Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Dewinter heeft het woord.
Minister, de voorbije weken zijn we weer opgeschrikt door twee incidenten met het islamonderwijs in het gemeenschapsonderwijs. Eentje ging over een islamleerkracht die in plaats van een ambulance te bellen bij een epilepsieaanval, koranverzen begon te citeren in het Arabisch uiteraard. Een tweede ging over een homoseksuele leerling die werd doorverwezen naar een imam voor zowaar een duiveluitdrijving. We zijn goed bezig, wat dat betreft.
Uw antwoord kennen we: meer inspectie, een opleiding islam aan de hogeschool, eventueel zelfs het ondertekenen van de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens. Problemen opgelost. Ik vrees van niet, minister. U houdt gewoonweg geen rekening met de ware aard van de islam. De islam is het probleem, niet een of andere extremist. Dat hebben we de voorbije dagen ook al een paar keer mogen ondervinden. De ogen van heel wat mensen beginnen langzaam maar zeker open te gaan. De islam is een onverdraagzame, theocratische, totalitaire godsdienst met een middeleeuws wereldbeeld. Denken dat u daaraan iets zult veranderen met wat opleidingen en een ondertekening van een verklaring, is volgens mij een illusie die u voor uzelf creëert. Er is geen Vlaamse islam mogelijk, geen Europese of verlichte. Er is alleen maar islam die is wat ze is, en daar moet u zich ondergeschikt maken en u onderwerpen.
U moet eens tot de conclusie komen dat het misschien een goed idee zou zijn om te stoppen met het islamonderwijs in het gemeenschapsonderwijs. Dat kan natuurlijk alleen maar als we de erkenning van de islam zouden intrekken, want het is een wettelijke verplichting als het gaat om een erkende godsdienst. Ik geef u die overweging mee omdat ik ervan overtuigd ben dat uzelf, als socialist en allicht als vrijzinnige, een aantal vragen stelt bij de praktijken zoals die vandaag in het islamonderwijs aan de orde zijn.
Minister Smet heeft het woord.
Ik stel vast dat de heer Dewinter geen vraag heeft gesteld. Hij gaat nogal uit van veel veronderstellingen: socialist, per definitie vrijzinnig. U maakt allerlei veronderstellingen. Bovendien beweert u van alles over de islam en dat is volledig voor uw eigen rekening. Mijnheer Dewinter, ik heb niet de gewoonte om voor mezelf illusies of virtuele werelden te creëren. Dat laat ik aan u over.
Wat gaan we doen? We hebben ook niet gewacht op deze incidenten om dat te doen. De ware aard van het incident wordt door betrokkene in twijfel getrokken. Hij zegt dat hij de jongere wou kalmeren. Ik weet het niet want ik was er niet bij. Het is ook niet aan mij om daar uitspraken over te doen. Ik neem aan dat het Gemeenschapsonderwijs redenen had om de beslissing te nemen die ze wou nemen.
We moeten inderdaad komen tot een eigen opleiding voor islamleerkrachten. We werken daaraan en we verwachten dat dat in 2014 rond zal zijn. We moeten inderdaad de inspectie scheiden van de begeleiding en ondersteuning van leerkrachten zodat de controle door een onafhankelijke instantie gebeurt. Daar werken we ook aan.
We vragen niet of gaan niet vragen om een verklaringske te ondertekenen. Daar gaat u er wat over. We moeten rekening houden met de vrijheid van godsdienst. We zijn bezig een soort lijst van generieke competenties uit te werken waaraan elke godsdienstleerkracht moet voldoen, of het nu een moslim, een katholiek of een boeddhist is. Hij moet respecteren wat in het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) staat. Hij moet onze eindtermen respecteren, inbegrepen evolutieleer. Daar werken we aan. Dat is niet evident. We zitten daar op de grens van vrijheid van godsdienst en van organisatie. Toch hebben we het akkoord van alle godsdiensten om daaraan mee te werken. We zijn bezig met die delicate operatie. Ik geloof daar wel in.
