Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Christiaens heeft het woord.
De aanrijtijden van de hulpdiensten in België zijn bij de kortste van Europa, maar toch heerst er bezorgdheid bij de sector. Het rijgedrag van de weggebruikers ten aanzien van doorrijdende hulpdiensten zou steeds asocialer worden.
De gemiddelde aanrijtijd, die provinciaal wordt opgevolgd door de FOD Volksgezondheid, blijft voor heel België ruim onder de 10 minuten. De korte aanrijtijd heeft mede te maken met de dichtheid van de hulpdiensten en de dichtheid van het wegennet. Ook het rijgedrag van de weggebruikers speelt een rol, en daar zou het steeds vaker mislopen.
De Belgische Beroepsvereniging van Ambulancediensten en de wegpolitie melden dat asociaal rijgedrag de verkeersdoorstroom voor hulpdiensten bemoeilijkt. Eind oktober zorgde een ongeval op de Antwerpse ring richting Nederland voor verkeersproblemen en raakten de hulpdiensten pas na 20 minuten ter plaatse, bijna drie keer hun gemiddelde aanrijtijd. Volgens de Belgische Beroepsvereniging van Ambulancediensten gebeurt het alsmaar vaker dat ambulances moeilijk kunnen passeren en daardoor tijd verliezen.
Naar aanleiding van het incident werden in de media en online de richtlijnen voor het uitwijken van prioritaire voertuigen opnieuw druk gedeeld. Deze komen ook terug in de rijopleiding.
Of het zogenaamde asociale rijgedrag een gevolg is van het gebrek aan kennis van de regelgeving dan wel een moedwillig gedragspatroon is niet meteen af te leiden. Het is van belang voor zowel de hulpdiensten, de slachtoffers als voor de veiligheid van alle weggebruikers dat interventies snel en veilig kunnen gebeuren.
Op welke manier kunt u als Vlaams bevoegd minister verder sensibiliseren bij weggebruikers voor het belang van de voorrang voor hulpdiensten?
U wilt de rijopleiding grondig herzien. Overweegt u deze aspecten mee te nemen?
Minister Weyts heeft het woord.
Ik zal beginnen met dat laatste punt. Het correcte gedrag ten opzichte van prioritaire voertuigen maakt al deel uit van de te kennen stof voor het rijexamen. De kennis wordt dus reeds getest op het theoretisch examen.
Wat de sensibilisering betreft hebben we in februari van dit jaar in een uitzending van Kijk Uit aandacht besteed aan de manier waarop weggebruikers best reageren op prioritaire voertuigen om zodoende te zorgen voor een vlotte en veilig doorstroming.
De kalender van 2017 voorziet momenteel nog niet in een sensibiliseringscampagne met het oog op het bevorderen van de vlotte doorstroom van hulpdiensten in het verkeer. Ik neem dit onderwerp wel mee voor verder overleg binnen het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, waarbij we zullen bespreken hoe we dit het best aanpakken. Ik kan daar niet op vooruitlopen, maar we bekijken wel hoe we inzake sensibilisering nog een tandje bij kunnen steken.
Mevrouw Christiaens heeft het woord.
Minister, tussen de indiening van mijn vraag en de vraagstelling hier in de commissie heb ik ook een antwoord gekregen op mijn schriftelijke vraag rond de sensibiliseringsacties, en ik zag dat dit thema daar niet in opgenomen was. Ik ben tevreden dat u het nu toch al hebt doorgegeven om te kijken of het alsnog zou kunnen, gelet op het feit dat de sector aan de alarmbel trekt. Het is in het belang van alle slachtoffers, maar ook van alle andere weggebruikers dat dit op zo’n veilig mogelijk manier gebeurt. Dat bestuurders daar niet van op de hoogte zouden zijn, vind ik niet kunnen. Daarom is het goed dat het mee wordt genomen in de rijopleiding en in het rijexamen. Ik kan enkel hopen dat we dit soort berichten niet meer hoeven te vernemen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.