Verslag plenaire vergadering
Verslag
Opheldering over de stand van zaken
Dames en heren, met toepassing van artikel 46 van het Reglement van het Vlaams Parlement heeft de heer Karlos Callens bij motie van orde het woord gevraagd.
De heer Callens heeft het woord.
Voorzitter, buiten de vragen die vandaag worden gesteld onder de noemer actuele vragen, heb ik een dringende vraag ingediend, en die hebt u afgewezen. Die dringende vraag ging onder andere over de onrustwekkende daling van de inschrijvingen in het technisch onderwijs. Bedrijven, leerkrachten en scholen zijn daar toch heel bezorgd over. Daarom wil ik graag van u weten waarom u die vraag hebt geweigerd.
Het antwoord is heel simpel. In de commissie Economie is er op 18 april 2012 met de ministers Lieten en Smet de leden van de commissie Onderwijs waren daarbij uitgenodigd , een bespreking geweest van het zogenaamde STEM-plan (Science, Technology, Engineering en Mathematics), het actieplan voor het stimuleren van loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek. Het heeft weinig zin om daar anderhalve maand later vragen over te stellen. Er is een uitgebreid debat geweest over de manier waarop de minister dat aanpakt. Het is stuk 1478 en het is lezenswaardige lectuur voor u, mijnheer Callens.
Voorzitter, ik ben geen lid van de commissie Onderwijs. Ik denk dat elke volksvertegenwoordiger, als hij dringende signalen krijgt, de kans moet krijgen daar actuele vragen over te stellen.
Het incident is gesloten.