Verslag vergadering Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
Verslag
Mevrouw De Vroe heeft het woord.
Het aantal dienstencheques dat men kan aankopen aan 9 euro is beperkt tot 400 per jaar voor een individuele gebruiker en 800 per jaar voor een gezin. Er zijn echter uitzonderingen voor eenoudergezinnen, gehandicapte personen, ouders van minderjarige gehandicapte kinderen en oudere personen die een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genieten. Deze categorieën mogen per kalenderjaar 2000 dienstencheques aan 9 euro bestellen.
Echter, om van deze uitzondering te kunnen genieten, moeten deze mensen jaarlijks een attest van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) indienen bij Sodexo. Ik stelde hierover al vragen aan minister van Werk Muyters, die de problematiek erkende en bereid was om het systeem te vereenvoudigen vanaf 2016 om een einde te maken aan deze overbodige papierlast. Volgens hem moet dit mogelijk zijn door werk te maken van digitalisering en een automatische gegevensstroom tussen de betrokken administraties.
Met de nieuwe toewijzing van de aanbesteding, de verschuiving naar Vlaanderen, en de invoering vanaf 1 januari van de Vlaamse dienstencheques, lag de focus de laatste drie maanden vooral op praktische problemen. Daardoor is het onderzoek naar de mogelijke vereenvoudiging van de attesten voor personen met een handicap nog niet bij deze eerste operationalisering meegenomen. Het onderzoek is dan ook nog niet afgerond. Er was wel een eerste bespreking hierover tussen het departement en Sodexo. In een volgende fase is er echter overleg nodig met de agentschappen die de attesten uitgeven, waaronder dus het VAPH dat onder uw bevoegdheid valt, minister.
Staat u net als uw collega van Werk achter de vereenvoudiging die moet voorkomen dat mensen met een beperking jaarlijks een attest van het VAPH moeten indienen bij Sodexo? Zult u er bij het VAPH op aandringen om met Sodexo snel te komen tot een regeling die de informatie via digitalisering en automatische gegevensstromen koppelt tussen Sodexo en het VAPH? Tegen wanneer wilt u dit kunnen regelen?
Minister Vandeurzen heeft het woord.
Ja, ik ben voorstander van het voorstel om het indienen van het jaarlijks attest bij Sodexo te vereenvoudigen. Het is belangrijk om de papierlast voor de personen met een handicap zo veel mogelijk te beperken. Het VAPH stelde het attest van erkenning door het VAPH al online beschikbaar via de applicatie ‘mijnvaph’. Dit attest kan onder andere gebruikt worden als bewijs voor Sodexo om het maximaal aantal dienstencheques te verhogen. De persoon met een handicap kan het attest via zijn eID zelf downloaden.
Ik zal het VAPH vragen om te onderzoeken of een gegevensstroom via de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) kan worden opgestart. Het VAPH integreert zijn doelgroep al bij de KSZ. Dit betekent dat de personen met een handicap erkend door het VAPH al gekend zijn bij de Kruispuntbank. Sodexo zou deze gegevens dus bij de KSZ kunnen checken.
Dergelijke werkwijze biedt het voordeel dat het doorgeven van gegevens van het VAPH aan de KSZ en het checken van de gegevens door Sodexo asynchroon kan gebeuren; de formaten waarin de gegevens met de KSZ worden uitgewisseld, liggen vast; de KSZ controleert bij Sodexo de toepassing van de privacywetgeving.
De timing is afhankelijk van de resultaten van het onderzoek. Het is zeker een opportuniteit die we moeten benutten.
Mevrouw De Vroe heeft het woord.
Minister, ik ben tevreden met uw antwoord. Het zal een heel goede zaak zijn voor de mensen die nu elk jaar opnieuw het attest moeten aanvragen en ook voor het VAPH dat voortdurend wordt aangesproken. Men mag dat niet onderschatten. Nog steeds een minderheid raadpleegt de gegevens online, de meeste mensen nemen nog altijd telefonisch contact op. Het attest wordt dan met de post opgestuurd. Het zou een hele grote stap vooruit zijn.
Ik wil u en de minister van Werk bedanken om gevolg te geven aan mijn vraag. Veel mensen zullen u en uw collega dankbaar zijn.
De vraag om uitleg is afgehandeld.