou uittekenen.
Ik heb toen ook toegelicht dat voor ons de modaliteiten van zo'n pact belangrijk zijn. Niet eender welk pact, een soort intentieverklaring, is een goed pact. We hebben om te beginnen geen pact nodig om te kunnen investeren in onze eigen bevoegdheden die geen enkel raakvlak hebben met andere overheden. Daarrond moeten we niet samenwerken. Dat is geen toegevoegde waarde, integendeel, het zou eventueel tot vertragingen kunnen leiden. We hebben ook geen pact nodig om financiering te vinden. Er is geld zat in dit land en geld zat in Europa. Het financieringsinstrument, dat is een andere zaak. De afwijkingen van het pact, het gebruik van de 3 procentmarge, de boekhoudkundige regels, de investeringsclausule zijn zaken die belangrijk zijn en die we samen op het Europese niveau kunnen aankaarten.
Wij willen dus een pact dat drempels wegneemt omdat zaken te traag gaan, onder meer omdat verschillende overheden betrokken zijn. We willen de focus leggen op de raakvlakdomeinen. Waar zijn er grensoverschrijdende investeringen of bevoegdheden die belangrijk zijn om samen te werken? Ik denk aan de digitale agenda, aan het spoor, aan de luchtvaart. Dat zijn zaken waar het heel nuttig kan zijn.
We hebben er wel aan toegevoegd dat we geen overlegstructuur willen maar snelle, wendbare manieren om tot afspraken te kunnen komen. Maar sindsdien is er geen nieuw overleg bijeengeroepen en is er ook geen nieuw voorstel gekomen vanwege de premier.
U peilt naar mijn verwachtingen. Ik verwacht een werkbaar instrument, een nuttig instrument dat iedereen ten goede komt op basis van de principes die ik hier uitvoerig heb toegelicht op 4 oktober en ook vandaag. Ik heb geen zicht op timing en plannen van de premier. Ik heb al enkele keren aangedrongen op die zaken die er toe doen, onder andere wachten wij op een spoorinvesteringsplan. Dat is bij uitstek de materie waarin de federale overheid kan en moet investeren. Dat plan had er al moeten zijn in 2015 of 2016. De digitale agenda is heel belangrijk om overleg over te plegen.
Wij hebben suggesties gedaan voor overleg over zaken die echt een meerwaarde kunnen bieden. In het Overlegcomité waren we het ook principieel eens om stappen te zetten bij de Europese Commissie om minstens de investeringsclausule te kunnen gaan toepassen. Maar er is nog niets concreets gebeurd sinds mijn toelichting hier in de commissie in oktober.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Minister-president, ik begrijp goed dat er de dag na het Overlegcomité nog een overleg is geweest en daarna niets meer. Er zijn niet alleen geen beslissingen genomen, maar er wordt ook niet gepraat. Dat verbaast mij. Ik dacht dat er werkgroepen bezig zouden zijn, maar zelfs dat blijkt niet het geval te zijn. Dat is jammer, zeker omdat investeringen als een belangrijk aspect van de economische relance worden beschouwd en omdat we als Vlaanderen er belang bij hebben om daarover goede akkoorden te sluiten die in ons belang zijn, over de NMBS, over de luchthaven enzovoort.
Ik betreur het en beschouw het als een gemiste kans dat sinds begin oktober in zo'n belangrijk dossier als dit blijkbaar geen enkele beweging is. Ik neem daarvan akte. Ik begrijp dat u daarna verschillende pogingen hebt gedaan om na te gaan of het beest nog leeft, maar dat er geen reactie is geweest. U kunt het altijd nog eens proberen, want het is bijzonder jammer. Ik hoop dat er snel verandering in kan komen.
Minister-president Bourgeois heeft het woord.
Ik heb er geen zicht op of er federale initiatieven zijn of dat er daar overleg is. In elk geval is er formeel met de deelstaten niet verder gesproken. Er zijn natuurlijk wel informele babbels daarover, maar er is niets van teksten, niets van nieuwe voorstellen sinds het eerste overleg.
Als er niets is, kan ik er niets aan toevoegen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.