Tot slot, mijnheer Dewinter, het stoort mij bijzonder, en ik weet dat dat uw handelsmerk is, dat dat uw natte droom is, en wat nog allemaal is, dat u elke moslim in dezelfde zak steekt. Dat soort redeneringen zou erop neerkomen dat elke katholiek een pedofiel is omdat er veel pedofiele priesters zijn. (Rumoer)
Dat is het soort redenering dat u maakt. Dat is hetzelfde simplisme.
Bij zoveel incompetentie zakt mijn broek af, minister. Meer kan ik daar niet op zeggen.
Waar haalt u het om dit soort stupide vergelijkingen te maken? U kent niets van de islam. Er zijn misschien heel veel gematigde moslims, maar er is geen gematigde islam. Laat dat duidelijk zijn. Het is de islamofilie van figuren zoals u en de top van het gemeenschapsonderwijs die leidt tot de problemen die we vandaag kennen. De islam is erkend sinds 1974 in dit land! Dat is 38 jaar geleden! Er is al 38 jaar islamonderwijs. Men had allerlei maatregelen kunnen nemen in die 38 jaar. Dat is bijna vier decennia. Er is niets gebeurd. Nu zit u met problemen in de klassen met 40, 50 en 60 procent moslims. U doet er niets aan en u kunt er niets aan doen omdat u de ware aard van de islam weigert te erkennen of nog erger gewoonweg niet kent, met alle gevolgen van dien.
Mevrouw Zamouri heeft het woord.
Voorzitter, als middeleeuwse vrouw in dit halfrond wil ik even repliceren. Uiteraard kan het niet dat er bij een epilepsieaanval koranverzen worden opgezegd. Het wordt nog betwist of dat effectief gebeurd is. (Opmerkingen bij het Vlaams Belang)
Mag ik even alstublieft?
Ik ontken niet dat er hier en daar iets schort aan de kwaliteit van de islamleerkrachten. Ik vind het spijtig dat de heer Dewinter niet aanwezig was op de hoorzitting in de commissie Onderwijs waar het ging over een academische opleiding voor islamleerkracht. (Opmerkingen bij het Vlaams Belang)
We proberen dat te organiseren en structureren zoals minister Smet net zei. U zegt dat de islam erkend is. Er is geen weg terug. We moeten er gewoon voor gaan. Ik hoop dat uw partij morgen constructief meewerkt bij de bespreking en stemming van het voorstel van resolutie.
Het is nu gewoon zo, de moslimgemeenschap is hier nu eenmaal. (Opmerkingen bij het Vlaams Belang)
Die zal niet weggaan. U kunt nu beter meewerken in plaats van de zaken af te breken en te banaliseren en iedereen tot middeleeuwer uit te roepen.
Mevrouw Pehlivan heef het woord.
Mijnheer Dewinter, uw standpunt is gekend, ik wil daar eigenlijk niet op ingaan. Er valt met u zelfs gewoon niet over te praten. (Rumoer)
U bent een islamhater. U haat mensen van een andere herkomst. (Rumoer)
Ik voel mij daardoor persoonlijk aangesproken! Wij horen tot die religie. Hoe we dat belijden is onze persoonlijke zaak. (Opmerkingen bij het Vlaams Belang)
Het is niet aan u om bepaalde zaken te bepalen.
We hebben een hoorzitting gehad. Binnen de moslimgemeenschap leeft de bereidheid om in dialoog te gaan, zowel over controle van de islamlessen als over de opleiding voor leerkrachten als over intellectuele kaders. We zullen daar verder aan werken!
De heer Van Dijck heeft het woord.
Voorzitter, minister, collegas, dit is een zeer moeilijke discussie, omdat er veel sentiment bij komt kijken, vanuit verschillende invalshoeken. Ik denk dat we deze discussie enkel kunnen voeren op basis van twee duidelijke assen. Een eerste as is dat wij in dit land de vrijheid erkennen voor het beleven van godsdienst. In een tweede stap erkennen wij daarin ook een aantal godsdiensten. Die vrijheid geldt voor eenieder en moet, wat mij betreft, universeel zijn.
