Verslag plenaire vergadering
Verslag
Bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van resolutie van Annick De Ridder, Dirk de Kort, Mathias De Clercq, Ludo Van Campenhout, Lode Ceyssens en Paul Van Miert betreffende innovatie binnen het betalend individueel personenvervoer.
De bespreking is geopend.
De heer Van Campenhout heeft het woord.
Het voorstel van resolutie is uitgebreid besproken in de commissie. We stellen vast dat steeds meer mensen hun auto’s delen. Dat is een goede zaak. De deeleconomie is voor de mobiliteit en op ecologisch vlak een goede zaak. We zien het aan het succes van deelfietsen en dergelijke. Mensen stellen hun auto ter beschikking van andere passagiers, kosteloos of tegen betaling. Als dat op een occasionele basis gebeurt, is het geen probleem. Er is het erkende systeem van deelauto’s. Maar als het delen professioneel gebeurt, stelt zich binnen de huidige regelgeving een probleem.
De nieuwe spelers moeten zich aanpassen aan de regelgeving, maar het is ook belangrijk dat we innovatie aanmoedigen en mogelijk maken. Met dit voorstel van resolutie roepen we de Vlaamse Regering op om in het belang van de klant en een fijnmazige mobiliteit open te staan voor innovatie in deze nieuwe sector.
Er zijn concepten zoals Djump, BlaBlaCar, Car ASAP, Curb en, natuurlijk bekend, Uber. Zij en andere initiatieven kunnen een meerwaarde bieden in Vlaanderen, want ze vullen mee de ruimte in tussen privévervoer en een vraaggericht collectief vervoer. Niet enkel qua mobiliteit, ook op het vlak van transparantie, toegankelijkheid, klantvriendelijkheid en dergelijke kunnen ze een meerwaarde bieden in de zogenaamde ‘last miles’ tussen privévervoer en collectief vervoer.
We vragen aan de Vlaamse Regering een juridische analyse om de huidige Vlaamse taxiregelgeving en -reglementering te actualiseren zodat innovatie binnen de sector wordt toegelaten. We vragen dat de historisch gegroeide overdreven regellast wordt ingeperkt. We vragen ook om de regelgeving vorm te geven in nauw overleg met de stakeholders: de gebruikers, de aanbieders van de huidige betalende taxidiensten zoals de taxifederaties, de aanbieders van platformen waar gebruikers en aanbieders elkaar vinden, zoals Cambio, alsook met nieuwe spelers, de VVSG en de centrumsteden.
We vragen bovendien om de evoluties in andere landen van nabij op te volgen om tijdig te kunnen anticiperen op nieuwe ontwikkelingen inzake het taxivervoer, om overleg te plegen met de federale overheid zodat de wijzigingen die aan de relevante federale wetgeving worden aangebracht in lijn liggen met de uitgangspunten en doelstellingen van dit parlement en de regering.
De heer de Kort heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, we merken allemaal dat de taxi’s veel te weinig worden gebruikt. Dat komt omdat er een veel te strikte reglementering is, ook gemeentelijk. We pleiten voor een meer soepele aanpak, omdat de innovatieve systemen van personenvervoer zo gemakkelijk te gebruiken zijn. We vragen een aangepast kader zodat we een goede brug slaan tussen die twee. Om die goedkeuring vragen we met dit voorstel van resolutie.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie houden.