Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot instemming met het zetelakkoord tussen het Koninkrijk België en de Benelux Unie, ondertekend in Brussel op 3 februari 2012.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Van Overmeire, verslaggever, heeft het woord.
Voorzitter, minister-president, collegas, ik breng u zoals beloofd aan verschillende collegas een kort verslag over het zetelakkoord tussen het Koninkrijk België en de Benelux Unie. De minister-president heeft in zijn uiteenzetting aandacht geschonken aan het bijzonder belang voor Vlaanderen van vestigingen van internationale organisaties in Brussel.
Het onthaalbeleid wordt dan ook door Vlaanderen ondersteund. Het voorliggend zetelakkoord steunt op het Benelux Unieverdag van 2006. Deze bepalingen kennen de Benelux Unie internationale rechtspersoonlijkheid toe voor het verwerven van voorrechten en immuniteiten, en ze machtigen de secretaris-generaal van de Unie tot het sluiten van aanvullende bilaterale overeenkomsten met een staat waar de Unie een officiële vestiging heeft.
De minister-president stelde in zijn toelichting dat de voorliggende overeenkomst kan bijdragen tot een meer evenwichtige samenstelling volgens nationaliteit van het personeel van het Secretariaat-Generaal van de Benelux Unie. Dit is op dit moment een klein probleem. Momenteel heeft de overgrote meerderheid van het personeel immers de Belgische nationaliteit, en dit kan voor enige ergernis zorgen bij de andere landen van de Benelux Unie. De fiscale en andere voorrechten in het protocol inzake de voorrechten en immuniteiten van de Benelux Unie uit 2008 en het voorliggende zetelakkoord zouden Nederlanders en Luxemburgers ertoe kunnen aanzetten om in het Benelux Secretariaat-Generaal te komen werken.
Vervolgens stipte de minister-president aan dat het zetelakkoord geen immuniteit van rechtsmacht toekent aan het Benelux Secretariaat-Generaal, noch een recht van onschendbaarheid. Het bevat evenmin vrijstellingen van belastingen en retributies, uitgezonderd de gebruikelijke vrijstellingen. De inkomsten die de personeelsleden verwerven uit hoofde van hun functie, kunnen worden belast door de Benelux Unie in plaats van door de federale overheid. Daarnaast genieten ook de gezinsleden van de secretaris-generaal en die van zijn adjuncten, van onderdelen van het diplomatieke statuut.
De secretaris-generaal, de adjunct-secretarissen-generaal en de andere personeelsleden van het Secretariaat-Generaal zullen van vrijstellingen kunnen genieten van belastingen op hun salarissen, extralegale voordelen of emolumenten zoals onze Nederlandse vrienden die kennen zodra die inkomsten onderworpen zullen zijn aan een belasting ten voordele van de Benelux Unie.
Daardoor verdwijnen die federale personenbelastingen. In dat geval daalt de federale dotatie aan de Vlaamse overheid. Het zetelakkoord kan dus onrechtstreeks een zij het beperkte negatieve invloed hebben op de niet-fiscale inkomsten van de Vlaamse overheid.
Gewestelijke belastingen, van directe of indirecte aard, kunnen ook worden gederfd als er een territoriaal aanknopingspunt is met het Vlaamse Gewest en in de mate dat de Vlaamse minister van Financiën dit nader bepaalt. De weerslag zal echter heel beperkt zijn, want het Secretariaat-Generaal is gevestigd in Brussel en de organisatie telt slechts een vijftigtal werknemers.
De bespreking in de commissie was vrij kort. Collega Kennes merkte op dat het hier weliswaar om een verdrag gaat met een beperkte impact, maar dat in partnerland Nederland een interessant debat aan de gang is over de meerwaarde van de Benelux, de opportuniteit en de kostprijs van het Benelux-parlement.
Ik heb zelf aangestipt dat er duidelijke signalen zijn dat de appetijt voor de Benelux in Nederland wat aan het afnemen is, wat mogelijk deels te maken heeft met het feit dat het Secretariaat-Generaal in Brussel is gevestigd. Ik heb gesuggereerd dat de minister-president hierover overleg zou plegen met zijn Nederlandse collega.