Er is een tweede as die in onze westerse samenleving zeer belangrijk is en die door eenieder die deel wil uitmaken van onze samenleving, moet worden erkend. Dat is de as waarop er respect moet zijn voor eenieder, man en vrouw, en respect voor de scheiding tussen volk en st , sorry, tussen staat en geloof. (Opmerkingen van de heer Filip Dewinter. Rumoer. Gelach)
Er moet een erkenning zijn voor het feit dat men niet kan oproepen tot geweld. Op basis van die twee assen moeten wij naar het onderwijs kijken en onze inspectie richten.
De heer Bouckaert heeft het woord.
Over de verhouding tussen de islam en de Europese humanistische beschaving kan veel worden gezegd. Het probleem is waarschijnlijk niet zo erg als de heer Dewinter het bestendig afschildert, het is zijn electoraal merk. Maar het is waarschijnlijk erger dan door islamofiel links wordt beweerd, waar het probleem bestendig onder de mat wordt geveegd, om puur electorale redenen.
Het moet toch wel eens gezegd dat de islamleraars die aan duiveluitdrijving deden, geen militanten waren van Sharia4Belgium. Dat zijn gewone mensen met een islamachtergrond, dus waarschijnlijk zitten die reactionaire ideeën dieper geworteld in de islamitische gemeenschap dan we aannemen. Er is dus wel een probleem, en men moet dat niet onder de mat vegen. Ik hoop dat u werk maakt van een goede screening in verband met de opvattingen, minister.
Mijnheer Dewinter, u hebt het over de islamofiele top van het Gemeenschapsonderwijs. Dat wil ik ten stelligste ontkennen. Het Gemeenschapsonderwijs heeft de moed gehad om de hoofddoek in de scholen te verbieden en het is ook het Gemeenschapsonderwijs dat die twee reactionaire duiveluitdrijvers onmiddellijk heeft ontslagen. Ik wil dat u dat terugtrekt.
De heer Kennes heeft het woord.
Er is verwezen naar de hoorzitting in de commissie vorige week. Daar heeft een leerkracht islamitische godsdienst het tekort aan goede vorming blootgelegd. Het was al gekend, maar het is nogmaals geïllustreerd. Ik roep de collegas op om morgennamiddag het voorstel van resolutie mee goed te keuren voor de oprichting van een theologische islamitische faculteit. Dat er meer vorming en kennis nodig is, wordt door heel veel mensen onderschreven.
Mijnheer Dewinter, u hebt verwezen naar zorgwekkende krantenberichten. Er zijn nogal wat zaken die mij ook de wenkbrauwen doen fronsen, onder andere ook de vergelijking die de minister net heeft gemaakt. In de krant heb ik toch ook gelezen dat de Moslimexecutieve en de inspectie die werden gecontacteerd vanuit de schooldirectie hebben gezegd dat bepaalde uitspraken onaanvaardbaar waren. Het is erg belangrijk dat ook de bevoegde eredienst dat signaal geeft. Ik hoop dat het in de toekomst ook wordt gegeven, als bepaalde mensen ontsporen.
We moeten proberen te vermijden om in simplisme na te denken. Die vergelijking heb ik willen maken. Ik heb gewoon uw redenering op een andere situatie toegepast, mijnheer Dewinter. Die klopt niet. Spreek maar eens met de bisschop van Antwerpen. Hij zal beamen dat de vergelijking is gemaakt. Die klopt niet.
U baseert zich op simplisme. U scheert alle mensen over één kam. Er zitten heel veel verschillende mensen in de moslimgemeenschap. Zijn er problemen in de moslimgemeenschap? Ja. Zit er crapuul tussen? Ja. Zitten er onnozelaars tussen? Ja. Zitten er fanatiekelingen tussen? Ja. Maar zitten er ook anderen tussen, gematigde mensen die vredelievend zijn? Ja. Laat ons die mensen ondersteunen. Stop met uw strategie, mijnheer Dewinter, om iedereen in dezelfde zak te steken en met alle zonden Israëls te beladen, ook mensen die er niets mee te maken hebben.
