Verslag plenaire vergadering
Verslag
Het antwoord wordt gegeven door minister Crevits.
De heer de Kort heeft het woord.
Minister, vandaag wordt het Autosalon geopend. Gewoonlijk krijgen we rond die periode reclame in de bus met de kortingen en premies die op het Autosalon kunnen worden verkregen. Ik wil de aandacht vestigen op een goede actie van de Belgische aardgasfederatie. Zij geven naar aanleiding van het Autosalon een korting van 2000 euro. Op die manier compenseren ze de meerprijs die er nog is ten opzichte van een dieselwagen en een benzinewagen.
Dat is goed, want voor CNG zijn er al een aantal goede zaken ondernomen door de Vlaamse Regering. Zowel het in bedrijf stellen als de verkeersfiscaliteit is effectief vergroend. Ik denk dat de Vlaamse Regering een tandje bij zou kunnen steken in verband met de laadinfrastructuur. Dat is op dit moment nog een knelpunt, waardoor er in België nog maar zevenhonderd wagens rijden. In het buitenland, zoals Duitsland en Italië, zijn dat er veel meer. Het zou goed zijn indien er, minister, in de concessie van tankstations langs de autosnelwegen een wijziging kon worden aangebracht en dat er CNG-tankstations zouden kunnen worden geïnstalleerd langs de autosnelwegen.
Minister Crevits heeft het woord.
Mijnheer de Kort, de Vlaamse Regering stelt een ecologiepremie ter beschikking voor wie in een CNG-installatie wil investeren. Op dit ogenblik is dat niet standaard vervat in het concessiebeleid langs de snelwegen omdat er nog wat knelpunten zijn.
Er zijn verkennende gesprekken geweest tussen de petroleumsector en mijn diensten. Als je zo’n laadpunt wilt installeren, moeten er aardgasleidingen aanwezig zijn. Dat is nog niet overal optimaal georganiseerd. Op dit ogenblik gaan we na of dat in de toekomst gemakkelijker zou kunnen gaan. Er wordt dus actief aan gewerkt. De reden dat het nu nog niet standaard wordt ingepland, is omdat niet altijd de juiste leidingen aanwezig zijn.
Minister, het is goed dat er werk van wordt gemaakt. Carpoolparkings liggen ook vaak in de buurt van autosnelwegen. Kan men nagaan of ook carpoolparkings in aanmerking komen voor een CNG-installatie? Het zou goed zijn dat een investering in een CNG-installatie in combinatie met een carpoolparking zou kunnen gebeuren.
De heer Martens heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, ik ondersteun de vraag van de heer de Kort. Minister, ik wil u ook wijzen op een voorstel van Europese richtlijn rond de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Het voorstel is een klein jaar geleden gedaan. Ik weet niet wat hierover ons standpunt in de Europese Raad is, maar ik vind dat we het voorstel maximaal moeten ondersteunen omdat we anders in een soort van ‘kip-ei’-situatie terecht dreigen te komen. Consumenten aarzelen met de aanschaf van een elektrische wagen of een CNG-wagen omdat er geen laadinfrastructuur is en er wordt niet geïnvesteerd in laadinfrastructuur omdat er onvoldoende wagens op die brandstof rondrijden. Die ‘kip-ei’-situatie moet worden doorbroken. Minister, ik roep u dus op om maximaal steun te geven aan dat voorstel van richtlijn rond de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.
De heer Huybrechts heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, op 16 oktober 2012 hebben we een voorstel van resolutie ingediend betreffende het stimuleren van aardgas als brandstof voor voertuigen. Een paar weken geleden stond dit geagendeerd in de commissie Leefmilieu maar spijtig genoeg is de bespreking en de stemming uitgesteld omdat er zo weinig collega’s aanwezig waren.
Minister, aardgasvoertuigen – de logica zelf – kunnen alleen worden gebruikt als er in de omgeving een aardgasvulstation aanwezig is. Overheden kunnen een belangrijke rol vervullen door enerzijds vraag te creëren en anderzijds de komst van aardgasvulstations mogelijk te maken of dit zelfs actief te stimuleren. Ik zou u en de Vlaamse Regering dan ook willen vragen – en ik verwijs naar mijn voorstel van resolutie – om hiervoor de nodige beleidsmaatregelen te nemen.
Ik heb niet zoveel toe te voegen aan mijn eerdere antwoord. Ik wacht de bespreking in de commissie af en het standpunt dat zal worden ingenomen. Wat de concessies langs onze wegen betreft – en dat was de vraag –, zijn de diensten van het agentschap Wegen en Verkeer aan het onderzoeken of het standaard zou kunnen en wat de mogelijke knelpunten zijn. En zoals ik al zei, bestaat er ecologische steun.
Minister, we kunnen vaststellen dat er kamerbreed een draagvlak is om van die CNG-stations werk te maken. Het is bijzonder goed voor het milieu – dat is misschien nog te weinig onderstreept – omdat er veel minder verontreinigende stoffen vrijkomen. Ik zou dus zeggen: geef verder gas om dit dossier in een goede richting te sturen.
De actuele vraag is afgehandeld.