Mevrouw De Vits bevestigde dat er belangrijk werk wordt verricht in het Benelux-parlement. Wat de kritische bemerkingen in Nederland betreft, heeft de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken zich alvast gekant tegen een afschaffing van deze assemblee. Collega Verougstraete is zelf lid van het Benelux-parlement en zei dat er al jaren discussie is over het nut ervan. Zijn persoonlijk standpunt is dat dit parlement wel degelijk een meerwaarde heeft.
In zijn antwoord verklaarde de minister-president dat het Vlaams Parlement uiteraard zelf beslist over de debatten die het wenst te organiseren, maar dat hijzelf alvast geen vragende partij is voor een discussie over het nut van het Benelux-parlement. De doelstellingen van deze assemblee blijven volgens de minister-president waardevol. Dit is een ideaal platform om innovatieve zaken samen uit te werken.
Voorzitter, het ontwerp van decreet werd unaniem goedgekeurd in de commissie. (Applaus)
De heer Kennes heeft het woord.
Op een moment dat er vanuit bepaalde hoek, en vooral in Nederland, nogal wat kritiek is op de werking van de Benelux en in het bijzonder op het Benelux Parlement, vind ik het belangrijk om daarover het woord te nemen. Ik vind het belangrijk dat er een parlementaire assemblee is die alle gewesten van de Lage Landen bij elkaar brengt. Er wordt bovendien aan heel concrete dossiers gewerkt. Met de Fyra-trein bijvoorbeeld is het Benelux Parlement duidelijk in de belangstelling gekomen, net doordat het een grensoverschrijdend dossier is. De Nederlandse en Belgische spoorwegmaatschappij konden daar samen ondervraagd worden. Het parlement heeft zijn rol daarin volledig kunnen spelen.
Voor de rest zijn daar heel wat debatten aan de gang, over bijvoorbeeld de erkenning van blindengeleidehonden, hernieuwbare energie, defensiesamenwerking, grensarbeiders en hun statuten, grensoverschrijdende natuurgebieden. Dat gaat dus om heel concrete dossiers.
Onder de goede leiding van onze collega Bart Tommelein, die voorzitter is van de Belgische delegatie, kunnen de leden van ons parlement die daar Vlaanderen mee vertegenwoordigen, getuigen dat daar behoorlijk goed werk geleverd wordt.
Ik heb één vraag voor de voorzitter, het Bureau en het secretariaat. Is er een reden waarom de werkzaamheden van het Benelux Parlement, in tegenstelling tot die van de Interparlementaire Commissie van de Nederlandse Taalunie, niet op de agenda van onze commissiewerkzaamheden worden vermeld? Ik meen dat het maar correct zou zijn tegenover de leden van het parlement die daar ook hun werkzaamheden doen, dat dit ook in de commissieagenda zou worden genoteerd, zoals dat ook gebeurt voor de Nederlandse Taalunie.
De heer Tommelein heeft het woord.
Ik sluit me aan bij collega Kennes. Vanuit mijn rol, eerst als voorzitter van het Benelux Parlement, daarna in het Bureau en vandaag als Belgische delegatieleider, werk ik al vijf jaar aan een hervorming van de Benelux Unie, maar ook aan de hervorming van de werking van het Benelux Parlement. Dat heeft al aanleiding gegeven tot heel wat debat en discussies. Ik stel vast dat er bij een overgrote meerderheid van de leden van het parlement een enorm grote wil aanwezig is om daar blijvend werk van te maken.
We hebben nog een aantal andere grensoverschrijdende samenwerkingen, zoals van Lille en Nord-Pas-de-Calais met Kortrijk. We zien dat ook in de streek rond Maastricht. Er is een zeer goed contact met Nordrhein-Westfalen. Ik vind het belangrijk dat er in de grensgebieden in Europa samenwerking is en dat er een zeer groot overleg gepleegd wordt met de verschillende parlementen.
Ik denk dat wij de Nederlandse collegas zullen moeten overtuigen. Ik heb de indruk dat een aantal mensen daar zich niet bewust zijn van het feit dat wij de laatste jaren al heel wat hervormingen hebben gedaan. Ik vind het dan ook belangrijk dat wij met grote eensgezindheid dit verdrag en dit protocol goedkeuren.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2012-13, nr. 1915/1)
De artikelen 1 en 2 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.