Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet houdende diverse bepalingen betreffende het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Van der Borght, verslaggever, heeft het woord.
Voorzitter, ik verwijs naar het schriftelijke verslag, ook gezien de grote aanwezigheid van de collegas. Het is besproken in de commissie Welzijn. Collega Gysbrechts zal een betoog houden.
De heer Penris heeft het woord.
Voorzitter, ik dacht dat we een nieuwe regeling hadden en dat, als er een belangrijke mededeling van een verslaggever was, je dat moest aanvragen, en er anders gewoon naar het schriftelijke verslag werd verwezen.
Mevrouw Van der Borght heeft dat met mij besproken. Ik heb gezegd dat ze zelf mocht oordelen, en ze heeft uiteindelijk geoordeeld om te verwijzen naar het schriftelijke verslag. Maar het klopt dat er normaal gezien geen verslag meer wordt gedaan, tenzij de verslaggever daar uitdrukkelijk om verzoekt.
Er zijn nog twee andere bepalingen in dat verband: bij een begroting kun je niet verwijzen naar het schriftelijke verslag, en als er geen schriftelijk verslag voorhanden is, moet er mondeling verslag worden gedaan.
Ik ken het reglement, voorzitter, maar het verbaasde mij dat over die belangwekkende aangelegenheid met betrekking tot het vorige ontwerp van decreet houdende instemming met een aantal internationale aangelegenheden, uitdrukkelijk verslag werd uitgebracht.
U kent het reglement zeer goed, mijnheer Penris. Het staat de verslaggever vrij.
De heer Gysbrechts heeft het woord.
Voorzitter, minister, collegas, ikzelf en mijn fractie zijn niet echt voorstander van een decreet diverse bepalingen. Het is misschien een slechte gewoonte die we overnemen van het federaal parlement, maar het is hier uiteraard in het Vlaams Parlement ook wel al eens gebeurd. Je krijgt immers al snel een vergaarbak van grote en kleine wijzigingen in decreten die al lang hadden geregeld kunnen zijn of die dringend moeten worden geregeld. Minister, we hebben in de commissie diverse vragen kunnen stellen en we hebben daar ook steeds antwoord op gekregen. Ik zal het hier dus kort houden.
Een mooi voorbeeld van zon vergaarbak dat we nog kunnen regelen in zon decreet van diverse bepalingen is bijvoorbeeld de schrapping van de controle van de centra voor geestelijke gezondheidszorg (cggs) door een visitatiecommissie, om de eenvoudige reden dat er nooit een visitatiecommissie is opgericht.
Maar laat ik beginnen met wat ik positief vind aan dit decreet, namelijk eindelijk de automatische toekenning van de uitkering van de zorgverzekering. We beschermen op die manier een zwakke groep van mensen die soms maanden- of jarenlang een uitkering mislopen omdat ze slecht geïnformeerd zijn of gewoon niet in staat zijn om de juiste weg te vinden binnen de complexe zorgstructuren. We hebben dit amendement dan ook ten volle gesteund in de commissie.
Ik heb ook drie grotere bezorgdheden over dit ontwerp van decreet, en we konden dit ook tijdens de bespreking in de commissie aanhalen. Dit ontwerp van decreet installeert een centrum voor kwaliteitsbewaking dat zal werken binnen diverse sectoren in Welzijn. Dit is een voorbeeld waarvan we betreuren dat er hierover geen afzonderlijk ontwerp van decreet werd ingediend, want het belang van zon centrum kan niet worden onderschat. In de commissie heeft de minister dat belang uiteraard ook niet onderschat. Wij vonden het echter beter om dit in een afzonderlijk decreet te plaatsen. Dat geldt voor de integrale jeugdhulp, voor personen met een handicap en voor de ouderenzorg. Een correcte en juiste inschaling is in dit geval een conditio sine qua non voor een efficiënt beleid en voor een correcte toewijzing van middelen. Vandaar het belang van dat afzonderlijk decreet.
Verder is er nog de bekommernis om de wijzigingen met betrekking tot de verfijning van de definitie van organisatie voor autonoom en ingebouwd vrijwilligerswerk. We hopen dat een en ander goed verloopt en dat organisaties niet te veel financiële middelen zullen mislopen. Ik heb het in de commissie al gezegd: in tijden dat de minister pleit voor een vermaatschappelijking van de zorg is de zorg voor vrijwilligers cruciaal.
Ten slotte, het hoofdstuk ouderenzorg bevat de decretale basis voor de voorafgaande vergunningen. In het verleden heeft collega Van der Borght de minister daar al diverse malen over ondervraagd, op verschillende manieren. We hopen dat de regeling die wordt uitgewerkt, vooral objectief en transparant zal zijn.
Minister Vandeurzen heeft het woord.
Voorzitter, het ontwerp van decreet is inderdaad een verzameling van een aantal punctuele zaken. Ik dank de collegas voor het debat.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2012-13, nr. 1966/3)
De artikelen 1 tot en met 82 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.