Het zal u zeer spijten, maar er is op dit moment in Vlaanderen en Brussel ik kom ze elke dag tegen een jonge generatie van Marokkaanse en Turkse Belgen die soms wel, soms niet meer moslim zijn en geëvolueerd zijn in hun denken. U beledigt met uw uitspraken die toekomst, die ook de toekomst van Vlaanderen is.
Dat wil niet zeggen dat wij onze kop in het zand moeten steken voor bepaalde problemen. U bent zeer slecht geplaatst om dat tegen mij te zeggen. Ik kom uit de asiel- en migratiewereld. Ik heb in het verleden mijn verantwoordelijkheid ter zake opgenomen en zal dat ook in de toekomst blijven doen. Daarom wil ik absoluut dat er in onze Vlaamse hogescholen een opleiding komt voor islamleerkrachten zodat we ze niet meer moeten importeren uit Arabische landen. Daar zullen we aan werken. Om die reden zijn we sinds maanden achter de schermen op het delicate evenwicht aan het werken dat de heer Kris Van Dijck heeft aangehaald tussen godsdienstvrijheid en de controle daarop.
We hebben van alle godsdiensten een principeakkoord om generieke competenties te ontwikkelen waaraan elke islamleerkracht moet voldoen, inbegrepen de eerbiediging van man, vrouw, holebis. Het is trouwens heel vreemd dat u plots opkomt voor de holebis. Erg geloofwaardig is dat niet. Los daarvan is het zo dat een islamleerkracht die daar niet aan beantwoordt, ontslagen zal worden. We zullen daar ook de inspectie voor inzetten. Het is dus een fundamentele, grondige hervorming van ons systeem.
Tot slot, mijnheer Dewinter, begrijp ik niet waarom u mij een islamofiel noemt. U zegt zomaar op het spreekgestoelte dat ik dat zou zijn. Waarom zou ik dat zijn? Ik ben dat niet. Als minister van Onderwijs ben ik neutraal ten opzichte van alle godsdiensten en probeer ik een duidelijke lijn te volgen.
Mijnheer Dewinter, of u dat nu wilt of niet, we zullen in onze samenleving moeten samenleven met iedereen. Mensen zijn verschillend. Laat ons proberen een gemeenschappelijke achternaam te maken. Probeer die voornamen niet weg te gommen. Laat ons in het verschil onze kop niet in het zand steken, maar wel problemen oplossen en vooral, waar u op teert, geen problemen bijmaken. (Applaus bij meerderheid, Open Vld en Groen)
Ik geef een voorbeeld van de islamofilie van het Gemeenschapsonderwijs: gisteren vond er in het atheneum in Schoten een verplichte halalbarbecue plaats voor alle leerlingen van de eerste graad. Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig?
Ik maak me geen enkele illusie over de opleiding islamleerkracht die u wilt inrichten aan de hogeschool. Ik ken dat idee: we gaan een Vlaamse, Europese, gematigde, verlichte islam tot stand brengen. Maakt u zich daar toch geen illusies over. Men lacht u uit in de islamwereld. Er is alleen de islam, de Koran, de Hadith enzovoort. U moet niet denken dat u vanuit uw gezag, vanuit een of andere hogeschool iets zult kunnen veranderen aan het feit dat zij de scheiding tussen Kerk en Staat, de gelijkheid tussen man en vrouw, de democratie niet aanvaarden, maar daarentegen alleen insjallah de wil van Allah respecteren. Dat zij de vrije meningsuiting niet aanvaarden, dat is zo, dat was zo en zal ook zo blijven wat de islam betreft.
Minister, het enige wat zal overblijven, is niet een Europese of Vlaamse islam, maar in de praktijk een geïslamiseerd Europa. U bent daar medeplichtig aan. U collaboreert met de islam. (Applaus bij het Vlaams Belang)
De actuele vraag is afgehandeld.